emwpecj
02-03-2009, 21:46
Hej
Kommer att anlägga två "stenpartier" i sommar. Båda är direkt i anslutning till berghäll/stenmur i full sol. Kommer att plantera backnejlika, vinteriberis, sibirisk vallmo, Aubertia, Kaukasisk klocka som jag snart skall fröså.
Hur blandar jag till den bästa jordblandningen för dessa stenpartier?
Jord?, sand?, torv?, grovt grus?
Mvh / Peter
I mina stenpartier har jag blandat jord och grovt grus samt lite koskit på påse...och det funkar bra.
Jordblandningen har jag sedan täckt med ett snyggt grus.
[attachment=31432:grus__Large_.jpg]
/Anki
emwpecj
02-03-2009, 22:25
Hej
Vilka proportioner har du använt när du blandat jorden?
Mvh /Peter
Inte en aning men jag blandade så att det skulle dränera ordentligt....Det grövsta gruset lade jag längst ner.
Det är i alla fall mer matjord än grus beroende på att jag hade mer matjord än grus.
Jag tror inte att det är så kinkigt bara det inte blir vatten stående.
/Anki
Tack för frågan
Blandning ska ha en del trädgårdsjorden + en del sand + en del grus, obs : men jord bror på vilkea växter ska du plantera: 1- surjordspartier, med mycket torv, för rododendron 2- kalkkärr för orkidéer , 3-men eller ganska tung lerjord, Rätt populärt är att bottna med ett lager sand och sedan bygga upp med lämplig odlingsjord ovanpå detta. Torv/kompost/ gödsel-blandningar är också relativt vanliga.
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 03-03-2009, 01:00)

Tack för frågan
Blandning ska ha en del trädgårdsjorden + en del sand + en del grus, obs : men jord bror på vilkea växter ska du plantera: 1- surjordspartier, med mycket torv, för rododendron 2- kalkkärr för orkidéer , 3-men eller ganska tung lerjord, Rätt populärt är att bottna med ett lager sand och sedan bygga upp med lämplig odlingsjord ovanpå detta. Torv/kompost/ gödsel-blandningar är också relativt vanliga.
H:Bassam
I stenpartier?????
Fågelvägen
03-03-2009, 11:49
Arvid Nilsson (1936!): "Är man nog lycklig, att inom sitt område hysa ett naturligt bergs- eller klipparti, bör man gå fram med ytterlig försiktighet vid förarbetena."
Ju större stenar, dess snyggare stenparti! Kollar du på
min hemsida kan du se stenar som jag egentligen tycker är för små. De är vad som fanns till hands.
Om du använder riktigt stora stenar i dina stenpartier så får du djupa jordfickor, där du mycket väl kan ha olika jordblandning för olika växter. T.ex.
surjord (med mycket torv) för ljungväxter, små barrväxter, småbladig rhododendron.
Kalkhaltig jord (med vanlig plantjord + lite lera och Algomin i) för t.ex. Campanula och Dianthus av olika slag. Viktigast i alla blandningarna är dräneringen, som också Anki skrev. Det betyder att sanden du använder ska vara grov, inte "sandlådesand". Krossgrus går också bra, upp till ca 16 mm.
Vackrast blir det om du lägger in små växter (ev. delade köpta eller fådda plantor) i stenspringorna allt eftersom du bygger upp stenpartiet.
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
03-03-2009, 12:29
i mitt ''sten''parti har jag i botten grova små stenar och sedan på det ett lager med kogödsel. sedan det sista men största lagret ren grus och ren sand. då får man perfekt dränering och rötterna söker sig ner till kogödseln och får där igenom fukt och näring.
har man det så så måste man vattna under två sommar. dom torkar ut lätt.
annars för ''vanliga'' inte allt för krävande stenparti växter så gäller det att blanda upp jorden med grus rätt så mycket så att det inte blir fukt under vintern.
emwpecj
03-03-2009, 21:27
Snygga stenpartier som ni länkade till!!
Fråga om stenpartiväxter: När tex impecta skriver att växten (fröet) är en lämplig stenpartiväxt, vad betyder egentligen detta? Tex så står det att Aubrieta och vinteriberis är stenpartiväxter. Men Aubertia växer så det knakar hos mina grannar i en vanlig rabatt!?
Kan det vara så att det översta jordlagret kan med fördel vara mycket jord så länge som inte vatten blir stående under detta jordlager?
/Peter
Genomgående för stenpartiväxter, är att de vill stå torrt. Näring är bara en bonus om de får någon, annars trivs de bäst utan.
Fågelvägen
04-03-2009, 12:01
Ja, och en del av de typiska stenpartiväxterna blommar rikligare och blir kompaktare tuvor om de har det lite magert. Somliga blir vackrast på bara grus och småsten.
En inspirerande bok med jättevackra bilder är Lena Månssons Stenpartiväxter och marktäckare. Bra för planering + något att sucka över under vintermånaderna! Den innehåller också information om jordmånen för olika växter.
Alexander-VG-zon3
04-03-2009, 14:19
nja alla växter behöver näring. en del mer eller mindre.
att stenparti växter ska ha mycket grus i jorden är för att dom inte ska ruttna på vintern och en del gillar även på sommaren att ha det luftigt om rötterna plus att ha mycket värme omkring sig. att dom hittar näring och lite fukt längst nere (exempel att ha kogödsel längst nere i planteringen bland rötterna) är inget negativt och kan vara en fördel under etableringen och under väldigt torra somrar.
många stenpartiväxter är inga ökenväxter. utan vill under sommaren och våren har fukt. men det får man ju också se på varje individuell växt vad dom kräver. exempel kaktus,timjan,sedum vill ju ha lite torrt under sommaren också. men typ primula vill ju ha fukt under våren-sommaren men ruttnar lätt under vintern.
exempel torkade MÅNGA av mina alpina växter bort under förra sommaren. men dom som klarade sig bäst hade fått kontakt med kogödseln längst nere och därmed klarat livhanken.
fredwel
16-03-2009, 19:16
När ni säger "grus" vad menar ni då? Såg att rupestrisrekommenderade kross för att minska rullrisken, vilket verkar vettigt.
Jag kommer anlägga ett stenparti på ca 2,5 * 7 meter. Nu är det bara lera och gabioner där. hade tänkt bygga upp två "toppar" och ev. ha ett "rikkärr" emellan. Jorden som jag använder kommer jag att få köpa.
Rabattjord + 8/16-kross alternativt surjord + 8/16-kross eller vad tror ni?
Ovanpå gabionerna hade jag tänkt bygga som en blötbädd i miniformat, tror inte nåt annat än kaktusar vill ha det så torrt...
/fredrik
CITAT (fredwel @ 16-03-2009, 19:16)

När ni säger "grus" vad menar ni då? Såg att rupestrisrekommenderade kross för att minska rullrisken, vilket verkar vettigt.
Jag kommer anlägga ett stenparti på ca 2,5 * 7 meter. Nu är det bara lera och gabioner där. hade tänkt bygga upp två "toppar" och ev. ha ett "rikkärr" emellan. Jorden som jag använder kommer jag att få köpa.
Rabattjord + 8/16-kross alternativt surjord + 8/16-kross eller vad tror ni?
Ovanpå gabionerna hade jag tänkt bygga som en blötbädd i miniformat, tror inte nåt annat än kaktusar vill ha det så torrt...
/fredrik
8/16 blir för grovt. Det räcker med 3/5material, sånt de brukar ha till cyckelvägarna på vintern.
fredwel
12-04-2009, 07:48
Om man måste köpa jord, vad ska man ha då?
Gräsmattejorden är ju rätt sandig och lätt, kanske den skulle passa om den blandas ut med 3/5-kross?
Har en annan fundering, en del av stenpartiet kommer ligga ovanpå en gabionmur, mer dränerande än så blir det nog inte. ;-) ag kommer alltså ha en relativt tunn jordkaka, frågan är om man här skulle använda blötbäddsprincipen och lägga en duk av något slag och se till att ha några centimeters kant så att man får ett litet vattenmagasin?
/Fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.