Full version: Lupinfröer - var?
Olfi
Är det nån som vet var man kan få tag på fröer från vita, rosa och gula lupiner? Det är då perenner som jag är ute efter, lite för lat för att ha så mycket ettåringar tongue.gif
Red Top
Jag har sett att dom har/hade på Rara växter yes.gif
Olfi
Åå där finns det.. Shit vad fina dom har tummenupp.gif
ankiironninge
På tal om lupiner så...

förra sommaren åkte mitt arbetslag ut i naturen och letade upp just Lupiner!
Vi samlade frön, massor massor av frön. " hela 2 pappersäckar med frön som vi sedan torkade i solen en aning och sedan kastade ut på en bit av en bullervall mot E4.

det ska bli intressant och se hur det föll ut , nu i sommar!!

lycka till med era lupiner!!
KURT
Det kan ta ett tag innan lupiner etablerar sig, och de blommar inte alltid första säsongen. Men när de väl har etablerat sig så kan de tränga undan många andra växter effektivt.
ankiironninge
dom får gärna tränga bort allt det andra vilda som växer på bullervallen..
tänk vilken underbar syn...
en hel bullervall med lupiner i varierande färger wink.gif
Red Top
Håller tummarna för att det lyckas med lupinerna på bullervallen! Lupiner är vackert, framförallt förvildade i naturen wub.gif

ankiironninge
vackert!! så vill jag att det ska bli wink.gif
Rosmarin
Ja-a! Hoppas att det blir lika fint där ni slängde ut fröerna.
Lupiner behöver kalkfri jord ( typ rhododenderonjord ) för att utvecklas.
Red Top
CITAT (Rosmarin @ 05-03-2009, 08:17) *
Ja-a! Hoppas att det blir lika fint där ni slängde ut fröerna.
Lupiner behöver kalkfri jord ( typ rhododenderonjord ) för att utvecklas.

Det måste vara en myt! Vi har väldigt kalkrik jord där vi bor och lupinerna växer som o-gräs smile.gif

Tillägg: Rhododendron klarar sig sämre, om vi inte gräver ur ordentligt och fyller med "rhododendronjord" i mängder. Lupiner vil ju framförallt ha mager jord, och det borde det ju vara på en bullervall smile.gif
Rosmarin
CITAT (Red Top @ 05-03-2009, 08:27) *
Det måste vara en myt! Vi har väldigt kalkrik jord där vi bor och lupinerna växer som o-gräs smile.gif

Tillägg: Rhododendron klarar sig sämre, om vi inte gräver ur ordentligt och fyller med "rhododendronjord" i mängder. Lupiner vil ju framförallt ha mager jord, och det borde det ju vara på en bullervall smile.gif

Det är kanske olika för olika sorters lupiner? Jag har personligen aldrig lyckets med dem i min förra trädgård där jorden var kalkrik. Fick då rådet att anlägga en surjordsrabatt vilket fungerade. Där jag bor nu växer lupinerna bra liksom alla andra växter som gillar sur jord.

Men det är ju jätteroligt att det fungerar hos dig Red Top! Grattis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon