|
relativ
04-03-2009, 14:23
Hallå Jag odlar grönsaker i liten skala till försäljning. I sommar tänkte jag prova att komplettera med en del snittblommor. Det mesta blir väl ettåringar som jag odlar tillsammans med grönsakerna, men jag vill också anlägga ett land med perenner och buskar. Tycker att det vore trevligt att ha lite rosor att använda i buketterna. Men jag vet ingenting om rosor. Har surfat omkring här lite och blir bara vimmelkantig av alla grupper och sorter.
Jag skulle till att börja med vilja veta vilka grupper jag skall titta på. Det jag letar efter är långa stjälkar, vackra hållbara blommor och inte så mycket taggar. Sorttips mottages också tacksamt! Blommorna behöver inte vara jättestora.
Jag bor i södra dalarna (zon 4-5) och kan välja mellan lerjord eller morän i olika lägen för anläggning av odlingen.
MVH Anders
ingrids
04-03-2009, 14:33
Detta svar handlar inte om rosor, utan istället om att din lerjord kan utvecklas till ett bra ställe att odla pioner som snittblommor. Garanterat tagglösa och inte lika stor konkurrens från alla affärer som säljer rosor.
relativ
04-03-2009, 14:47
Har frösått en hel massa pioner som jag ska ha där. Men det tar ju några år....
ingrids
04-03-2009, 15:42
Jo det gör det ju, men sen kommer du att ha massor av vackra pioner
Ezereht
04-03-2009, 17:43
En rabattros som är fin är ju Leonardo da vinchi, mörkt rosa. Rabattrosor har ju generellt lite längre stjälkar än buskrosor tycker jag. Dock bor du ganska långt norrut för rabattrosor, de flesta vill ha lite varmt och gosigt. Hansaland har väldigt flotta röda blommor, mycket härdig, men är en buskros. Memoire är en jättefin vit rabattros som klarar zon 4. Kanske zon 5? Awakening är en fin ljusrosa ros som doftar gott och också är snygg i buketter, är släkting till Peace. Amber cover är inte alls långstjälkig, men blommorna är jättefina, ljust aprikosa och står länge när man tar in dem.
Gallicarosor har ju många snygga förger, men jag vet inte hur bra dom står inne.
Bara lite små idéer. Jag är ju egntligen också ganska ny på rosor.
gulmåra
04-03-2009, 19:51
Vilken bra idé! Tänk att kunna välja mellan olika pioner till buketten. Själv plockar jag buketter av nästan alla mina rosor. Ibland är stjälkarna så korta att vasen blir därefter! Men jag har sett att i den första delen av Lars-Åke Gustavssons, Rosor för nordiska trädgårdar, har han satt en litet sax-märke för de rosor som är lämpliga för snitt. Hoppas du har eller kan få tillgång till den boken. Efter en liten snabbkoll så hade mer eller mindre alla centifoliarosorna där ett saxmärke. Fast det blir nog marigt med centif. i din zon. Men många Albor var också markerade bl.a Sappho, Princesse de Lamballe, Maidens Blush och de klarar din zon. Gallicatok som jag är var jag tvungen att kolla upp gallicorna också och då fick jag träff på bl.a. Jenny Duval, Hippolyte och Duchesse de Montebello. Oj vilka härliga buketter det kommer att bli!
Du bor kallt för tjusiga rabattrosor men det finns en del som klarar zon 5, du bör välja dom rosor som klarar zon 5 så du har en liten frysmarginal. Här har du några sorter som du kan hitta. Även i min zon 3 - 4 kan rabattrosor ta stryk och försvinna kalla vintrar. Dessa sorter blommar hela sommaren.  Jan Spek, flott gul ros ca 1 m, zon 5, doftar medelstarkt, älsklingsros.  Allotria, orangeröd ca 1 m, zon 5, nästan ingen doft  Nina Weibull, ca 80 cm, svag doft, zon 5  Katharina Zeimet, 80 - 1 m, doftar gott, gammal Polyanha ros, zon 5, stor favorit hos mig.  Bonica 82, blir ganska hög här 1.20 med en massa blommor, frisk och ljuvlig, zon 5 Gå in på WIJ Trädgårds hemsida där finns en sortlista över alla deras rosor i zon 5, där hittar du allt i rosväg ur alla grupper som dom planterat och då ser du snart att rabattrosor är en mindre grupp, men dom har ändå väldigt många sorter för zon 5. www.wij.se
relativ
04-03-2009, 23:19
Oj vad många förslag! Tack! Det blir nog att gå till bibblan och plöja rosenlitteraturen. Det här är ju skitkul!
"Jan Spek" ser fantastisk ut. "Katharina Zeimet" var inte heller dum... Men det är alltså rabattrosor som gäller till snitt? Har buskrosor fel växtsätt, eller varför är de inte lika bra? Har sett några stora buskrosor i byarna häromkring som är fantastiskt fina.
Hur är det med hållbarheten? Finns det några grundregler? Är jättefyllda blommor lika hållbara som enklare? Är vissa sorter förädlade för att stå bra som snittblommor?
Låna " Rosor för nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson i två delar ( eller senaste upplagan 3 böcker ) Där kan du läsa om de rosor du gillar och vilka som är möjliga i din zon. När man tänker på snittrosor tänker man väl på dom där tjusiga från blomsteraffären, det finns företag som bara tar fram dessa i växthus till blomsteraffärer. Våra egna hemma i trädgården har lite tuffare vilkor men många vill ju ändå ha några tjusiga sorter att prova, blommorna från buskrosorna är lika fina men kanske inte så raka i stjälkarna, blommans form inte den där flotta spiralformen, men det finns mycket rosfolk som tycker de flotta rosorna är plastiga och föredrar de gammaldags buskrosorna, som oftast luktar starkt, dom är också mycket mer lättodlade och härdiga. Tycker jag plockat in av alla de sorters rosor i trädgården och kan inte säga om någon håller längre än någon annan, dom är finast där dom står i rabatten.  Ingrid Bergman, är nog den flottaste rosen jag har i trädgården, en klen zon 3 ros som växer mot en varm södervägg här, det händer att jag skär av en enda ros av denna på sommaren.
Ezereht
05-03-2009, 20:16
Morden centennial är också flott tycker jag. Buskros.  Winnipeg Parks tror jag också många odlar för att den trots att vara buskros har rätt "flott" form på blomman. Röd.
Bra förslag Ezereht, Winnipeg Parks en tuff Kanadaros ca 1 m, en rabattros med en del doft, zon 5 - 6 kommer aldrig frysa bort, blir även lite busklik här, styva stjälkar.  Winnipeg Parks
relativ
06-03-2009, 08:13
Nu har jag lånat Gustavssons böcker och ska läsa på lite... Roligt att ni fortsätter ge förslag. Jag gillar formen på "Winnipeg Parks" men jag har väldigt svårt för rosa-lila blommor. Skära eller röda tycker jag om, men den där färgen är lite för skarp för min smak.
//Anders
Julia F
08-03-2009, 01:41
CITAT (Kajsa @ 05-03-2009, 12:00)  Låna " Rosor för nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson i två delar ( eller senaste upplagan 3 böcker ) Där kan du läsa om de rosor du gillar och vilka som är möjliga i din zon. När man tänker på snittrosor tänker man väl på dom där tjusiga från blomsteraffären, det finns företag som bara tar fram dessa i växthus till blomsteraffärer. Våra egna hemma i trädgården har lite tuffare vilkor men många vill ju ändå ha några tjusiga sorter att prova, blommorna från buskrosorna är lika fina men kanske inte så raka i stjälkarna, blommans form inte den där flotta spiralformen, men det finns mycket rosfolk som tycker de flotta rosorna är plastiga och föredrar de gammaldags buskrosorna, som oftast luktar starkt, dom är också mycket mer lättodlade och härdiga. Tycker jag plockat in av alla de sorters rosor i trädgården och kan inte säga om någon håller längre än någon annan, dom är finast där dom står i rabatten.  Ingrid Bergman, är nog den flottaste rosen jag har i trädgården, en klen zon 3 ros som växer mot en varm södervägg här, det händer att jag skär av en enda ros av denna på sommaren. I Fjällbacka växer det en hel rabatt, med Ingrid Bergman ner vid hamnen. Så de måste tåla både vind och salt. Det är zon 3, men tuffa förhållanden.
Ezereht
08-03-2009, 11:40
Med pyssel kan man få ingrid bergman att överleva även i kalix, zon 6. Men jag antar om man ska ha en hel odling vill man inte pyssla så mycket.
ingrids
16-04-2009, 12:21
Den här tråden har fått mig att tänka om och odla ett par rosenbuskar för snittblommor för eget bruk. När det gäller pioner tror jag mig veta att man inte ska ta mer än en tredjedel av blommorna till snitt.
Hur många blommande grenar kan man klippa av en ros under en säsong utan att försvaga plantan? Finns det en tumregel?
Ezereht
16-04-2009, 16:58
Jag tror du kan klippa av alla. Man beskär ju ändå ner den sen. Bara att man gödslar på våren så den har kraft att sätta nya grenar.
Det är ju lite skillnad med pioner som vissnar ner helt, och behöver ha näring i rötterna på ett annat sätt.
Det avgörande för snittrosor är väl hur pass långstjälkade de blombärande grenarna är? Gammaldags buskrosor har oftast väldigt korta sådana. Men om man är beredd på lite mer rustika buketter så kan man ju ta med en lämplig längd av grenen som blomskottet sitter på. Fast då behövs förmodligen en rejält starkväxande buske. Å andra sidan, en remonterande ros kan ju ge 2-3 rosor under säsongen. Bara en idé sådär. Engelsmännen tycks anse att många gånger är höstblommorna på en del remonterande rosor de vackraste. /S
ingrids
17-04-2009, 12:01
Ok, det ni säger låter ju väligt lovande för framtida rosbuketter. Tackar och bockar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|