Full version: Svartbladig växt
Malka
Jag skulle behöva lite hjälp på traven att finna namnet på en växt jag söker.
Jag har letat som en dåre efter denna på internet,men eftersom jag inte har ngt namn på stackarn så blir det hela lite krångligare. confused.gif

Bladen på växten är mycket mörka,nästan svarta.Det enda jag vet om den är att ju mer den vistas under direkt solljus desto svartare blir den.

Kan det finnas någon här som har någon aning om vilken växt jag talar om?

mvh/mahlin
Alexander-VG-zon3
det finns ju väldigt många rödbladiga växter. och de flesta blir rödare desto soligare dom står.

du har ingen mer info? typ när den blommar och hur blommorna ser ut? och hur den växer och vilken form bladen har ?
Gåsis
Kan det vara mörkt ormskägg, Ophiopogon planiscapus, du menar?

/Åsa
MariaS
CITAT (Malka @ 04-03-2009, 20:44) *
Jag skulle behöva lite hjälp på traven att finna namnet på en växt jag söker.
Jag har letat som en dåre efter denna på internet,men eftersom jag inte har ngt namn på stackarn så blir det hela lite krångligare. confused.gif

Bladen på växten är mycket mörka,nästan svarta.Det enda jag vet om den är att ju mer den vistas under direkt solljus desto svartare blir den.

Kan det finnas någon här som har någon aning om vilken växt jag talar om?

mvh/mahlin

Du får gärna lägga in en bild här. Det är nog bra mycket enklare, än att vi ska föreslå hundratals växtnamn, som du sen ska gå igenom och då har vi ändå missat den växt som du har... Om du förstår vad jag menar.
Sussie F-Flower
Hittade denna sida. Scrolla ner så står det en massa olika "svarta" växter.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DN
Malka
Jag hade ingen bild på växten..försökte leta men förgäves whistling.gif

Tack till sussie som tipsade mig om länken..här hittade jag lite olika svartbladiga växter..och den som var mest likt var black beauty. Nu ska jag bara hitta någonting snyggt som ger kontrast till denna*pepp pepp*..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Malka @ 05-03-2009, 10:54) *
Jag hade ingen bild på växten..försökte leta men förgäves whistling.gif

Tack till sussie som tipsade mig om länken..här hittade jag lite olika svartbladiga växter..och den som var mest likt var black beauty. Nu ska jag bara hitta någonting snyggt som ger kontrast till denna*pepp pepp*..

det kanske är en svart bladig fläder du letat efter?

det finns ju lite olika namn sorter på flädern också som är svarta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon