sway307
04-03-2009, 08:20
Hejsan jag har på norrsidan av mitt hus en ENORMT lucker torvjord. man skulle ledigt kunna köra ner hela sin armslängd i torven. Jag har längen övervägt att gräva uipp allt detta och blanda ut med jord. Men nu kom jag på iden att orkideer måste ju trivas där? nu tänker jag på vår svenska guckusko bla. Men klarar sig en orkide på norrsidan?
Finns dessa orkideer att köpa i trädgårdsbutiker? man vill ju inte gärna fröså orkideer , då det skulle ta ca 6 år innan blomning
Våra svenska orkidéer, vill främst ha mycket kalkhaltig jord. Guckuskon växer i nästan ren kalkstenslera o.s.v. Så ett sånt torvområde tror jag inte på för våra orkideér. Däremot är ju området som gjort för de surjordsväxter vi har. Alla vi andra måste ju tillverka dessa surjordspartier mekaniskt och du har det naturligt... Satsa du på riktiga surjordsväxter istället.
sway307
04-03-2009, 09:21
så för en novis, vad är surjordsväxterna. Detta torvparti vetter i en kort slänt ner till att vattendrag.
Vilka sorts växter skulle trivas där? Det var tidigare fullständigt igenväxt med hallon som jag har jobbat och slitit för att få bort.
Tänk också på att det är nordläge så det är skugga 95% av tiden
Bland buskar och träd finns: Rododendron, blåbär, magnolia, Ljung, konvaljbuske/Clethra alnifolia, färgginst/Genista tinctoria, kalmia, azalea, hemlockgran.
Perenner från familjen Anemone (sippor och anemoner), hasselört, astilbe, vivor, alpklocka och julrosor. Är bara några exempel.
Dessa vill ha både sur jord och skugga.
Jan Lindgren
04-03-2009, 12:30
Hej!
Det finns en hel del orkideer som trivs i sur jord, även någon enstaka svensk. Du klara inte av att så dem om du inte har tillgång till ett laboratorium.Vanliga plantskolor säljer dem inte men det finns en del utländska där du kan köpa. Leta på nätet.
Litteraturtips.
Philip Cripp och Christopher Bailes: Hardy Orchids
John Tullock: Growing Hardy Orchids
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.