lissa
Idag studerade jag alla mina växter på terrassen, dom stora har nog varit med sen 83 ungefär, vartefter har dom ju blivit omplanterade, men speciellt i år tycker jag att dom flesta har mindre storlek på blad, och att dom gulnar på ett helt annat sätt, t om så hittade jag blad på stockrosen ( den dubbla stora som ska bort i sommar) som hade , ja, vad heter det nu när det ser ut som lite mägel som en tunn hinna
Hibiskusen har ju blommat väldigt mycket, nästan som en adjö blomning, Fredskallan ( spathiphyllum) likaså, blommorna var bra mycket större än mina handflator..Jasminerna sa självmant adjö, Bouganvillan köpte jag en ny för att blanda upp med den gamla, och första året OK, men den gamla är nog för gammal, vilket är tråkigt efersom den verkligen har varit underbart vacker ..Min första murgröna brukar jag förnya genom skott lite då och då..men det är dom enda skotten jag lyckas med ..Ja listan kan bli lång..
Nu funderar jag på att förnya dom äldsta som ser trötta ut..., för meningen är ju att kunna njuta av dom, inte bara sitta med en massa pulver, gödningar, medel mot diverse ohyra, för visst verkar det som om dom blir mer angripna som gamla..
Ibland har jag läst att vissa storvuxna inte blir mer än ca 10 år gamla..men hur ligger det till egentligen?? Kom ihåg att det gäller växter som är i krukor, för på friland tror jag att dom flesta klarar sig längre..och nu måste jag nog bestämma mig, annars kommer dom ju hem i den värsta värmen, ingen bra start...
KURT
I mänskliga mått har de nog ingen begränsad livslängd, 1000 år är ju inte speciellt lång tid.

Men alla eukaryota celler kan ju på sikt få problem med replikeringen, om kromosomerna förkortas vid varje cell-delning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Telomer
Aqvakul
När vi håller växter i kruka och inomhus så är det inte optimala förutsättningar. Vatten och näringstillförsel måste ske på ett nogrannt sätt. Temperatur och ljus bör helst anpassas efter växtens behov. Växterna blir "stressade" när de inte får tillräckligt bra förutsättningar, vilket minskar deras livskraft. Sen äer sjukdoms- och skadedjursangrepp inte långt borta. Visst går det att ha välfungerande krukväxter under lång tid. Inte minst den japanska bonsaitraditionen visar att det går trots onaturliga förutsättningar. För mig, liksom för de flesta, så känns det naturligt (om dock lite sorgligt) att slänga växter och ersätta dem med andra. Ibland kan ju växten få leva vidare som en dotterplanta eller ett skott.
Bassam

Tack för frågan

liksom alla liv har växter gränsad livstid, härmed har växter barndom liv och ungdom liv och gamla liv, så växter blir svaga och ser inte bra under gammal ålder, det är föryngring trädgårdsväxter hela tiden, det är lätt genom fröar eller gren eller knölar.

Obs man behöver vet bara hur öker dina växter sig.

H: Bassam
lissa
Tack för era svar, jag har ju så himla svårt att kasta växter, ibland har jag haft nästan halva terrassen full med halvdana växter som jag inte näns att kasta.
Kan det vara möjligt at dom själva vet när tiden är ute, och bjuder på en sista blomning ? Jasminen har aldrig varit så vacker som den sista våren, och för första gången blommade den 2 ggr..
Om jag bara hade lite mer plats skulle jag inte ens tänka på det, men efter att ha sett dom så underbart vackra känns det lite tråkigt att se hur som kämpar, men inte riktigt orkar med..
Jag kanske ska ta till det där med att samplantera dom i en kruka så¨att dom får en chans g.gif
Även om man ibland vet vad man borde göra, så känns det lättare när man får stöd blomma.gif
Alexander-VG-zon3
växter kan dom faktiskt leva längre i kruka än i naturen. och ibland är dom friskare och trivs bättre i kruka.

i kruka får dom (om man nu ger dom det)
rätt jord
rätt klimat
rätt skötsel
rätt vattnig och rätt näring ,, vilket gör att får växterna exakt vad dom vill alltså att man ser till den enskilda växten så är det bättre för dom. i naturen måste dom konkurrera mot andra växter och det kan både va torka och hetta och vinterkyla som hotar dom.

dock får dom mycket torka eller mycket vatten i kruka så trivs dom väldigt dåligt då hade det exempel varit bättre att vara i naturen. lika så så fryser ju rötterna hårdare i kruka och dom utsätts för värme mer i kruka vilket kan få en del växter att ge upp och klarat sig bättre på friland, där jorden håller svalka och lite fukt och värmer på vintern. med detta vill jag menar får dom exakt rätt skötsel och förhålladen så är det en fördel i kruka.

att dina växter får mindre blad eller växer sämre, kan vara andra faktorer än just att dom är i kruka. exempel köper du en hibiskus så har den oftast stora mörkgröna och vackra blad och är också oftast knubbig och kompakt när vi köper den. sedan när vi haft den ett tag, kanske 1-3år så blir bladen mindre och kanske hårdare och den blir lång och spretig. men det är att den har anpassat sig efter förhållanden som råder där den finns nu.

så i ditt fall Lissa kan det vara klimatet som styr en hel del antingen är det bättre eller sämre. eller är det nåt i skötseln som har ändrats kanske åt det bättre eller åt det sämre eller är det andra orsaker, men sånt vet du ju bättre än mig.

Azur
Jag har en Clivia som varit i familjens ägo minst 70 år - jag vet inte om det är den ursprungliga rosetten, men klonen som sådan har varit i familjens ägo mycket, mycket, länge. Även en porslinsblomma som troligen är i samma klass, och en mistelkaktus som är minst 30.

Växter som kan förökas via kloning (skott, sticklingar, avläggare) kan förmodligen i teorin leva i evighet.
lissa
Speciellt Clivior har ju väldigt lång livstid, det visste jag, men att proslinsblomman också gjorde det visste jag inte-
Dom 2 sista åren har det varit ovanligt mycket ohyra, Trips och vita flygare mest, annars har det i stort sett flytit på som vanligt, och dom har självbevattningskrukor, och sen många år tillbaka dessutom, så där har inget förändrats.
Jasminerna..Där ville jag klippa tillbaka lite , och upptäckte att under dom små grenarna var det bara 2 grova lååånga grenar..men den dog alltså efter den tuktningen.
Något fel måste jag väl ha gjort, eller också har atmosfären förändrats och då reagerar dom ju genom att må dåligt.
Som jag också skrev så förnyar jag bara murgrönan, eftersom sticklingar och jag inte passar ihop..
Det verkar som om ni anser att det egentligen inte finns anledning till att kasta bort ,för att köpa nya fräscha växter som jag vet passar till det mikroklimat jag kan erbjuda, för alla växter passar ju inte in över allt.
Tex, Ipomea och luktärter går inte bra, inte tomater heller..Stockrosorna drar åt sig alla vita flygare som bor i kvarteret, så den jag har som är inne på det andra året blommar i år, och sen blir det sophinken..
Resten ska jag kanske tänka igenom, för det finns alltså inget som säger att dom lever mindre tid i kruka än sina bröder som är på friland...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon