|
Full version: Tvestjärtar
Polly66
04-03-2009, 21:04
Jag älskar att "pilla" bland mina blommor. Men det som stör är dessa tvestjärtar!!! De är vidriga Faktum är att de förstör mycket av min njutning i rabatterna. Har försökt leta nåt BRA sätt att bli av med dem då de väl hittat mina krukor/rabatter. Men inget som varit tillräckligt bra tyvärr! SNÄLLA, är det någon som vet nåt, så jag kan se fram emot en lugn o skön sommar. En sommar utan skräcken för tvedjävlarna... Läste någonstans om någon här som hade sett en tvestjärt på snön, som dessutom hade räddat den... Jag önskar att jag kunde ta det m samma lugn, själv hade jag stampat ner den i snön. Allt för att försäkra mig att den inte skulle bidra till fler framöver!
Jag har krigat med tvestjärtarna i 5 år och de leder med 5-0.... Tyvärr har jag inget att komma med.....så egentligen skulle jag väl inte skrivet något alls i den här tråden /Anki
Piccante
04-03-2009, 21:40
Ta inte illa upp nu men jag gillar inte spindlar men har gett upp alla försök att utrota dem från jordens yta. Det enda som hjälper i längden är kognitiv beteendeterapi, varken spindlar eller tvestjärtar är farliga för oss. Vi får försöka stå ut.
Myosotis
04-03-2009, 22:25
CITAT (Polly66 @ 04-03-2009, 21:04)  Läste någonstans om någon här som hade sett en tvestjärt på snön, som dessutom hade räddat den... Det var jag! Jag gillar dem. Det låter som en fobi hos dig, för de är ju inte farliga. Jobbigt att behöva vara så rädd.
Polly66
04-03-2009, 23:02
CITAT (Myosotis @ 04-03-2009, 22:25)  Det var jag! Jag gillar dem. Det låter som en fobi hos dig, för de är ju inte farliga. Jobbigt att behöva vara så rädd.  Ja, det är jobbigt. Men det är nog ingen fobi, det hade jag för spindlar! De var jag sjukt rädd för, men det gick över tack o lov! Hur det gick till är en annan historia! Men det är jobbigt nog att vara "bara" rädd. Jag vet att de inte är farliga  Men obehagliga då de sticks m stjärten!!! Jag hade själv vattnande blomlådor på min balkong några år. Det var där jag blev stungen första gången. Det visade sig att det kryllade av dem på en liten yta. Det är nog därför jag tycker de är otäcka! Man kan ju strö ut myrr för att bli av med myror... De är ju varken stickiga eller skrämmande! Jag kommer fortsätta stampa ihjäl dem... Ofarliga eller inte...
Sussie F-Flower
04-03-2009, 23:16
Myosotis
04-03-2009, 23:28
"Marodörer"? Men de är väl s.k. "nyttodjur"? Har ofta läst tips hur man lockar dem till sin trädgård. Det här har diskuterats förr, och jag vill minnas att någon sa att de kunde skära ut runda hål i blad, men det har jag aldrig sett här. Det är som med rådjuren, förutom att de någon vinter gnagt lite på murgrönan har jag aldrig haft problem med dem fast de finns här. De äter inte mina blommor. Kan det vara så att om man bor på landet så är det lite mer balans så naturen sköter sig själv? Har aldrig använt gift och kommer aldrig att göra det heller. CITAT (Polly66 @ 04-03-2009, 23:02)  ...Men obehagliga då de sticks m stjärten!!! Jag hade själv vattnande blomlådor på min balkong några år. Det var där jag blev stungen första gången... Jag visste faktiskt inte att de kunde nypa människor så det gör ont, då förstår jag din rädsla.
Sussie F-Flower
04-03-2009, 23:43
CITAT (Myosotis @ 04-03-2009, 23:28)  "Marodörer"? Men de är väl s.k. "nyttodjur"? Har ofta läst tips hur man lockar dem till sin trädgård. Det här har diskuterats förr, och jag vill minnas att någon sa att de kunde skära ut runda hål i blad, men det har jag aldrig sett här. Det är som med rådjuren, förutom att de någon vinter gnagt lite på murgrönan har jag aldrig haft problem med dem fast de finns här. De äter inte mina blommor. Kan det vara så att om man bor på landet så är det lite mer balans så naturen sköter sig själv? Har aldrig använt gift och kommer aldrig att göra det heller.
Jag visste faktiskt inte att de kunde nypa människor så det gör ont, då förstår jag din rädsla. Jaa, de kanske är nyttodjur,  egentligen, (men jag känner inte att dom är det...) Jag har också blivit nypen i skinkorna flera gånger när man har glömt att titta efter i solstolen eller vanliga stolen. Hade det bara varit några enstaka på hela sommaren så skulle jag inte bry mig alls. Tidigare när jag bodde på bondgården så kunde man se 4-5 st/sommar. Och då var dom i tvättstugan som låg i "för-rummet" till ladugården. Men här, där jag bor nu, har nästan alla grannar problem med dom. Ändå så bor jag granne med skogen, åt väster. Öppna lägdar både åt norr och åt söder, men en granne vägg i vägg. Radhus alltså. Jag får rysningar i hela kroppen när jag ser många av någonting. Tycker nästan att dom följer med mig i sängen... Huvaligen...
blomkronan
04-03-2009, 23:45
Jag hade INVASION av tvestjärtar förra sommaren... nyttodjur jo visst inte en bladlus hade jag  Men stora hål i änglatumpeterna, nästa helt uppätna till hösten Jag leta överallt på nätet efter ett sätt att få bort dom och det ända riktiga tips jag fick var att fukta tidningspapper rulla ihop och lägg ut runt växterna, på morgonen kunde man hitta tvestjärtarna i rullarna och bära bort djuren från trädgården... eller slänga dom om man har mage till det  Sussie för dit tips, jag ska prova i sommar att spreja runt änglarna och se om dom klarar dig bättre då... I tyskland ska det finnas ett medel som håller tvestjärtarna borta... i sverige är det inte tillåtet att sälja.
smuleborg
05-03-2009, 20:58
På Anticimex hemsida står att läsa: "Fukta en bit wellpapp lätt, och rulla ihop den. Placera sedan rullen på den plats där tvestjärtarna finns. Nästa morgon kan rullen förpassas till ex vis komposten, där tvestjärtarna gör nytta. Sätt gärna rullen kring brevlådans stolpe på kvällen, då befrias tidningen från besökare".
Jag tänker här på vad Myosotit skrivit: "Kan det vara så att om man bor på landet så är det lite mer balans så naturen sköter sig själv?". Vår trädgård ligger (södra Roslagen) mycket ensligt mitt i skogen. Vi har - ta i trä - aldrig haft problem med tvestjärtar. Dock hade vi förra året lusinvasion (det gällde att hålla munnen stängd); tidigare år måttfulla lössangrepp på Schersmin, Fläder och Stormhattar (vilket kanske är att betrakta som naturlig balans). Det kryllar av rådjur runt om i skogen. Till skillnad från vad Myosotis berättar så kan jag berätta att rådjuren ställer till det för oss, här mitt i skogen. Inte så att de skövlar, men det händer att de mumsar i sig ett och annat, och det är illa det. Vi har vissa problem med svartmyror (där det finns myror finns det löss och tvärtom), men hittills har vi kört huvudet i sanden. Vi får se om vi nu tidig vår sätter ner foten: Gräver bort synliga (svart)myrsamhällen och efter det häller skålhett vatten i "hålet".
Vi har aldrig använt bekämpningsmedel/gifter. Inte heller andra konstigheter (t.ex. konstgödsel).
På tomten har vi gott om paddor och trollsländor, en del kopparödlor och ett tämligen rikt fågelliv. Det är vi tacksamma och stolta över.
Polly66
07-03-2009, 19:43
smuleborg
08-03-2009, 22:19
CITAT (Polly66 @ 07-03-2009, 19:43)  Nåt gammalt...?! Näää, om det vore så enkelt, jag har ju en helt ny rabatt!!! Jag säger samma sak som nån sa, om det vore någon enstaka så skulle det inte vara något problem. Men då det kryllar av dem... Men TACK för ditt insektsmedel tips, ska köpa ett gäng sådana flaskor Tyskland sa du... Man kan ju beställa via nätet om det inte går att köpa i Sverige... Sen om det är oetiskt/osportligt eller "bara" miljöovänligt, det bryr jag mig inte om, så det så! Vad "får du in" istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|