Full version: Netha och Magdis
Sidor: 1, 2, 3
Snöflinga
Det var längesedan de visade sig här unsure.gif Någon som vet var de tagit vägen ?
Rose
Du kanske kan PM:a dom?
Eva i Höga
Ja, de var ju flitiga besökare här. Kanske de tröttnat på Odla - oss kan de väl inte ha tröttnat på?
CurlySue
jag saknar inte Netha.. ninja.gif
Hon är en av anledningarna att jag inte orkat vara inne här på ca 6 månader.
Pga alla påhopp o.dyl.

nono.gif
Alba
CITAT (Eva i Höga @ 04-03-2009, 11:15) *
Ja, de var ju flitiga besökare här. Kanske de tröttnat på Odla - oss kan de väl inte ha tröttnat på?

Håller med....helt uteslutet.....oss kan väl ingen tröttna på.
Aqvakul
Jag saknar Magdis - misstänker att det blivit mindre tid till Odla sen hon avslutat sin långa barnledighet och börjat förvärvsarbeta.
Alba
Jag saknar också Netha och Magdis.

Aqvakul
Faktum är att det är ganska många av de som var tongivande här när jag började här för 1½ år sedan, som nu är mer eller mindre frånvarande. Det är väl rätt naturligt egentligen att människor går in och ut ur olika aktiviteter.
Betty
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2009, 12:08) *
Faktum är att det är ganska många av de som var tongivande här när jag började här för 1½ år sedan, som nu är mer eller mindre frånvarande. Det är väl rätt naturligt egentligen att människor går in och ut ur olika aktiviteter.

visst är det så! yes.gif ...fast en del gamla stofiler verkar aldrig vilja tröttna, ...får väl nästan räkna sig (mig) till inventarierna snart... angel_not.gif
Myosotis
Många har ju tröttnat pga segheten också sad.gif
Eva i Höga
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2009, 12:01) *
Jag saknar Magdis - misstänker att det blivit mindre tid till Odla sen hon avslutat sin långa barnledighet och börjat förvärvsarbeta.

Ja, helt klart, det är olika skeden i livet - och vi får hoppas Odla finns kvar när hon får bättre tid att vara med oss.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2009, 12:08) *

Tja jag vet inte om människorna här gått så mycket ut härifrån tidigare. Jag upplever det nog som att gamla medlemmar varit väldigt trogna besökare tidigare. Kan ju bero på klimatet på odla till viss del. Ska jag vara ärlig så tror jag också det beror på att det blivit färre och färre intressanta trådar och fler och fler flamstrådar. Kan ju vara kul ett tag men i längden blir det ganska tjatigt. (skriver det med risk för att bli lynchad) ninja.gif Segheten kanske gör sitt till i vissa fall också.

Jag saknar Netha och Magdis och en del andra också för den delen.
Eva i Höga
Du blir väl inte lynchad för att du skriver vad du tycker!? Jag kan hålla med dig om att det finns flamstrådar men jag sitter på dem själv när jag väntar på svar i någon viktig tråd. Jag gillar Odla och man behöver inte läsa mer än de trådar man är intresserad av. Ja, nu kom jag nog bort från det egentliga ämnet förstås .....
Sussie F-Flower
CITAT (Betty @ 04-03-2009, 12:15) *
visst är det så! yes.gif ...fast en del gamla stofiler verkar aldrig vilja tröttna, ...får väl nästan räkna sig (mig) till inventarierna snart... angel_not.gif

Eftersom du har medlemsnummer 14 så ÄR väl du redan en inventarie sedan länge, Betty? laugh.gif
Alba
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2009, 13:16) *
Tja jag vet inte om människorna här gått så mycket ut härifrån tidigare. Jag upplever det nog som att gamla medlemmar varit väldigt trogna besökare tidigare. Kan ju bero på klimatet på odla till viss del. Ska jag vara ärlig så tror jag också det beror på att det blivit färre och färre intressanta trådar och fler och fler flamstrådar. Kan ju vara kul ett tag men i längden blir det ganska tjatigt. (skriver det med risk för att bli lynchad) ninja.gif Segheten kanske gör sitt till i vissa fall också.

Kan bara instämma. För ett tag kan det vara kul att läsa om allt tjafsande men i längden tröttnar man.
Jag är inte alls lika aktiv längre men det beror på att man drar sig tillbaka när saker händer.......man blir bränd när någon eller några inte visar sig vara de man trodde. Men så är ju internet och det gäller bara att se upp och tänka sig för.

Aqvakul
Gärna fler spännande och meningsfulla trådar! Vi får väl alla försöka dra vårt strå till stacken.
Möjligen blir det allt svårarare att hitta nya inspirerande grepp. Det är också lite av en balansgång (inspirerande, men inte för irriterande). Vissa ämnen (religion, politik, genus, miljö mm) tenderar allt som oftast att utmynna i ilskna bråk, som kanske skrämmer bort fler än flamstrådarna. "Meningslösa tråden" skapades ju av Ulrica som just en fristad från bråk och personangrepp.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2009, 13:16) *

Jag håller nog med dig Stintan...vi kan väl dingla i varsin gren crazy.gif

Det har blivit allt tunnare med de mera seriösa trådarna och det tycker jag är synd...

Och som svar till Aqvakul ...jag är intresserad av politik och samhälle, jämställdhet och natur och miljöfrågor så då återstår bara religionen då och inom det området är jag inte ens i närheten av vad man kan kalla allmänbildning

Har startat ett antal trådar utifrån mina intressen men det har inte blivit särskilt lyckat som ni vet...
Eva i Höga
Vi har nu kommit helt bort från det egentliga ämnet men jag tycker Odla är rätt skönt för det finns lite för alla här, är man ensam eller sjuk och sitter hemma vid datorn kan det vara ett sällskap med Odla, även om man då är på en "flamstråd". Sen är det ju så att vi har olika uppfattningar om vad som är viktigt och intressant och vi måste ju få prata om det som ligger oss varmast om hjärtat.
Jag tycker om er alla och vill inte vara utan forumet! smiley_small_hug.gif
Snöflinga
Pax för den tredje grenen rolleyes.gif Tycker att både Netha och Magdis tillförde Odla en hel del och det vore verkligen synd om de inte kom igen crying.gif
Aqvakul
CITAT (Eva i Höga @ 04-03-2009, 15:03) *
Vi har nu kommit helt bort från det egentliga ämnet men jag tycker Odla är rätt skönt för det finns lite för alla här, är man ensam eller sjuk och sitter hemma vid datorn kan det vara ett sällskap med Odla, även om man då är på en "flamstråd". Sen är det ju så att vi har olika uppfattningar om vad som är viktigt och intressant och vi måste ju få prata om det som ligger oss varmast om hjärtat.
Jag tycker om er alla och vill inte vara utan forumet! smiley_small_hug.gif

Så klokt sagt! kompiskram.gif
*Stintan*
Hahaha vi får väl dingla där i grenarna som påskpynt.

Gunilla T, jag gillar också dom ämnena du tar upp även om jag inte är så kunnig. Har lite svårt för att hänga med i diskussioner om jag måste läsa en massa utredningar o.dyl. för att kunna delta men tycka till gör jag gärna ändå ibland flirting.gif. Skulle gärna se fler seriösa trådar för det saknar jag och alltid lär man sig något.

Eva i Höga, visst finns det behov av någon flamstråd men personligen har jag lätt för att tröttna på sådana och efter ett tag så orkar jag inte öppna dom. Det jag menar är, jo jag räknade efter en gång för ett tag sen, att det fanns 9 sk flamstrådar på första sidan och resten var lite blandat men ingen tråd som var direkt seriös diskussionstråd. Kan ju möjligen bero på att man undviker att starta sådana p.g.a risken att det kan gå lite hett till. Det är synd tycker jag.
Men finns det inget intressant att diskutera på forumet så kanske en del skippar småpratsavdelningen och bara vid behov är i trädgårdsavdelningen eller helt enkelt tar time out från Odla.

Pia L
Det jag kan se är att Netha var här inne 14/2, men så har väl hon varit sjuk ganska mycket nu i vinter som jag har förstått det när jag läst det hon skrivit.
Magdis var inne senast inatt.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2009, 14:41) *
Gärna fler spännande och meningsfulla trådar! Vi får väl alla försöka dra vårt strå till stacken.
Möjligen blir det allt svårarare att hitta nya inspirerande grepp. Det är också lite av en balansgång (inspirerande, men inte för irriterande). Vissa ämnen (religion, politik, genus, miljö mm) tenderar allt som oftast att utmynna i ilskna bråk, som kanske skrämmer bort fler än flamstrådarna. "Meningslösa tråden" skapades ju av Ulrica som just en fristad från bråk och personangrepp.

Ja nu är det ju inte bara "Meningslösa tråden" som är ganska så meningslös det finns ju ett antal till.
Det du kallar ilskna bråk är ju egentligen bara meningsskiljaktligheter och det är väl just att inte alla tycker lika som för en diskussion framåt. Visst kan det urarta ibland men det är väl inget man behöver haka upp sig så fruktansvärt på. Personangrepp är alltid fel anser jag men varför denna konflikträdsla? Måste det alltid vara så himla snällt och puttenuttigt när man diskuterar? Tror faktiskt inte att seriösa diskussionstrådar skrämmer bort några odlaiter även om det går lite hett till i dom. Det är ju hur lätt som helst att välja vilka trådar man vill delta i.

De som nu håller sig borta och som jag saknar har iallafall tidigare inte dragit sig för att själva delta i ganska så heta diskussioner. Sådana har faktiskt förekommit på Odla lååångt innan du gjorde entré.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2009, 16:51) *
Ja nu är det ju inte bara "Meningslösa tråden" som är ganska så meningslös det finns ju ett antal till.
Det du kallar ilskna bråk är ju egentligen bara meningsskiljaktligheter och det är väl just att inte alla tycker lika som för en diskussion framåt. Visst kan det urarta ibland men det är väl inget man behöver haka upp sig så fruktansvärt på. Personangrepp är alltid fel anser jag men varför denna konflikträdsla? Måste det alltid vara så himla snällt och puttenuttigt när man diskuterar? Tror faktiskt inte att seriösa diskussionstrådar skrämmer bort några odlaiter även om det går lite hett till i dom. Det är ju hur lätt som helst att välja vilka trådar man vill delta i.

De som nu håller sig borta och som jag saknar har iallafall tidigare inte dragit sig för att själva delta i ganska så heta diskussioner. Sådana har faktiskt förekommit på Odla lååångt innan du gjorde entré.

Men då är det väl bara att starta spännande trådar då. Jag kan inte tänka mig att det finns någon som har något emot det och inte lär väl de trådar du betraktar som "meningslösa" konkurrera ut spännande trådar. Inte heller lär "tramstrådar" vara orsaken till att odlaiter försvinner och i Nethas fall vet jag med bestämdhet att det är andra saker som ligger bakom. Låt oss vara lite konstruktiva. Det är lättare att racka ner på det man inte gillar än att bygga upp något konstruktivt. Personligen har jag en alternativ förklaring till varför folk väljer att skriva på Småprat här på Odla och det handlar mer om att man upplever gemenskap än om att delta i spännande debatter. Nu är vi ju alla väldigt olika, men så här tycker jag.
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 04-03-2009, 14:18) *
......man blir bränd när någon eller några inte visar sig vara de man trodde.......

Ja och sedan envisas att "bita sig kvar" här thumbdown.gif
Jag saknar både Netha o Magdis kompiskram.gif och hoppas att de snart är tillbaka med samma "glöd o energi" som tidigare
Gunilla T
CITAT (Alba @ 04-03-2009, 14:18) *
Jag är inte alls lika aktiv längre men det beror på att man drar sig tillbaka när saker händer.......man blir bränd när någon eller några inte visar sig vara de man trodde. Men så är ju internet och det gäller bara att se upp och tänka sig för.

Jag förstår att det hänt saker som gjort människor besvikna...men samtidigt upplever jag behovet av "vi känslan" - för mig är det två motsatser. Om personer som inte har behov av att gå omkring med Odla knappar eller kalla sig "odlait" är de då icke önskvärda och straffet är att ignoreras på forumet?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2009, 17:26) *
Men då är det väl bara att starta spännande trådar då. Jag kan inte tänka mig att det finns någon som har något emot det och inte lär väl de trådar du betraktar som "meningslösa" konkurrera ut spännande trådar. Inte heller lär "tramstrådar" vara orsaken till att odlaiter försvinner och i Nethas fall vet jag med bestämdhet att det är andra saker som ligger bakom. Låt oss vara lite konstruktiva. Det är lättare att racka ner på det man inte gillar än att bygga upp något konstruktivt. Personligen har jag en alternativ förklaring till varför folk väljer att skriva på Småprat här på Odla och det handlar mer om att man upplever gemenskap än om att delta i spännande debatter. Nu är vi ju alla väldigt olika, men så här tycker jag.

Tar du illa upp på något vis eftersom du skriver som du gör. Hur konstruktiv är du själv? Jag är inte bra på att starta intressanta trådar tyvärr och har aldrig påstått det. Jag har inte rackat ner på att det finns flamstrådar eftersom dom också fyller ett behov. Att jag inte så ofta deltar i dom är en annan sak. Jag efterlyste bara lite fler intressanta seriösa trådar.

Att uppleva gemenskap kan man väl göra trots att man deltar i spännande debatter. Att man skulle vara tvungen att skriva i tramstrådarna för att kunna uppleva gemenskap tycker jag verkar att ta i. Det ena utesluter väl inte det andra. Sen är det väl en jäkla tur att vi alla är olika.

CITAT (Gunilla T @ 04-03-2009, 17:53) *
Jag förstår att det hänt saker som gjort människor besvikna...men samtidigt upplever jag behovet av "vi känslan" - för mig är det två motsatser. Om personer som inte har behov av att gå omkring med Odla knappar eller kalla sig "odlait" är de då icke önskvärda och straffet är att ignoreras på forumet?

Ja det kan man fråga sig.
Lady Hamilton
.....Om personer som inte har behov av att gå omkring med Odla knappar eller kalla sig "odlait" är de då icke önskvärda och straffet är att ignoreras på forumet?.....

Det kan jag inte tänka mig. Det finns ju många Odlaiter som varken har knappar/tröjor eller umgås privat men för den skull har många vänner här på odla.
Alba

Nu förstår jag inte vad du menar.
Ja....jag har blivit besviken på saker som hänt men jag känner ändå en vi-känsla med många fina människor på forumet.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Om någon eller några bär sig illa åt kan man ju inte dömma hela Odla för det.
Jag förstår inte vad du menar med att det är motsatser.
Jag bär varken T-shirt eller Odla-knapp och har då inte märkt av att någon ignorerar mig. Jag har inte heller träffat någon privat men har flera nära och kära vänner på Odla.
Gunilla T
CITAT (Alba @ 04-03-2009, 18:25) *
Nu förstår jag inte vad du menar.
Ja....jag har blivit besviken på saker som hänt men jag känner ändå en vi-känsla med många fina människor på forumet.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Om någon eller några bär sig illa åt kan man ju inte dömma hela Odla för det.
Jag förstår inte vad du menar med att det är motsatser.
Jag bär varken T-shirt eller Odla-knapp och har då inte märkt av att någon ignorerar mig. Jag har inte heller träffat någon privat men har flera nära och kära vänner på Odla.

Jag upplever iaf att det finns ett stort behov av vi-känsla...å andra sidan finns besvikelsen över att människor inte alltid är vad de utger sig för..och en viss reservation - för mig är det en motsats. Och nej, man skall inte döma alla utifrån enskilda misslyckanden...det är väl en fin egenskap om man ff har tilltro till människor även om man blivit besviken.

Detdär med Odla knappar var närmast menat som en symbolik..
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2009, 18:06) *
Tar du illa upp på något vis eftersom du skriver som du gör. Hur konstruktiv är du själv? Jag är inte bra på att starta intressanta trådar tyvärr och har aldrig påstått det. Jag har inte rackat ner på att det finns flamstrådar eftersom dom också fyller ett behov. Att jag inte så ofta deltar i dom är en annan sak. Jag efterlyste bara lite fler intressanta seriösa trådar.

Att uppleva gemenskap kan man väl göra trots att man deltar i spännande debatter. Att man skulle vara tvungen att skriva i tramstrådarna för att kunna uppleva gemenskap tycker jag verkar att ta i. Det ena utesluter väl inte det andra. Sen är det väl en jäkla tur att vi alla är olika.
Ja det kan man fråga sig.

Vi tycks i stora drag vara överens. Jag uppfattade först att att du var väldigt negativ mot de mer lättsamma trådarna, vilket ju glädjande nog var en missuppfattning från min sida. Annars förenas vi förhoppningsvis främst genom ett stort trädgårdsintresse!

Berith
Läser som en kratta och missuppfattade alltihop. slap.gif

Ändrar lite diskret....
*Stintan*
Tror jag inte alls att dom har Berith, deras frånvaro har säkert andra orsaker.
Aqvakul
Det tror inte jag heller.
Betty
Behövdes inte mycket till "deckarjobb" alls för att konstatera att åtminstone Magdis fortfarande är aktiv här på forumet. Hon skrev ett inlägg i "Mässmiddags-tråden" så sent som igår kväll.
Rose
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2009, 08:12) *
deras frånvaro har säkert andra orsaker.
Är det bara jag som tycker det känns obehagligt att man spekulerar i andras frånvaro? Varför inte bara PM:a dom och fråga? Vill dom svara så gör dom det, annars låt dom vara.
Eva i Höga
Spekulera ska man ju inte göra men jag tycker det är skönt att det finns folk som tänker och bryr sig om varandra. Forumet är jättetrevligt och man känner att man är bland vänner.
herkules
jag saknar reserv. och anitao (fd gg) cool.gif
Betty
Jag saknar Kerstin z5-6 [attachment=31557:flowersmile.gif]
torvan
Ja, Kerstin är någon som jag också saknar mycket.
All den kunskap som hon tålmodigt delade med
sig till oss nybörjare. torvan
Aqvakul
CITAT (Betty @ 05-03-2009, 13:27) *
Jag saknar Kerstin z5-6 [attachment=31557:flowersmile.gif]

Hon var min första kontakt på odla, då jag frågade om Rugosor....
Solstorm
Jag tycker att det är mycket intressant med diskussionstrådarna. Olika åsikter med förklaringar gör ju att man lär sig mycket. Och på sista tiden har tycker jag att det har varit trevligt när det inte har varit lika mycket hugg och slag i trådarna. Tidigare har det varit alldeles för mycket skällsord där man kallar varandra för saker och har tillskrivit varandra egenskaper utan vidare. Skönt att det har varit lugnare med sådant sista tiden.
Lilla Birka
CITAT (Solstorm @ 05-03-2009, 15:10) *
Jag tycker att det är mycket intressant med diskussionstrådarna. Olika åsikter med förklaringar gör ju att man lär sig mycket. Och på sista tiden har tycker jag att det har varit trevligt när det inte har varit lika mycket hugg och slag i trådarna. Tidigare har det varit alldeles för mycket skällsord där man kallar varandra för saker och har tillskrivit varandra egenskaper utan vidare. Skönt att det har varit lugnare med sådant sista tiden.

Jag håller fullständigt med om den saken! En annan anledning till att jag oftast håller mig borta är att det oftast är alldeles för segt, man kan inte sitta och vänta en halv minut på att nästa sida ska komma upp. Sedan är det mycket av samma gröt, men blir lätt lite less.
Farbror Blå
CITAT (Betty @ 04-03-2009, 12:15) *

Haha, här känner en farbror igen sej.. en av stofilerna som aldrig tycks tröttna..
Eva i Höga
Inte är jag så gammal som du (på Odla alltså) men jag tröttnar inte heller. Känner en stor gemenskap här. Men det finns ju tillfällen när man inte har tid att titta in här, det finns ju ett liv utanför Odla också - med jobb, hushållsarbete, stora barn och vänner.
Myosotis
CITAT (Eva i Höga @ 05-03-2009, 16:43) *
...det finns ju ett liv utanför Odla också...

blink.gif Gör det?!
kasam
CITAT (Eva i Höga @ 05-03-2009, 16:43)
...det finns ju ett liv utanför Odla också...

CITAT (Myosotis @ 05-03-2009, 16:48) *
blink.gif Gör det?!

Aj då! Har jag nu hamnat i en sådan där sekt som man ju har läst om unsure.gif Antingen är man med, annars är man mot... crazy.gif Ja, och vem på Odla är "Kristi brud"??? giggle.gif Kanske dags att sos.gif innan det är för sent...

Magdis
HEEJ! Jag ögnade igenom rubrikerna och såg en tråd med mitt namn i. Det är sant att jag knappt har varit nåt här på Odla på länge. Anledningarna är flera. Dels är det så fruktansvärt segt på servern, det tar flera minuter att ladda varje sida. Dels blir jag helt slut av att jobba, trycket på den avdelningen jag jobbar på är enormt. Under en helg jag jobbade nyligen räknade jag efter att jag tagit in 9 patienter och skickat hem 8. (under en HELG!) Och dels har jag definivt tappat "gnistan" för Odla och odlandet till och med, mina enda frösådder detta år har fått självdö. Det jag ser fram emot nu är att få träffa odlaiter IRL på mässan.

Så är det just nu iallafall. Snöflinga, jag är glad att du bryr dig, det är gulligt av dig. Jag tar inte ett dugg illa upp av det spekuleras.
Kramar/Magdis
Eva i Höga
Det var gott att höra från dig men inte roligt att du har det så tufft på jobbet. Men som sagt, det är olika skeden i livet och snart får du glädja dig åt dina fina växter när våren och sommaren kommer (att dina sådder dött är väl inte hela världen, du kan så ett annat år) och gläds åt din familj. kram2.gif
MariaS
CITAT (Magdis @ 05-03-2009, 18:18) *
HEEJ! Jag ögnade igenom rubrikerna och såg en tråd med mitt namn i. Det är sant att jag knappt har varit nåt här på Odla på länge. Anledningarna är flera. Dels är det så fruktansvärt segt på servern, det tar flera minuter att ladda varje sida. Dels blir jag helt slut av att jobba, trycket på den avdelningen jag jobbar på är enormt. Under en helg jag jobbade nyligen räknade jag efter att jag tagit in 9 patienter och skickat hem 8. (under en HELG!) Och dels har jag definivt tappat "gnistan" för Odla och odlandet till och med, mina enda frösådder detta år har fått självdö. Det jag ser fram emot nu är att få träffa odlaiter IRL på mässan.

Så är det just nu iallafall. Snöflinga, jag är glad att du bryr dig, det är gulligt av dig. Jag tar inte ett dugg illa upp av det spekuleras.
Kramar/Magdis

Kul att du tittar in ändå. Frön och sådder finns det mer av. Vi andra hängivna odlaiter whistling.gif , med frövansinne så här års crazy.gif , får nog säkert några plantor över yes.gif , så det räcker till dig med ska du se tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon