Hej!
Min andra sommar i trädgården börjar närma sig. Jag kan ingenting om trädgård och skulle bli väldigt glad om några av er veteraner vill dela med sig av tips till mig vad gäller allt mellan himmel och jord

!
På tomten finns inget jag vill behålla förutom en pion och en kort syrenhäck. I övrigt består den enbart av gräs.
Vad ska jag tänka på när jag planerar vart jag ska lägga rabatter, köksträdgård, fruktträd m.m. Tomten sluttar i sydriktning och huset ligger ovanför sluttningen och den sluttande delen har ca måtten 30x20 meter. Utanför huset finns en yta på ca 20x10 meter som är plan.
Alla tips och varningar är välkommna!
Anna.
ingrids
05-03-2009, 09:50
Hej, så stora ordrar är alltid svåra att svara på. Vad du kan börja fundera över är vilka funktioner du vill ha i din trädgård (grönsaksodling, blommor, sittplatser) och var du vill ha dem. Var finns solen för frukostmyset, var är den kvar längst på kvällen på sommaren och såna där saker. En sydsluttning har massor av goda förutsättningar så det låter för mig som att du har lite av ett guldläge
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2009, 10:15
Sen bör man tänka på att träd och buskar behövs för att skapa höjd i trädgården, det tar några år innan dom har vuxit klart så plantera ganska snart. Träd och buskar kan man ha inplanterad i rabatter

Du får titta runt lite i våra album och få lite inspiration på vad som fungerar i vår zon 5.
Mitt tips är att du skaffar på dig några olika trädgårdsböcker, eller lånar på bibliotek + att man får massor av inspiration av att hänga på trädgårdsforum och läsa trådar och titta i album.
Din fråga "Vad ska jag tänka på när jag planerar vart jag ska lägga rabatter, köksträdgård, fruktträd m.m." - ett generellt svar: Köksträdgården och fruktträd vill ha mycket sol, placera dem på södersidan. Man brukar ge rådet att börja med trädgårdens väggar och tak, typ häckar, staket, buskage och träd. Med rabatterna är det lite olika på vad du har tänkt dig för innehåll, skuggväxter i skugga typ norrsidan/i träd-, eller buskskugga t.ex. Rosor och väldigt många blomsorter trivs bäst på solsidan. Dessutom, glöm inte att planera in några olika sittplatser där ni kan sitta och blicka ut över trädgården.
Men som sagt, skaffa inspiration via böcker/tidningar och nätet och gå gärna med i en lokal trädgårdsförening.
Överbölingen
05-03-2009, 15:24
Så här skulle vi ha gjort men det gjorde vi inte. Sent om sider läste Eva om Feng Shui och delade in tomten i 9 fält. Då först började vi få stuktur, eller vad vi nu skall kalla det.
Börja med att ställa dig på en central plats i trädgården och ta bilder i ståhöjd i minst 4 riktningar. Ev från husets alla väggar. Eftersom det antagligen är hållpunkten i trädgården. Håll kameran horrisontellt. Alltså luta den varken uppåt eller neråt.
Tänk efter i stora drag hur du vill ha det.
Skriv ut bilderna på papper svart/vitt och skissa grovt med blyertspenna. Tag sedan färgkritor och sätt färgton.
Ta träden först. Sedan skissar du rabatterna. Du behöver varken rita träden så de känns igen eller växterna som de ser ut. Bara symboliska markeringar.
När du kommit på att du vill ha sittplatser så sätt dig och ta bilder i blickriktningen. Då får du rätt nivå för det du kommer att se vid morgonkaffet.
Komplettera efterhand på en planskiss av tomten. Gärna på rutat papper.
För övrigt har du ju fått massor av utmärkta tips. Jag har nogsamt kopierat till "bra att minnas"-mappen.
Tack för alla fina tips och råd!!