Lasse Lucidor
03-03-2009, 23:08
Har ej bestämt mig vad jag skall ha i mina två balkonlådor på terassen ännu.
De låga luktärterna verkar ju fina,,, blommar dom ända fram till hösten?. Klarar de regn någorlunda?
Växer de upprätt eller kommer de hänga ned lite så småningom,,, tacksam för råd....
Red Top
04-03-2009, 11:40
Den låga luktärten hänger ner. Passa bra i krukor/urnor, så varför inte i en balkonglåda

Du kan få den att blomma hela sommaren och långt in på hösten om du är noga med att nypa/klippa bort vissna blomställningar innan de bildar ärtskidor.=)
Tillägg: De klarar regn lika bra som vanlig luktärt=)
Balkong-gbg
08-03-2009, 23:50
Aldrig lyckats med luktärt över huvudtaget, så se till att ha en backup plan, antingen har de inte grott, eller så har de regnat eller torkat bort, provar i år igen bara för att.
Susalusa
13-05-2009, 19:41
Ska man toppa den låga luktärten också, precis som med vanlig luktärt?
Red Top
13-05-2009, 20:26
Om man ska vet jag inte, men jag gör det.
Jag sådde några låga luktärtor i våras. De växte, så jag planterade dem i en kruka på balkongen. Och där har de stått!! Nästan stilla, är väl ca 15 cm höga och inga blommor. Vad är felet? De vanliga luktärtorna är så höga nu att jag inte når att klippa av de blommor som sitter högst. En del skaft på blommorna är 20-25 cm långa. Och det blir massor av blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.