Full version: Passiflora alata
Linis
Hej!
Ska så passiflora alata från frö för första gången.
Hur vill dom ha det? dunno.gif
Jag tänkte förså dem nu så att det är redo när värmen kommer. Jag har ett fönster med lysrör som jag tänkte ha dem i.
Är det bara att stoppa dem i kruka ock hoppas på det bästa??

/Lina
Alexander-VG-zon3
så den i såjord inne. håll lätt fuktigt å ha sådden i en temp på ca +25c +27c. dom gror fortare i hög värme. är det svalt så ruttnar fröna istället.

dom trivs bra om dom får komma ut på sommaren, då tar man ut dom vid ca +15c. och placerar dom soligt och varmt. dom vill inte torka ut för mycket utan hållas lätt fuktiga och normal dos näring från april-maj till juli-aug.

tas sedan in den innan det går under +5c på nätterna. och placera den inne i ett soligt fönster ev med extra ljus, övervintra den i en temp på +10c +20c. plantera om den i feb-mars i blomjord som du blandar upp med leca.

jag tycker dom är lätt skötta har inte haft några problem med mina. dom kan dock ibland under hösten-vintern få bladlöss men dom är enkla att bekämpa. jag sköter mina som jag skrev ovan. mina är också sådda och alla frön grodde lätt.
Linis
Tack så mycket för svaret!!
Hoppas att jag lyckas. Var i California i höstas och blev helt kär i denna växt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon