lollinona
Idag hade vi en arborist på besök för att ge prisuppgift för beskärning/klippning av 2 stora gårdsträd. Det ena är kastanj och det andra Lind.
Det är inte jättemycket som skall klippas men det är klart, dom är stora.
8000-9000 :- fick vi som prisförslag. Och då ingick inte bortforsling av rester. Jag har läst i tråden att folk fått pris på ca 1500:- för fällning av träd. Är det bara jag som tycker detta lät fruktansvärt mycket?
Red Top
Det är en väldig skillnad på att fälla ett träd och att som arboristerna gör, beskära trädet på ett sätt som gör att trädet inte tar skada och dessutom blir vackrare efteråt.

Jag tycker nog inte att det är så dyrt; och riktiga arborister "växer inte på träd"(om du ursäktar uttrycket). flirting.gif
KURT
Det är ju också hopplöst att säga, när man inte vet vad som skall göras och varför. Om det är väldigt mycket som skall tas bort, så kommer det också att växa tillbaka ganska fort, så i många fall kan det vara bättre att ta bort träd som står olämpligt placerade.
Fågelvägen
lollinona, var det inte så att ni vill sköta om era stora gamla träd, inte bli av med dem för att de är olämpligt placerade?
Om arboristerna tänker beskära ett stort kastanjeträd nu på vårvintern så kanske de inte är riktiga arborister??? Enligt beskärningsexperten Vollbrecht ska alla kastanjer beskäras i JAS.
Här i forumet har det utfärdats en sorts "arboristvarning". Det verkar finnas gott om proffsiga trädfällare som kallar sig arborister utan att ha tillräckliga kunskaper om träd. De kan göra mer skada än nytta. Enligt några av våra grannar kan de ta duktigt betalt i alla fall.
Kunniga arborister ska ha ett intyg (grönt kort?) att visa upp. Fler offerter?
Red Top
På odla.nu:s hemsida hittade jag följande om arborister: Arborister, trädfällare
Aqvakul
Lite OT påminner mig detta om historien om han som lagade kyrkorgeln och krävde 100 kronor för besväret, vilket var mkt pengar då detta begav sig. Då församlingen tyckte det var dyrt så bad man om en specificerad faktura.

Fakturan löd:
Dragit åt en skruv 0:10
Vetat vilken skruv som skulle dras åt 99:90
Totalt 100:00

Kompetens kostar...
Fågelvägen
Bra, Aquakul!
Alltså:
inte vetat hur man behandlar träd: kapat toppen, skadat grenkrage, beskärning fel tid: 1500,00
Trädet dog: värde 50 000,00?
lollinona
Våra träd står bredvid varandra på gården och Linden är värst då grenarna hänger över stalltaket vilket orsakar onödigt mycket slitage på det taget.

Vi fick besked av denne som var här att kastanj egentligen inte är den bästa årstiden att beskära just nu. Därimot klarar Linden rätt mycket både nu och senare.
Väntar på 3 andra som skall komma och bedömda.
Beskärs grenar på något speciellt sett? Eller vad betalar man för? Att dom klättar högt och riskerar sina liv? Att dom klipper i en bra form?
Det är absolut inte meningen att vara spydig, bara undrar.

Fågelvägen> Jas? vilken årstid är det?
Huggorm
JAS är juli-augusti-spetember

Troligtvis klättrar dom inte, utan kör med skylift.

Det kräver ju en del kunskaper för att beskära på ett bra sätt. Det gäller att veta vilka grenar som skall tas ner, exakt var snitten skall sättas samt hur man skall göra för att det inte skall bli fläkningar, ruttna osv. Jag skulle inte låta vem som helst ge sig på mina 100 år gamla träd, det kan bli katastrof
Fågelvägen
Huggorm svarade redan om JAS och lite om vad man betalar för. Jag har sett flera arborister klättra, riktigt skickliga är de!
Om du lollinona är nyfiken på vad det handlar om och dessutom vill förhandla sakkunnigt med arboristerna kan du titta på Cillas hemsida. Cilla brukar svara på trädvårdsfrågor här på forumet och åtminstone jag har lärt mig massor.
Bassam
Tack för fråga

Jag kan bjuda 5000kr till beskära de två. .

H:Bassam
lollinona
Huggorm, på vilket sett kan det bli katastrof? Du menar att man klipper fel så att det dör?

Bassam, Tack för erbjudandet men vart finns du?
Vi skall träffa 3 till trädvårdare för offert.
Huggorm
CITAT (lollinona @ 04-03-2009, 19:34) *
Huggorm, på vilket sett kan det bli katastrof? Du menar att man klipper fel så att det dör?

Bassam, Tack för erbjudandet men vart finns du?
Vi skall träffa 3 till trädvårdare för offert.

Att träden skall dö är väll långsökt, men livslängden kan förkortas ordentligt. Sågar man fel och släpper in röta i trädet så blir det inte bra alls
HelenJ
[attachment=31528:lind.jpg]

150-årig lindallé, beskuren av arborist som påstod sig ha stor erfarenhet. De sågade innanför grenkragarna, snitten var ca 20-30 cm i diameter. Några rätt beskurna, redan övervallade ärr kapades också innanför grenkragen.
Många av snitten är helt obefogade.
Trädens livslängd är förmodligen förkortade med x antal år, medan kunden har fått betala dyrt för något de tror är ett väl utfört jobb.
Piccante
Det krävs kunskap och planering för att beskära träd rätt. Jag har märkt att arborister verkar återhållsamma med att nyhamla och beskära gamla träd i alléer och andra miljöer medan folk som jobbar med naturvård mest tycker det är positivt med tanke på att det finns så få hamlade träd kvar. Men beskär man stora träd kraftigt efter flera år utan beskärning så får man ofta mkt nya skott åren efter och tyngdpunkten i kronan kan förskjutas då en ny krona bildas och det kan tynga ned och belasta grenvinklar så att risken för grenbrott ökar. Om man restaurerar en gammal löväng eller liknande och har gott om träd så kanske man tycker det är värt att ta den förlusten och förlora ett träd om man räddar 5 andra men har man bara ett träd på sin gårdsplan och dessutom betalar dyrt för det så vill man ju att jobbet blir bra utfört.
MariaS
CITAT (lollinona @ 03-03-2009, 22:37) *
Idag hade vi en arborist på besök för att ge prisuppgift för beskärning/klippning av 2 stora gårdsträd. Det ena är kastanj och det andra Lind.
Det är inte jättemycket som skall klippas men det är klart, dom är stora.
8000-9000 :- fick vi som prisförslag. Och då ingick inte bortforsling av rester. Jag har läst i tråden att folk fått pris på ca 1500:- för fällning av träd. Är det bara jag som tycker detta lät fruktansvärt mycket?

Nu är det väldigt svårt för mig att bedöma om detta priset är vettigt eller inte.
Den som varit ute och tittat på träden, gör en bedömning, som dels bygger på riskerna för träd, människor och byggnader. Du nämner att grenar sträcker sig ut över garage, då är det ju faktiskt så, att man kan inte bara kapa den grenen vid stammen och låta den falla, för då går ju garaget sönder. Är det dessutom en mycket grov gren, måste den sågas i etapper och kräver kanske en massa utrustning, för att den säkert ska kunna tas bort.
Den som tittat, gör i alla fall en bedömning av hur komplicerat det är och hur lång tid det kan ta, för att utföra arbetet säkert.
Skulle det nu vara en fällning av träden istället, så är det betydligt mindre komplicerat, för då lägger man helt enkelt ett fällsnitt vid basen på trädets från sida och fäller trädet rakt ut från byggnader och vad det nu är som kan finnas i vägen. Ett arbete som tar mellan 30 minuter och upp till en timme. Därför ska man inte jämföra priset mellan dessa två arbeten.

Du ska absolut inte ta offerter från arborist som inte varit på platsen. Får du en offert på 5000:- och arbetet bara skulle ta en timme, då är det en fruktansvärt dyr offert. Tar det däremot två dagar för 7000:- är det mycket billigt. Den som redan varit och tittat, verkar ju seriös, efter som han redan påpekat att tiden för beskärning är fel för din kastanj. Detta är också saker som är viktiga och skall framgå i offerten! Det finns många som kan hantera en såg, men veta hur man använder den på vårdträd... ja det är en helt annan sak! Det var någon som tidigare påpekade att du ska be dem att visa upp det gröna kortet. Absolut! Det är minst lika viktigt som allt det andra, för det visar att den som ska göra arbetet, har kunskapen och därmed (förmodligen) de försäkringar och utrustning som krävs för att utföra arbetet på bästa och säkraste sättet.
lollinona
Tack MariaS
Jag har 3 till arborister som skall komma och titta nästa vecka.
Frågan är också hur fort träden växer, jag menar behöver de inte klippas/beskäras igen det närmsta 5-10 åren så är ju inte 8000-9000 så mycket.
MariaS
För det första är det ju träd, som egentligen inte beskärs, mer än som underhåll. (Utom om det är hamlade träd). Då är det ju bara när såna här problem som risk för byggnader och annat som kan vara anledning till beskärningen. Då kan man själv i god tid ta bort eventuella nykomna grenar som i framtiden kanske kan göra skada.

Är det en bra arborist som du får till hjälp, kan han nog säkert förklara för dig, hur du själv sköter dina träd i framtiden. Han kan nog till stor del kunna förutsäga var eventuell byggnadsskadlig tillväxt eventuellt kan ske.
lollinona
Idag har vi haft en annan arborist på besök. Det visade sig att kastanjen vi har är en hästkastanj och denna blöder tydligen inte lika mycket.
Pris 3000:- enorm skillnad. Certifierade och försäkrade, allt verkar frid och fröjd.
Har dock 2 till som skall komma och ge prisidé.
MariaS
CITAT (lollinona @ 05-03-2009, 17:29) *
Idag har vi haft en annan arborist på besök. Det visade sig att kastanjen vi har är en hästkastanj och denna blöder tydligen inte lika mycket.
Pris 3000:- enorm skillnad. Certifierade och försäkrade, allt verkar frid och fröjd.
Har dock 2 till som skall komma och ge prisidé.

Se där. Nu börjar det likna något. Men även hästkastanjen bör helst beskäras i JAS. Det är inte bara blödningen som är problemet. Det finns annat också, som vattenskott och sjukdomar. Riskerna för detta är mindre om man beskär under JAS.
lollinona
Vart kan man hitta tydliga bilder på kastanj och hästkastanj? Har googlat utan bra resultat.
MariaS
Så här års tittar du på en gren. Där kan man tydligt se var ett blad har suttit. Det ser ut som en hästsko.
Har hästskon fem sömmar är det en hästkastanj och då har bladet fem fingrar när det är sommar. Är det röd kastanj (som är vanligast sen) så har den sju sömmar och sju fingrar på bladet.

Annars söker du på Aesculus hippocastanum/hästkastanj eller Aesculus carnea/röd kastanj. Det finns visserligen fler arter, men det är dessa två som är vanligast.
Huggorm
Här finns bilder, klicka på dom så blir dom större

Kastanj:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Castanea_sativa

Hästkastanj:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Aesculus_hippocastanum

Där finns också bilder på hästkastanjens vinterkonoppar, som är stora som fingernaglar och lätt klibbiga på den här tiden av året. Dom är nog det lättaste sättet att känna igen en hästkastanj på, men jag är lite osäker på hur äkta kastanjens knoppar ser ut. Dom kanske också ser ut så nu?
Cilla
Det gäller att man är överens om vad som ska göras, och vad beskärningen ska syfta till. Som sagts så behöver varken kastanj eller lind beskäras. Gör man ingrepp i den är det för ett annat syfte än att de ska hålla, vanligtvis.

Många frågar om träd KAN förminskas eller glesas ur. Och svaret på den frågan är ju självklart ja, om man har de rätta verktygen så att man kan få av grenarna. Men på frågan om vad man kan göra för ingrepp i träden utan att störa deras livslängd, friskhet eller förmåga att leva bra på platsen, är svaren inte lika självklara.

Och här finns en massa myter osm man inte ska gå på. T ex att det skulle vara bättre för ett träd att vara glest om det står på ett vindutsatt ställe. Så är det inte. (Våra mest vindtåliga arter är för övrigt mycket täta.) Eller att det skulle göra trädet säkrare om man beskar det så att det blev mindre. Eller att det skulle vara bättre för ett träd som under flera decennier valt att växa på ett sätt med en viss storlek, kronvolym och täthet, att plötsligt få en helt annan struktur. Så är det inte heller. För trädet, alltså.

Stor grad av respekt behövs för att träden kan detta med att växa på sina olika platser. De har rättat sig efter platsen med sin tillväxt på några centimeter per år, eller mer i början. Varje liten gren är planerad, och rättad efter förhållandena. Sedan kan vi tycka att de borde se ut på ett annat sätt eller ha en annan funktion (mer/mindre vindläande, mer/mindre skuggande eller annat) än de har, men deras sätt att växa på sin plats är oftast det optimala för att leva friskt och länge.

Jag skulle för övrigt inte låta någon beskära hästkastanj på våren, även om jag sett många beskäras då och väl känner till diskussionen mellan arborister om just detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon