Euphorbia
Nu har jag tre nötskrikor som sitter och hackar på talgbollarna, jättekul!
men vad kan jag mer mata dom med? vad äter era nötskrikor från fågelbordet?
Här bjuds lite spartanskt mest på talgbollar, ibland slänger jag ut lite korn och vetekross (fast jag vet inte om det bara är hararna som äter av det...)
och häromdan så slängde jag ut några halvbefruktade hönsägg som någon har kalasat på.
Kan någon länka till nån bra sida där det listas vem som äter vad på fågelbordet?
KURT
Nötskrikorna brukar inte vara kräsna, utan äter det mesta. Annars är det bara så fet mat som möjligt som gäller, därför fungerar inte korn och havre något vidare:

http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=1790
Euphorbia
Den boken läggs till önskelistan,
Här äts det för fullt av säden, inte mindre än FEM nötskrikor har "flyttat in", men då kanske jag ska sluta fodra med säd så att dom äter mer av talgbollarna? det är ju mer fett i dom...

Lars-Olof Arvids
Ja, den boken är bra! Men först kan ni läsa lite om fågelmatning här: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=690&typ=1
Hos mig brukar nötskrikorna mest vara på talgbollarna, ofta sitter de på en gren och försöker fiska upp bollen. Det ser ganska roligt ut.

Olle
KURT
Talgbollarna innehåller ca 20% fett, vilket är mycket bättre än säden. Men om nötskrikorna har lättare att äta större mängder säd (slipper balansera på en gungande talgboll, konkurrens etc), så kan den större mängden kompensera bristen på fett, så låt du fåglarna själva bestämma vad de vill äta!
Euphorbia
CITAT (KURT @ 03-03-2009, 16:08) *
Talgbollarna innehåller ca 20% fett, vilket är mycket bättre än säden. Men om nötskrikorna har lättare att äta större mängder säd (slipper balansera på en gungande talgboll, konkurrens etc), så kan den större mängden kompensera bristen på fett, så låt du fåglarna själva bestämma vad de vill äta!

ja, dom har ju fri tillgång på både och, och det går ju mycket fortare för dom att sleva i sig säd än att hacka sönder talgbollarna.
Thalassa
Vi har massor med nötskrikor ute på landet där jag bor nu. Innan jag flyttade hit och bodde i stan hade jag aldrig sett någon, men här är det som sagt gott om dem. Våra nötskrikor äter nötter, sådana som man matar fåglarna med, och så äter de säd (som egentligen är till änderna wink.gif ) precis som du redan har fått tips om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon