Motti
Jag kommer att få ett helt nytt trädgårdsland till våren med ny matjord som är gödslad ,behöver jag gödsla på det extra ?tex med kogödsel hönsgödsel eller hästgödsel ?jag har tidigare annvänt benmjöl i det gammla landet vilket ju löser ut näringsämnen långsamt ska jag gräva i det också ?Tar tacksamt emot tips ! confused.gif

Motti
MariaS
Det beror på vilket gödsel som är tillsatt och hur mycket. Är det bra gödsel och mängd, ska du inte behöva gödsla i år. Att bara gödsla med benmjöl är inte heller så bra, du behöver tillföra alla näringsämnena och även mullämnen, för att få bra odlingsjord.
KURT
Vad skall du odla, näringsbehövet är väldigt olika för olika växter. Potatis behöver ju t ex inte mycket näring, det är bara negativt att ge alltför mycket. Men skall man odla squash, eller någon annan mycket näringkrävande växt, kan man knappast gödsla alltför mycket.
Motti
I huvudsak har jag tänkt att odla grönsaker och lite potatis,grönsaker tex broccoli och broccolisallad bönor Mangold morötter sallad dill persilja,men även en del blommor.Hade tänkt mig ett mångsidigt land så att säga rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon