Full version: fläderstickling?
del_21
Hej
Kan man ta stickling på fläder och kan man i så fall göra det nu?
Hur vill fläder ha det?
Hälsn. Del
Pyrus
Du kan ta vedartade sticklingar under viloperioden, bra att ta under mars (ej när det är för kallt, gå ut en mild dag) innan de börjar spricka. Klipp av årsskotten 15-20 cm sticklingar, använd inte toppen. Lägg dessa i en påse i kylen eller dylikt, när tjälen släpper sätter du dem i kallbänk (2/3 under jord) och vattnar. Håll lite koll under våren så jorden inte torkar ur, annars behövs ej direkt någon vattning.
MariaS
Fläder går utmärkt att ta så här års. Jag har tagit sticklingar i -15 grader, utan problem.
Sätt sedan sticklingen i en hög kruka med ogödslad torv. Se till att torven är ordentligt genomfuktad. Två tredjedelar av sticklingen ska vara i torven. Klä sedan krukan med bubbelplast och ställ den i kallväxthus. Ställ något framför den, så inte solen kommer åt krukan. Vänta.
När våren kommer, kommer sticklingen att visa sig.

Kolla bara nu när det börjar bli varmare, att det inte torkar i krukan.
del_21
Hej
Tack för era svar, men det dök upp yttterligare ett par frågor.
Jag har inte något kallväxthus´och tjälen har släppt för någon vecka sedan. Kan jag ta sticklingar, sätta dem i en kruka och ställa skuggigt? Eller trivs de bättre i ett källarfönster (ca 8-10grader)?
MVH Del
MariaS
Optimalt är om man kan ställa sticklingarna så de får varmt om "fötterna" och kall om toppen. Men ställ dem i källaren istället. Ljuset är inte viktigt just nu när sticklingarna ska gro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon