grönögd
04-03-2009, 15:11
hej!
jag har jobbat några år i trädgårdsbutik och funderar ev på en utbildning senare. jag älskar växter och att jobba med trädgård. funderar lite på vilka jobb man kan få som outbildad vs utbildad?
bor i sthlm, ngn som vet vart det finns bra utbildningar? känner till KY-utbildning säbyholm, på 1 eller 2 år. är det nödvändigt att läsa 2 år till trädgårdsmästare, eller kan man få bra jobb efter en grundutb?
jag är inte så jätteintresserad av floristyrket pga av att jag uppfattat det som dåligt betalt och mkt helg & kvällar. handelsträdgård känns lite som ett drömjobb för mej. kan ngn i branschen säga lite om hur det är att jobba i handelsträdgård, och kanske ngt om hur marknaden ser ut? arbetstider? lön? frihet?
jag har ett tungt jobb nu, (tunga lyft, knepig arbetsställning) och min rygg är inte helt nöjd, men jag går till sjukgymnast för att reda ut problemet, men det kommer nog få vara avgörande om jag vågar satsa på jobbet.
vad finns det annars man kan jobba med efter en trädgårdsutbildning???
jag tänker så det knakar på det här, så jag är SÅ TACKSAM för alla svar jag kan få!!!!
/grönögd
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2009, 15:31
I handelsträdgård/trädgårdsbutik har du samma lön och arbetstider ungefär som florister det brukar vara handelsavtal där med, (förutom några butiker som har lantarbetaravtal = lönen är sämre än floristers) + det är mycket tunga lyft, det är tungt att lasta av CC-vagnar som kommer i mängd och det är ganska tungt och smutsigt jobb att lyfta upp träd och buskar ur containrar (ofta får man hänga över kanten för att nå plantorna och lyfta så det är ju inga bra arbetsställningar). Det är ett bra mycket tyngre jobb än många tror.
Det finns massor av andra jobb man kan syssla med ex. trädgårds/vaktmästartjänst på bostadsbolag typ HSB eller på kyrkogårdar det är ofta lite lättare fysiskt + man kan nog få bättre arbetstider.
Sedan har man ju även skötsel/anläggningsföretag men ofta jobbar de inom snäva tidsramar så det är stressigt och tungt, som duktig anläggare eller med speciell maskinkunskap kan man dock komma upp i en hyfsad lön.
Växthusodling/grönsaksodlingar finns det inte så många numera i Sverige men har man tur kan man ju hitta något jobb där, växthusföretagen är dock rena industrier numera så det är mycket monotont jobb.
Det finns ettåriga KOMVUX-utbildningar inom trädgård ex. säbyholm har en inriktad på skötsel/anläggning.
Alexander-VG-zon3
04-03-2009, 15:47
när allt ska in för vintern är det tungt jobb. och sedan när allt ska ut igen till våren. speciellt om kylrummen är små och trånga
förutom allt tungt arbete. så tycker ändå jag det är ett trevligt jobb. jobbar man på plantskola så träffar man mycket människor och man är ju ute mycket om man jobbar i trädgårds avdelningen så det är ju väldigt ''fritt'' jobb. till skillnad exempel att vara inne hela tiden i en lokal eller industri eller ett kök.
jag tycker inte jobbet i sig är så himla stressigt. men det kan ju bli fart och fläkt under helgerna när det är högsäsong.
Jan Lindgren
04-03-2009, 17:47
Hej!
Osby naturbruksgymnasium har KY-utbildning för trädgårdssäljare. Det verkar vara lätt att få jobb efter utbildningen. Flaxss får berätta om utbildningen är bra.
MVH
Jan Lindgren
Åsa, mälardalen zon 2
05-03-2009, 08:04
Osby fick nej på sin ansökan att få fortsätta sin trädgårdsutbildning av KY-myndigheten.
grönögd
05-03-2009, 10:25
hej igen, kul med så snabba svar!
jag är egentligen mest intresserad av utbildning för att jobba inom handelsträdgård/trädgårdsbutik. ev florist men inte anläggning. att jobba som vaktmästare/ på kyrkogård känns väl inte heller direkt lockade.
jag jobbar ju i trädgårdsbutik nu och trivs kanon med med jobbet i fråga, kunder, att köpa in varor och lönen är helt OK. däremot är det mkt sena kvällar, och varanna helg är det jobb.
vilka arbetstider brukar man normalt ha inom handelsträdgård/florist? hur mkt helg är det?
jag ska utreda min rygg först, ev är det en spricka i en disk, då får jag inte jobba med tunga lyft. är det däremot muskulärt är det kanske inte så dumt med ett rörligt jobb, bara man tränar och försöker lyfta bra.
det är mkt lyfta där jag jobbar nu, packar cc-vagnar, står böjd över blombord som är för låga. golvet är stenhårda och ev kanske såna saker försämrar min rygg?
jag kan ju inte hoppa på en utb om jag ändå inte kan jobba med det sen, samtidigt så är kanske mina ryggproblem ngt som går att lösa. kan man få jobb inom handelsträdgård efter ett år på säbyholm, eller är det säkrare att satsa på 2 år (den sk trädgårdsmästaren) ett annat alternativ är ju att jobba som trädgårdsdewsigner eller liknande?
/grönögd
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2009, 08:53
Den 2-åriga utbildningen med inriktning åt trädgårdsbutik tror jag man har störst chans att få jobb på inom handelsträdgård pga att 30% av utbildningen är praktik, praktiken är uppdelad i flera perioder och man gör praktik på olika trädgårdsbutiker = man får ett stort kontaktnät + man får många chanser att visa upp vad man kan. Butik hör dock till det område inom trädgård där det är lite svårare att få jobb.
Inom skötsel och anläggning som KOMVUX utbildningen är inriktad på är det dock ganska lätt att få jobb, jag har pratat med flera av de eleverna, de har snarare motsatt probem, trots att de inte slutar förren i juni har de fått flera erbjudanden om jobb och har snarare svårt att välja vilket jobb de ska ta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.