Är väl lite av nybörjare på tomatodling även om jag odlat i kruka några år. Tänkte dock skala upp och ha lite fler plantor i år och tänkte då skapa ett trädgårdsland där mina tomater skulle få växa.
Jag har ingen klockren plats för odling men funderar på att gräva ett trädgårdsland med rader i nord-sydlig riktning på en solig del av tomten på landstället. För att öka värmen och kanske skydda lite från nedkylning tänkte jag ev. använda mig av plexiglasskivor som jag har tillgång till och sätta upp dessa utmed raderna på var sida om plantorna. Är detta någon vidare bra idé?
Eftersom detta skulle göras på landet blir det uppenbara problemet att hantera torka då jag inte är där mer än ca varannan helg. Eftersom automatiskt bevattning inte är möjlig och det tänkta växtplatsen är en bit från närmaste hus och hängränna har jag inte så många idéer. Täcka med nyklippt gräs vid utplanteringen är väl det enda. Några andra kreativa idéer? Det har fungerat förvånansvärt väl i kruka tidigare år, utan extra bevattning, så jag tänker iallafall prova.
Slutligen, några bra tips på lämpliga tomatsorter? Tidig sort vore bra, vi brukar lida av att endast få tomater sista dagarna av semestern. Klara brist på vatten, om det finns sådana sorter. Riklig skörd, fantastisk smak...ja, det vanliga...

Lär få anledning att återkomma med fler frågor...
/Jonas