skcuskcabhsalf
Träd, buskar och häckar , rosor? Japp det är så jag undrar vad det svåraste är att få bort. Det är så nu hade jag tänkt plantera lite när våren kommer helt, så jag undrar vilka saker man bör undvika och plantera? Som jag vet kirskål är något man bör undvika, finns det nå mer man bör undvika plantera som växer som ogräs?

Själv är jag en totalt nyböjare, så ni vet kompiskram.gif

Tack på förhand!

Edit: Vill även tilläga, jag tror jag bor på zon H6 Bor iaf i Dalarna.
Och givetvis syftar jag på ute växter i trädgården. sweatingbullets.gif

Edit 2: Sedan får frågan vara rikstäckande för andra som undrar.
ingrids
Hej, det är nog enklare om du skriver vilka sorter du vill plantera (och i vilken zon du bor) så kan du få råd ifall det är någon av de sorterna som sprider sig som sjutton.
skcuskcabhsalf
CITAT (ingrids @ 04-03-2009, 14:30) *
Hej, det är nog enklare om du skriver vilka sorter du vill plantera (och i vilken zon du bor) så kan du få råd ifall det är någon av de sorterna som sprider sig som sjutton.

Oj jag glömde det, jag bor iaf mellan zon H 5 - H 8. Så jag skulle tippa på H6.
Vad jag vet destå högre siffra destå kallare tål desse arter.
ingrids
Ok, då har du samma tur som vi andra i högre zoner - mycket av de perenner som blir besvärliga ogräs i södra Sverige brukar hålla sig beskedliga och går att hålla efter (även om jag håller med dig om att kirskål är ogräs överallt). Gräs som sprider sig med utlöpare, malört och myntor är det enda jag kommer på att varna för. När det gäller rosor, andra buskar och träd kan det vara värt att undvika sorter som får rotskott - vilket är alldeles för många för att räkna upp men går att besvara från fall till fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (skcuskcabhsalf @ 04-03-2009, 14:37) *
Oj jag glömde det, jag bor iaf mellan zon H 5 - H 8. Så jag skulle tippa på H6.
Vad jag vet destå högre siffra destå kallare tål desse arter.

fast H-zonen finns ju bara upp till H5, och H5 är varm och H1 är kall. och den är heller inte så utspridd vad jag vet. lättare är att du använder det svenska zon systemet

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.html

Gunilla T
Ingen planterar väl kirskål frivilligt...även om det finns variegerad kirskål att köpa.

Växternas enda uppgift här i livet är att föröka sig, en del är duktigare på det än andra. Alla marktäckare brer ut sig och man planterar dem just för den egenskapen, andra växter fröar av sig och en del slår rotskott.

Det finns en del växter som kräver merarbete men de flesta perenner, buskar och träd klarar man mycket väl av. Det finns inga arbetsfria rabatter...

Den enda växt jag personligen inte skulle plantera är såpnejlikan.
skcuskcabhsalf
CITAT (flaxss @ 04-03-2009, 15:19) *
fast H-zonen finns ju bara upp till H5, och H5 är varm och H1 är kall. och den är heller inte så utspridd vad jag vet. lättare är att du använder det svenska zon systemet

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.html

via den så blir det, zon 5 själv gick jag efter plantagens zon karta. som var H6

är det inte tsvärs om? H5 är kallare klimat och ingetting är lika med H9 som ej nämns som betonas fjällregion?
ingrids
De gemensamma europeiska zonerna och zonerna i USA har höga nummer på varma zoner och låga nummer på kalla zoner, svenska zonkartan har låga nummer på varma zoner och höga nummer på kalla zoner. De svenska zonerna funkar bäst för svenska förhållanden och är de vi är vanast att hålla rätt på.
smuleborg
Spontant. Kom inte på idén att plantera såpnejlika! Gullris har också en förmåga att ta över markandelar hej vilt. Buskar såsom syren (rotskott) kräver rotspärr, om man inte vill ha ett bestånd över alla gränser efter några år. Håll typ myntor i schack (vi sätter i nedgrävd stor plastkruka). Var försiktig med randgräs, sätt i nedgrävd isolerad kruka.
smuleborg
Det borde finnas varningstrianglar på vissa växter, skrev jag i en annan tråd.

Döm om min förvåning, nu på Trädgårdsmässan i Älvsjö såg jag Såpnejlika till försäljning. Det var inte av elakhet jag ställde frågor till försäljaren, inte ett pip om att Såpnejlika kan ta över hela trädgården.

Det var en gång - Vi tog en tur till en handelsträdgård (det börjar på Z, i Stockholm). Jag hade då i veckor rensat bort Såpnejlika (Vi har tagit över en helt igenvuxen torparträdgård). Vi pratade växter med en försäljare på Z, jag kom att berätta om Såpnejlikeeländet. Hon sa - Vi säljer inte Såpnejlika, kunder frågar efter den, men vi ser det som oetiskt mot kunden att sälja den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon