Aqvakul
[attachment=31468:fjaril.jpg]

Vad kan denna vackra fjäril heta?

Lars-Olof Arvids
Det ser ut som en monark, en flyttande fjäril i Amerika. Om den finns i Europa vet jag inte, men förhoppningsvis vet Gossen Ruda mer om det.

Olle
Gossen Ruda
Stämmer gott det där. Monarken är numera vitt spridd i världen, om människan hjälpt till vet jag inte. Hittade en sida på Wikipedia som verkar vederhäftig.
Aqvakul
Tack för hjälpen, Olle och Rudan! thanks.gif

Det är nog den vackraste fjäril jag sett "live".
Gossen Ruda
Jo, den är fin. Eftersom jag nu har kommit hem och kan titta i mina böcker så kan jag rapportera att den kom till Kanarieholmarna redan 1880. Var 1970 rapporterad från Teneriffa, Gran Canaria, La Palma och Hiero. Har även rapporterats från Azorerna och enstaka fynd på Europeiska fastlandet.

För att krångla till det så finns det en liknande inhemsk art på holmarna, Liten monark Danaus chrysippus. Den är mindre och har inte vingribborna lika markerade bl.a. Den förekommer fö i Afrika söder om Atlasbergen, tropiska Asien och bort till Australien.
Aqvakul
thanks.gif Gossen Ruda för ytterligare intressant information! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon