Ulli**
Hej
Har under flera år haft fina löjtnantshjärtan mot altanräcket. För några år sen planterade jag några liljekonvaljer i samma rabatt och i somras kom nästan inget av hjärtana. Ska jag skylla på den dåliga sommaren, eller kan liljekonvaljerna ha dräpt ut de andra växterna??? De har milt sagt spridit sig, med mycket gröna blad och knappt nån blommning att tala om.
Nån som har nåt tips?

Ska tillägga att jag bor i Norrbotten och att sommaren var väldigt blöt och kall (som alla vet), solen kommer runt hörnet vid lunchtid och ger ljus hela em/kvällen.

MVH
Ulli**
MariaS
Vågar nog påstå att det kan ha varit näringsbrist, eftersom inte liljekonvaljerna heller blommar.
Bassam

Tack för frågan

liljekonvaljer den behöver mycket ljus för att blomma ,så det är bättre om du sätter den inne i rummet under tiden när finns frost ute ,

löjtnantshjärtan behöver till väldränerad jord, så miljö passar liljekonvaljer mera än löjtnantshjärtan ,så liljekonvaljer lever bra utan blommor men löjtnantshjärtan dog.
H:Bassam.
MariaS
CITAT (Bassam @ 03-03-2009, 17:21) *
Tack för frågan

liljekonvaljer den behöver mycket ljus för att blomma ,så det är bättre om du sätter den inne i rummet under tiden när finns frost ute ,

löjtnantshjärtan behöver till väldränerad jord, så miljö passar liljekonvaljer mera än löjtnantshjärtan ,så liljekonvaljer lever bra utan blommor men löjtnantshjärtan dog.
H:Bassam.

Vem katten odlar liljekonvaljer inomhus?!
Löjtnanshjärtan och liljekonvaljer kan mycket väl trivas ihop där det är eftermiddagssol!!!!!! Däremot vill löjtnanshjärtan ha näring och liljekonvaljerna tar gärna över om jorden dessutom blir sur. Även liljekonvaljer behöver näring för att sätta blom!
MariaS
CITAT (Bassam @ 03-03-2009, 17:21) *
Tack för frågan

så det är bättre om du sätter den inne i rummet under tiden när finns frost ute ,

Nu har jag kollat med fyra odlare och grossister. Det finn INGEN odlare i sverige, som är så dum att den skulle ens försöka driva liljekonvaljer inomhus!!! Så varför i hela friden säger du då åt en amatörodlare att göra något så vansinnigt dumt??????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon