Full version: plantering
Åsa Sthlm-Roslagen
Hej!
Jag var som vanligt ivrig i min frösättning, vilket nu leder till att jag behöver plantera om squash och melonplantorna till större krukor. Både squashen och melonen har trots svalt (ca 15-17 grader) och extra ljus (ca 14 timmar dygn) blivit mycket långa och smala. Nu undrar jag om jag kan planera dem djupare som man gör med tomatplantorna dvs upp till bladen?
Tacksam för hjälp!! // Åsa
Tulipanaros
Squash och melon - ja det var lite väl tidigt det. :-D Cirka fyra veckor före utplantering är lagom, och utplantering först när det inte längre finns någon risk för frost, dvs i början av juni där jag bor i alla fall. Nej, tyvärr finns det nog bara alternativet att slänga dina plantor på komposten och börja om när det är dags. Så något som det är tid för i stället - tomat kanske?
MariaS
CITAT (Åsa Sthlm-Roslagen @ 03-03-2009, 16:58) *
Hej!
Jag var som vanligt ivrig i min frösättning, vilket nu leder till att jag behöver plantera om squash och melonplantorna till större krukor. Både squashen och melonen har trots svalt (ca 15-17 grader) och extra ljus (ca 14 timmar dygn) blivit mycket långa och smala. Nu undrar jag om jag kan planera dem djupare som man gör med tomatplantorna dvs upp till bladen?
Tacksam för hjälp!! // Åsa

OJ! Det var tidigt minsann!

Eftersom de tillhör gurksläktet, så gillar de inte att bli störda i rötterna och ju större planta desto mer ogillar de störningarna. Man ska absolut inte sätta dem djupare än de står från början. De är mycket känsliga för rothalsröta.

Om du inte har uppvärmt växthus, där du skulle kunna plantera dem med sin kruka nu, så får du nog ge upp dessa plantorna helt. Så nya i maj, så kommer de både bli kraftigare, och vara utplanteringsklara vid rätt tid istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon