Full version: Hur?
sway307
Hejsan, vi flyttade till ett hus för 2 år sedan. Trädgårdslanden var fullständigt igenväxta trots rensning 2 sommrar i rad med fullständig uppgrävning så har vi lika mycket ogräs igen. Nu har vi bestämt oss för att lägga täckmatta över det och ställa pallkragar ovanpå. Vår a förhoppningar var att odla grönsaker, då främst morötter i landet. men nu blir det i pallkragar istället. Hade tänkt prova morots mixen som är ny för iår med flera olika färger.

Nu till frågan fungerar det bra att odla morötter i pallkragar?
Vilken sorts jord skall jag fylla med?
MariaS
Morötter brukar bli bäst i sandjord. Men i pallkragar behövs också näringen. Jag brukar blanda planteringsjord med ko på påse i alla mina kragar. Morot behöver dock ha dubbel krage. De växer ju på djupet.
sway307
min tanke var att stapla många pallkragar på varndra, så att man får iaf 1 meters höjd på dem. Fungerar det?
MariaS
CITAT (sway307 @ 04-03-2009, 10:36) *
min tanke var att stapla många pallkragar på varndra, så att man får iaf 1 meters höjd på dem. Fungerar det?

Det var att ta i, för rotsystem som sträcker sig 20cm. En pallkrage är 19cm hög, så för morötterna behöver du två kragar. Man kan ju inte ha jord ända upp. Det räcker med två kragar för potatis t.o.m.

De flesta grönsaker går annars att odla i enkel krage. Tänk bara på att förbättra ordentligt varje vår. Såna här begränsade utrymmen lakas fort ur på näringsämnen.
sway307
Jag tänkte inte ta i för växternas skulkl utan snarare för att få en ORDENTLIGT uphöjd bädd med grönsaker. Det ger en helt annan känsla i trädgården än att ha allt på marken. måste man byta ut ALL jord efter ett år eller räcker det med att se till att fylla på näringsämnen?
MariaS
CITAT (sway307 @ 04-03-2009, 13:24) *
Jag tänkte inte ta i för växternas skulkl utan snarare för att få en ORDENTLIGT uphöjd bädd med grönsaker. Det ger en helt annan känsla i trädgården än att ha allt på marken. måste man byta ut ALL jord efter ett år eller räcker det med att se till att fylla på näringsämnen?

Du behöver byta all jord ungefär vart tredje år. Med fem pallkragar i höjd blir det mycket jord! En pallkrage sväljer 250liter! Det blir 1250 liter i en stapel! Tänk sen på allt vatten du ska släpa över den kanten också. Med så höga bäddar torkar jorden ut fort, den torkar ju även från sidorna, så vi talar om MYCKE vatten varje dag! Morötter t.ex. behöver motsvarande 3mm regn dagligen för att bli bra. Med denna risken för uttorkning så ska du altså hälla på 30 liter (inte 20 och inte 40 liter) varje dag! Även om du använder slang, blir det väldigt mycke arbete.

Jag odlar i totalt 16 pallar, vilka kräver 10 minuters rensningsarbete i veckan. Då klarar även gamla jag av att ligga på knä de minutrarna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon