Full version: Ettåriga!
nettan69
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig genom att tala om vilka ettåriga trädgårdsblommor m.m. som frösår sig själva?!
Där de står beskrivna som ettåringar, men ändå kommer nya år efter år!!
MVH Nettan
Tulipanaros
Ringblommor, förstås. Vallmo. Penseer brukar fröså sig. Ja, vad mer? Tagetes, petunia. Borstnejlika, tror jag. Malva.
nettan69
Tack för svaret,Tulipanaros! Vet du hur det är med Stockrosor som det står 1-åriga på?
Tulipanaros
Jodå, om de trivs på platsen så ska de också fröså sig. Jag vet en del som klagar på att de har stockrosor överallt - och andra som klagar på att de inte vill överleva alls...
Eva 33c
Stockrosor är egentligen sk tvååriga växter (bienner) vilket innebär att de bildar bladrosett sin första säsong och blommar året därpå för att sedan bilda frö och dö. Sen kan denna livscykel "glida" lite, så att det ibland kan behövas två sommrar före blomning (om rosetterna inte hunnit utvecklas tillräckligt sin första säsong tex) och ibland återkommer växten med blomning ett eller ett par år till. Men långlivade blir aldrig den enskilda plantan.

Men tvååriga växter tillhör de som gärna lever ett "eget liv" i trädgården och dyker upp både här och var. Borstnejlikan som du fick förslag på er också en sån, och digitalis (fingerborgsblomman) och många verbascum (kungsljus) och trädgårdsnattviol (hesperis). Det finns flera också och jag är väldigt förtjust i dem. När de väl eteblerat sig har man dom "för alltid".

Den stockros som kallas "ettårig" är helt enkelt en sort som utvecklas extra snabbt så att den blommar första sommaren om den förkultiveras. Den kan säkert fröså sig sedan, men kommer då att uppträda som bienn i forsättningen, eftersom de självsådda fröerna kommer att gro senare än de som förkultiveras.

Hur mycket ettåringar självsår sig och blir kvar år efter år, beror lite på var man bor. Här hos mig i zon 5 får jag aldrig några självsådda ringblommor tex. De hinner helt enkelt inte att utveckla mogna frön under sommaren. Någon enstaka ettårig vallmo kan dyka upp ibland. Och vissa ettåringar dyker upp året därpå men blir så sena i utvecklingen att de inte hinner sätta frö för ytterligare en säsong, och försvinner alltså. Som tex ballongblomman (nicandra) som kan uppfattas som ogräs i andra delar av landet.

nettan69
Tack för hjälpen Tulipanaros och Eva 33c!
Jag bor i zon 2 och jag tror att ringblomma går bra här!
Men kommer någon på mera blommor som återkommer år efter år så skriv gärna!! whistling.gif
fröhamstern
CITAT (nettan69 @ 05-03-2009, 14:03) *
Tack för hjälpen Tulipanaros och Eva 33c!
Jag bor i zon 2 och jag tror att ringblomma går bra här!
Men kommer någon på mera blommor som återkommer år efter år så skriv gärna!! whistling.gif

krasse som ja hade i balkonglådorna, kom upp överallt i buskarna under,året därpå. va ganska sött när dom slingrade upp i den utblommade spirean.
nettan69
Tack för hjälpen fröhamsern! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon