Full version: Löv under buskarna
Elias G.
Mina föräldrar har i alla år varit oense om huruvida man skall kratta upp löv och ris som ligger under buskarna. Den ene menar att löven skall ligga kvar för att skydda rötterna mot väder och vind, medan den andra säger att man skall kratta undan löven för att det skall komma ner solljus så långt ner som möjligt på buskarna. Vem har egentligen rätt? Kan det gälla olika för olika buskar?
ÅsaF
Inför vintern tror jag nog inte det är helt fel att låta löven ligga kvar under buskarna som skydd. Själv brukar jag lägga ett lager på 1 dm löv under mina rhododendron inför vintern. När sommaren kommer så rör jag runt det så att det beblandas med den vanliga jorden för då kommer det ju ner lite näring i jorden också.
Louise i Göteborg
Solljus?

Löv som ligger under buskarna skuggar ju bara marken - vad är det jag missuppfattar här?

Det finns, som jag förstår det, ett skäl till att kratta. Om man har eller är rädd för att få skadedjur som övervintrar i detta lövtäcke, svampsjukdommar, sniglar eller sånt.

Krattar man inte får man dels ett väderskydd för rötterna dels en mull-halts-höjande jordförbättring.

Jag krattar inte. biggrin.gif
Fialotta
Hej!

Här krattas det inte heller på hösten, löv får ligga kvar till våren smile.gif

Brukar städa trädgården efter höststormar från stora kvistar o dyligt
men inte kratta, får ligga som ett värmande täcke för buskarna rolleyes.gif

Gillar att väcka trädgården på våren efter sitt ide rolleyes.gif
Hannele
Jag struntade i krattningen även på våren i år.
Alla perennen spirade fint och mådde prima, för att inte tala om maskarna. smile.gif

hälsar
den lata trädgårdsmästaren
Cilla
Jag krattar allt mindre, och numera bara på våren. Jorden behöver tillföras humus, resonerar jag. Vårräfsningen består av att ta bort drivorna av eklöv som ligger i tjocka lager. Resten får ligga kvar och förmultna. I rabatterna räfsar jag ned löven så att de inte flyger iväg och så att de inte syns så mycket.

Löv under buskar tror jag aldrig kan vara skadligt, om man inte har speciella sjukdomar på dem som Hannele nämner. Bar jord är varken bra på vintern eller sommaren, och i naturen är den ju helt frånvarande.
Åsa, mälardalen zon 2
Har man skorv på fruktträd och liknande som övervintrar på de nedfallna bladen kan det vara bra att kratta upp bladen men annars så är det nog bara bra att löven ligger kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon