Full version: Agaven vissnar :(
daddel
jag fick ett skott av en agave americana (tror jag iaf att det är) för två somrar sen. och den har växt så att bladen idag är ca 20-25 cm.

De senaste 3-4 månaderna har blad efter blad vissnat. det sitter fyra blad kvar, och nu undrar jag desperat om ni har nåt tips på vad jag kan göra för att försöka rädda den.

vad kan jag ha gjort för fel?
evaisa
Kanske borde du kolla rötterna?
MariaS
Är nästan säker på att den fått för mycket vatten och står i mullhaltig jord. Det är en ökenväxt och vår kaktusjord är för fuktighetshållande för att denna typ av växter ska trivas. Det kan trivas i många år till att börja med, sen lägger de plötsligt av helt utan förvarning. När de gör detta, har de i stort sett inget friskt rotsystem kvar.

Gör som evaisa föreslog, kolla rötterna. Har du några friska rötter kvar, lägger du agaven på tork. Sen blandar du krukväxtjord med till hälften grov sand och sätter agaven i. Vintertid behöver du inte bry dig om att vattna den över huvud taget, den vill då stå svalt och få vara i fred. På sommaren ställer du den utomhus, så naturen får sköta den på bästa sättet.
miclo73
Tips!

Använd lerkruka.
Lägg ett lager med lecakulor i botten 2cm.
Blanda kaktusjord med lecakulor snåla inte med kulorna.
Var sparsam med vattnet!
Följer du detta tips så är jag övertygad att den klarar sig.
Alexander-VG-zon3
ta ''stora'' lecakulor i botten. sedan blanda upp jorden(blom,plant,kaktus-kvittar) men blanda upp jorden rejält med grus eller med dom ''små'' leca. det finns olika storlekar på lecan. ibland finns det jord att köpa som innehåller leca då kan man köpa sån och blanda upp den rejält med grus (inte alltför stor men heller ej för små).
daddel
Tack! jag inser nu att att jag jag skulle ställt min fråga för några månader sedan sad.gif

den började vissna innan vintern, och jag trodde att det skulle lösa sig om jag inte vattnade på några månader. Men troligen var väl rotsystemet redan ruttet i höstas.

nu ligger den iaf på tork och jag ber till agavegudarna att den ska klara sig.
Annars har jag ju lärt mig att det det inte funkar med vanlig kaktusjord till nästa gång jag kommer över denna underbara planta.

/daddel
Sussie F-Flower
CITAT (daddel @ 05-03-2009, 00:02) *
nu ligger den iaf på tork och jag ber till agavegudarna att den ska klara sig.
/daddel

DET var vackert tänkt... wub.gif
daddel
så har fin var min agave innan vintern:
[attachment=31630:Bild096.jpg]

Nu ser den stackaren ut så här efter att jag följt era råd iförsök att rädda den.
[attachment=31631:blommor_...nnat_021.jpg]
hur länge bör den ligga på tork?

MariaS
Just nu ser den ju faktiskt ganska fräsch ut. Verkar inte vara någon antydan till röta i bladrosetten.

Man kan se att rötterna inte mått helt bra, men det ser ut att finnas fina vita sugrötter här och där. Sätt den du nu i ny kruka med minst hälften sand i, så ska du se att det nya bladet som är på väg, kommer ta fart och bli grönt och fint.
daddel
då ska vi se om jag lyckas få tag på sand någon stan!

tack för all hjälp.
MariaS
Kolla närmaste sandlåda whistling.gif
Bassam

Tack för frågan

du behöver ta bort mögela rötter.

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 07-03-2009, 15:47) *
Tack för frågan
du behöver ta bort mögela rötter.
H: Bassam

Vilka mögliga rötter? De som sitter där nu är det inget fel på!
daddel
hälften/hälften blomjord och sand, gäller det bara Agaven? eller gäller det alla kaktusar och succulenter?

e det bara att kasta allt kaktusjord som jag har hemma?
MariaS
Du använder sandblandningen till alla kaktusar och suckulenter, men kasta inte kaktusjorden för det. Den behöver du till dina sådder. Där är den betydligt bättre lämpad för ändamålet.
daddel
ok, här lär man sig mycket smile.gif

och jag som inte vågat mig hit tidigare.
Vågar väl inte erkänna att jag blivit något av en kaktusnörd....
flickvännen är svartsjuk på mina blommor.

Meriona
den här tråden får vi följa upp, vi måste få se hur det går för den lille teliningen.... giggle.gif
daddel
Sorgligt slut på denna historia....
Räddningsaktionen påbörjades alldeles för sent, min Agave gick inte att rädda. -cry-.gif

Det visade sig vara röta i bladrosetten trots allt sad.gif

Så kan det gå med okunskap. och det lär ju dröja innan jag kommer till Teneriffa och kan smuggla hem en ny planta whist.gif

var hur kan jag få tag på en ny agave?

vill ju visa att jag lärt mig av misstagen....
miclo73
http://www.wermlanddesertplants.se
stennie
Så tråkigt när sånt händer!
Jag ska plantera om mina nu till våren....om du PM:ar mig ska vi se vad vi kan fixa (där brukar vara en hel del bebisar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon