Full version: Så var det dags!
sway307
Nu har fröerna till Änglatrumpeten dykit upp. Jag skall slipa lite lätt på föerna med sandpapper, och blötlägga i någon timme innan sådd. Till sådden har jag vanlig såjord/kaktus jord. Skall fröet täckas över med jord efter sådden? isf. vad är frödjupet.

Det är inte en vanlig änglatrumpet utan en ängla basun med orangea blommor , vet ej om det gör någon skillnad.

skall sådden stå oerhört varmt? Jag fick svaret i tidigare tråd att den trivs i uppemot 30 grader gäller det sådden eller plantan när den har kommit?
Växer dessa fort?

Massor med frågor! jag hoppas på massor med svar wink.gif
Tack på förhand //Jens
MariaS
CITAT (sway307 @ 03-03-2009, 15:16) *
Nu har fröerna till Änglatrumpeten dykit upp. Jag skall slipa lite lätt på föerna med sandpapper, och blötlägga i någon timme innan sådd. Till sådden har jag vanlig såjord/kaktus jord. Skall fröet täckas över med jord efter sådden? isf. vad är frödjupet.

Det är inte en vanlig änglatrumpet utan en ängla basun med orangea blommor , vet ej om det gör någon skillnad.

skall sådden stå oerhört varmt? Jag fick svaret i tidigare tråd att den trivs i uppemot 30 grader gäller det sådden eller plantan när den har kommit?
Växer dessa fort?

Massor med frågor! jag hoppas på massor med svar wink.gif
Tack på förhand //Jens

Änglatrumpet eller änglabasun... Det kan du utläsa på det vetenskapliga namnet. Brugmansia=änglatrumpet, Datura=änglabasun.

Sådden skulle jag nog inte ställa så varmt som 30 grader, men änglar och basuner klarar den temperaturen galant. Till och med varmare om det bara är i solen. Så fort de har grott, kan du ställa dem varmt också, men tänk då på att de behöver massor av ljus samtidigt, om de inte ska bli skyhöga, med några få blad.

Normalregeln för sådjup, är 3 gånger fröets storlek, om det inte är ljusgroende frön (vilket trumpeter och basuner inte är).
sway307
Så jag kan stäla dem rätt så varmt i odlingsskåp då iaf , sådden då menar jag.
Men odlingsanvisningarna är densamma hos trumpeter och basuner?
Hur fort växer dem?

Är clematis ljusgroende?
MariaS
CITAT (sway307 @ 03-03-2009, 15:50) *
Så jag kan stäla dem rätt så varmt i odlingsskåp då iaf , sådden då menar jag.
Men odlingsanvisningarna är densamma hos trumpeter och basuner?
Hur fort växer dem?

Är clematis ljusgroende?

Har aldrig sått klematis. Men vad jag kan läsa mig till, är de inte ljusgroende. Däremot behöver de kallstratifieras.

Den andra sådden kan du ställa i odlingsskåpet. När de väl har grott växer de fort! Det finns änglar och basuner som avverkat bortemot 2 meter på ett år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon