verdeverde
04-03-2009, 17:46
Hej alla fantastiskt duktiga odlare!
Jag skulle gärna vilja pröva att marktäcka denna säsong men har höstgrävt som vanligt. Är det i princip bara att rensa som en tok innan man sår och sen på med material i gångar. Det kanske kan vara bra att börja med en mindre del av landet för att se hur sniglar reagerar? Ska man grundgödsla om man inte har tillgång till så mycket gräsklipp utan mer rent ogräs då som får torka, trädgårdsavfall och sånt..
Tacksam för svar verde verde
Solstorm
05-03-2009, 13:31
Du kan lägga på täcket redan nu, lämna bara själva såfåran utan täcke. Ju tidigare du får på täcket desto bättre är det. Du kanska kan bottna med halm eller hö nu och sedan fyller du på succesivt under säsongen efter hand som du har tillgång till täckmaterial. Man kan lägga ogräs där också men man ska nog vänta med det tills man har ett ogräsfritt täcke i botten. Ska du lägga ogräs där så välj att göra det när det är soligt och torrt väder, då är chansen större att det torkar ihop och dör, om det regnar ute så är ju risken större att det kommer igång att växa.
Du behöver inte testa om sniglarna trivs där, för det gör de garanterat. Fast de trivs ju och käkar gärna grönsaker även där man inte har täcke så jag tycker att det går på ett ut. Snigelfällor lite runt om i trädgården och helst en ring med snigelkorn runt grönsakerna är nog det som gäller oavsett täcke eller inte.
Guldvatten (sök på forumet) är bra gödning, fast jag vill inte använda det på grönsaker där den ätliga delen är i jorden. Lite löjligt av mig kanske för det är ju egentligen helt ofarligt.
Eva i Höga
05-03-2009, 18:18
Jag är av samma uppfattning som Solstorm. Är du tveksam till hur det kommer att bli kan du ju börja med en mindre del av ditt land och göra resten som tidigare. Betr sniglarna är min erfarenhet att de trivs jättebra under täcket men när de ska äta kryper de till växter som inte är så livskraftiga, alltså äter de inget där jag täckodlar för där är växterna stora och frodiga. Nyuppkomna små plantor brukar ju sniglarna gilla förstås så då är det nog bra att lägga snigelkorn runt. Lycka till!
verdeverde
08-03-2009, 21:16
Verdeverde tackar för de braiga tipsen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.