|
Någon som vill dela med sig om ert största misstag ni gjort i trädgården. Kanske kan det hjälpa någon att inte göra samma misstag.
Mitt största misstag är att jag lyssnade på en granne och gjorde som de hade gjort. Istället för att gräva bort grässvålen helt när jag grävde en stoooor rabatt lade jag den upp och ner och sedan planteringsjord över. Rabatten var väldigt fin första och andra sommaren men nu är det nästan bara ogräs. Det gick inte att hålla efter. Detta är många år sedan och nu är det mest gräs och hallonsnår som har kommit från 2 av grannarna.
Ett av mina projekt är att gräva ner en barriär så att hallonen inte kan komma in och sedan gräva om rabatten och göra om den till en rosenträdgård.
Hej annaco! Oj, jag har gjort massor av misstag... vad ska jag välja? Jo, ett av mina första (o återkommande) misstag är att jag väljer alltför stora växter till min lilla trädgård. Här växer det så det knakar, ja, så det har blivit till att gräva upp en del och ge bort till vänner med större ytor. Mitt senaste misstag är att jag i somras planterade en väldigt taggig ros mitt i örtagården...  Den är väldigt vacker där - en Gelbe Frau Dagmar Hastrup (Topaz Jewel), men taggarna kommer ju att vara olidliga när jag plockar örter. Ja, så det får ju bli en flyttning senare i vår.. Men... det sägs ju att vi lär oss av misstagen, och isåfall är jag förmodligen rätt kunnig vid det här laget och "kompetensutvecklingen" fortsätter säkerligen... /Kasam
ingrids
05-03-2009, 10:53
Att plantera hostor i det mörka hörnet där snön smälter absolut sist i min zon 5 trädgård. Hostor är inte alldeles raska i starten och det hände nästan inget innan juni utan såg bara jättetrist ut. Bergenia hade varit bättre för de kan ha kvar blad från år till år.
DragonLady
05-03-2009, 12:08
Mitt första misstag var att plantera scherminen i en rabatt brevid en klängros och en klematis... allt är ihopväxt i en enda sörja  tänkte ju inte på att den skulle bli såå stor Så det första vårprojektet blir till att försöka flytta den
Ett misstag jag gjort var att jag hade hört att kaffesump var effektivt mot mördarsniglar och desperat som jag var öste jag ut kaffesump under hela vintern...jag tog på jobbet och samlade hemma...på våren doftade (läs...luktade) hela min trädgård kaffe...!
Bruna fingrar i Handen
05-03-2009, 13:43
Mitt största misstag var att tro att karln hade förstått min vision om ett altandäck.lämnade honom å byggarna. När jag kom hem hade jag fått en dansbana på pelare..å där står den..*suck* Lärd av mitt misstag görs ingenting utan teckningar och ritningar!
Jag skulle gräva upp växter i min mammas trädgård för att plantera i min. Det var i Norrland och våren hade inte kommit upp så långt, men jag hittade vad jag skulle ha och planterade dom hemma. När dom vuxit till sig så visade det sig att det var ogräs jag planterat.  torvan
Överbölingen
05-03-2009, 14:13
Jag kan icke räkna dem alla...
En sålåda med Petunier av lite kuligare färg märkt med sticka och allt blev bara algbeväxt. Medan brorsan växte till omskolningsdags. Ca två veckor senare hittade Eva påsen obruten!!!
Sedan under flera år sådde jag praktbetonica utomhus. Tyvärr blev det inget. Inte förrän Eva talade om att det där som jag nogsamt rensade bort ur kallbänken var just Praktbetonica.
Fler nämner jag inte för då blir jag omyndigförklarad.
Eva i Höga
05-03-2009, 14:35
Förra året fick jag tag i ljuvliga pioner och grävde glad i hågen ner dem där jag täckodlar. Hur kan man vara så dum, så vill ju inte pioner ha det. Grävde upp dem på hösten och det såg ut som rötterna levde, grävde ner dem på bättre ställen. Nu hoppas jag att de klarat sig annars får jag skylla mig själv.
*Ulrica*
05-03-2009, 14:41
Mitt största (och första) misstag gjorde jag i min iver när jag skulle börja så perenner förra våren. Jag sådde ganska många sorter. Typ 50. Jag trodde inte så mycket skulle gro men nästan allt kom upp. Sedan ville jag inte slänga så mycket småplantor så jag skolade väl om en 30-40 av varje sort. Lågt räknat hade jag alltså 1500 plantor i juni. Men inga rabatter att gräva ned dem i....
kicki.p
05-03-2009, 15:19
Vad sägs om att vattna 72 välrotade lavendelsticklingar med havsvatten, för att vattenpumpen inte var igång? Eller kalka på allåkerbär? Eller gräva ner irisknölar lika djupt som narcisser? Vill du höra mer? Jag vill helst glömma alla dumma misstag..... mvh kicki.p
Mitt största misstag, var när jag placerade stora dammpumpen i djuphålan och lät den vara igång på vintern!
Resultat: VAttnet blev för kallt och syret kunde inte fällas ut, så alla grodor dog i dammen och därefter alla fiskar! Har nu införskaffat en liiiiten pump för syresättning på vintern istället och den stora pumpen får stå på halva djupet.
Solstorm
05-03-2009, 15:36
CITAT (4:an @ 05-03-2009, 12:44)  Ett misstag jag gjort var att jag hade hört att kaffesump var effektivt mot mördarsniglar och desperat som jag var öste jag ut kaffesump under hela vintern...jag tog på jobbet och samlade hemma...på våren doftade (läs...luktade) hela min trädgård kaffe...!  Men var det ett misstag? Kaffe luktar ju underbart!
Tja misstag har man ju gjort flera säkerligen  men jag har vackert förträngt dem alla.  Men ett misstag jag gjorde var att gräva ner tulpaner (som förökar sig med sidolökar) i lökkorgar. Eftersom jag inte hade planer på att flytta dem medan de vissnar ner var det en miss som hette duga. Jag lärde mig ett par år senare när tulpanerna inte blommade att så var fallet varpå jag fick gräva upp dem alla igen och sätta om dom utan korgar denna gången. Detta har också lett till att jag står med ett antal lökkorgar som är oanvända. Någon som vill köpa? // Ciczi
Bjöd "starka grabbar" på middag och vin mot att de skulle göra sista rycket med spettet på ett par stenar som var liiite för tunga för mig att få upp ur nya grönsakslandet. Det gick kvickt och lätt för dem, och att köra dem till skogs med skottkärran - jag var högst tacksam.
Men när käket var uppätet, kvällen sen och en försvarlig mängd av vinet slunkit ner, fick de för sig att ge sig på en enorm sten bredvid, som jag bestämt få låta ligga kvar pga av storleken. Det där satte de igång med lite i smyg - och lyckades tyvärr sent på natten. Så nu har jag en jättesten liggande på backen som inte går att få ur fläcken.
Lärdom: Instruera hjälpsamma vänner nogsamt, och låt dem inte få så mkt vin i din trädgård att de blir kaxiga.
PS. Dessa kaxiga vänner var vid tillfället bara på snabbt hembesök i Sverige och gav sig raskt iväg utomlands igen förstås - jag hann inte ens skälla på dem.
CITAT (Ciczi @ 05-03-2009, 17:28)  Tja misstag har man ju gjort flera säkerligen  men jag har vackert förträngt dem alla.  Men ett misstag jag gjorde var att gräva ner tulpaner (som förökar sig med sidolökar) i lökkorgar. Eftersom jag inte hade planer på att flytta dem medan de vissnar ner var det en miss som hette duga. Jag lärde mig ett par år senare när tulpanerna inte blommade att så var fallet varpå jag fick gräva upp dem alla igen och sätta om dom utan korgar denna gången. Detta har också lett till att jag står med ett antal lökkorgar som är oanvända. Någon som vill köpa? // Ciczi Jamen såna korgar är ju perfekta att klä med tidningspapper invändigt och så gurkplantor i. Då kan man sätta hela korgen direkt i jorden som den är, utan att störa gurkrötterna! (enkelt tidningsark)
Red Top
05-03-2009, 20:47
Jag har säkert gjort många misstag, som jag förträngt; men ett lever jag fortfarande med. För c:a 10 år sedan dök det plöstligt upp en så söt blomma i en rabatt. Jag tyckte den var oemotståndligt söt. Brydde mig inte om när min duktiga trädgårdsvän sa att jag borde ta bort den omedelbart. Det var åkervinda.  Nu har jag i 10 års tid försökt bli av med den. Den dyker upp lite överallt och är jag inte uppmärksam, har den slingrat sig långt upp i någon annan växt så fort jag vänder ryggen till. Suck! Men söt är den
CITAT (Red Top @ 05-03-2009, 20:47)  Jag har säkert gjort många misstag, som jag förträngt; men ett lever jag fortfarande med. För c:a 10 år sedan dök det plöstligt upp en så söt blomma i en rabatt. Jag tyckte den var oemotståndligt söt. Brydde mig inte om när min duktiga trädgårdsvän sa att jag borde ta bort den omedelbart. Det var åkervinda.  Nu har jag i 10 års tid försökt bli av med den. Den dyker upp lite överallt och är jag inte uppmärksam, har den slingrat sig långt upp i någon annan växt så fort jag vänder ryggen till. Suck! Men söt är den  Den är ju bedårande!!! Kanske ska du inte betrakta den som "ogräs" utan mer som en växt som är frimodig i att välja växtställe.... (säger jag som inte har någon åkervinda i sin trädgård, så vad vet jag....)
CITAT (Red Top @ 05-03-2009, 20:47)  Jag har säkert gjort många misstag, som jag förträngt; men ett lever jag fortfarande med. För c:a 10 år sedan dök det plöstligt upp en så söt blomma i en rabatt. Jag tyckte den var oemotståndligt söt. Brydde mig inte om när min duktiga trädgårdsvän sa att jag borde ta bort den omedelbart. Det var åkervinda.  Nu har jag i 10 års tid försökt bli av med den. Den dyker upp lite överallt och är jag inte uppmärksam, har den slingrat sig långt upp i någon annan växt så fort jag vänder ryggen till. Suck! Men söt är den  Ha ha ha  Ja Callystegian ja. Den hade jag förträngt! FAktiskt en av de växter som jag KÖPT på BAkker och som överlevde?! Ja just det. Dyr var den dessutom! Ja det var ett misstag...
Red Top
05-03-2009, 23:04
Ja, om något man köper på Bakkers överlever, måste det nästan vara ogräs
160kvm stort hus
09-03-2009, 09:56
Min trädgård är ju alldeles ny men mina största misstag har varit att så heeeela påsen med 2000 frön med motiveringen:
1) äsch, hälften tar sig nog inte ändå 2) några försvinner ju alltid i omskolningen eller dör av andra orsaker 3) blir det många kan jag alltid sälja några 4) ok, blir det många kan jag alltid ge bort några 5) det går väl att plantera ut?
Resultat: 1500 starka fina tobaksplantor som tar en ( jävla) plats, några lyckades jag ge bort men sen då? Det går ju bara inte att ta livet av de små. Och inte heller kommer jag ihåg hur stora dom faktiskt blir till slut. Utan jag planterar de små liven tätt tätt. ( dom är ju så små ) För att sen behöva gallra och plantera om varannan planta. *suck*
( och jag gör om samma misstag varje år.... )
Mitt största misstag är att jag aldrig fått upp viltstaket, trots 13 år på samma ställe. Varje år missar jag att skydda det ena eller det andra. Nu har iaf planerna börjat ta form, vem vet när jag har det på plats?
Mitt enormt stora misstag var att sätta såpnejlikorna som jag fick av grannen när jag flyttade in. Blev jätteglad dom var ju sååå fina  Jo tack nu kämpar jag varenda år med att försöka utrota eländet igen. Liljekonvaljerna är inte så himla kul heller i landet och jag har båda dom i samma land Jo det är klart praktlysningen är inte så himla kul heller men det är definitivt lättare att få bort den är såpnejlika och liljekonvalj
 Ja liljekonvaljer ska man planera noga. Trivs de, så växer de bara fortare och fortare, ju mer man rensar bort av dem.
Helen i Piteå Zon 5
09-03-2009, 22:52
Mitt största misstag är nog att jag har så bråttom med allt  det kan man inte ha då det gäller trädgård....trädgård måste få ta tid. Sen gör jag en massa småfel också
Solstorm
10-03-2009, 09:16
Kan nämna ett av flera misstag jag har gjort. När jag var nyinflyttad för massa år sedan så tyckte jag det var så fantastiskt med rådjur på tomten. JAG TOG HEM FODER TILL DEM OCH MATADE DEM! Så vettlöst av mig! Jag har sett alldeles för mycket av dem när de äter upp blommor och står och betar i mina grönsaker. Numera är det olika typ av rådjursskrämmor som gäller.
När jag var liten och ute och cyklade så hittade jag så vackra klängväxter med vita blommor som klättrade på ett kostängsel. Jag fick upp några fina med rötter på och cyklade hem med. Mamma lade dem direkt i soptunnan, hon ville inte ha åkervindan. Sur blev jag och tyckte att vi kunde väl ha lite i alla fall. Det var ju tur att mamma stoppade det misstaget.
Polly66
10-03-2009, 18:48
CITAT (160kvm stort hus @ 09-03-2009, 09:56)  Min trädgård är ju alldeles ny men mina största misstag har varit att så heeeela påsen med 2000 frön med motiveringen:
1) äsch, hälften tar sig nog inte ändå 2) några försvinner ju alltid i omskolningen eller dör av andra orsaker 3) blir det många kan jag alltid sälja några 4) ok, blir det många kan jag alltid ge bort några 5) det går väl att plantera ut?
Resultat: 1500 starka fina tobaksplantor som tar en ( jävla) plats, några lyckades jag ge bort men sen då? Det går ju bara inte att ta livet av de små. Och inte heller kommer jag ihåg hur stora dom faktiskt blir till slut. Utan jag planterar de små liven tätt tätt. ( dom är ju så små ) För att sen behöva gallra och plantera om varannan planta. *suck* ( och jag gör om samma misstag varje år.... ) Är rädd för att jag gör samma misstag som du... I dagarna har jag sått, med samma motivation som du, 3000 Alunrot, 750 Gullnattljus, 500 Trädgårdsjättevallmo, 500 Linum-Berglin, mm mm ... Hur kommer det att sluta  Förmodligen kommer jag inte orka ta hand om dem o därmed slippa en trädgård översållad av samma blommor. Men vad var då vitsen m att så upp alla fröerna i alla påsar...
officinalis
11-03-2009, 09:18
CITAT (Red Top @ 05-03-2009, 20:47)  Jag har säkert gjort många misstag, som jag förträngt; men ett lever jag fortfarande med. För c:a 10 år sedan dök det plöstligt upp en så söt blomma i en rabatt. Jag tyckte den var oemotståndligt söt. Brydde mig inte om när min duktiga trädgårdsvän sa att jag borde ta bort den omedelbart. Det var åkervinda.  Nu har jag i 10 års tid försökt bli av med den. Den dyker upp lite överallt och är jag inte uppmärksam, har den slingrat sig långt upp i någon annan växt så fort jag vänder ryggen till. Suck! Men söt är den  Äh. Åkervindorna är ju jättefina! Men det kanske kan bli lite jobbigt ifall de konkurrer ut massa andra växter i trädgården. Jag har en rabatt som är omgiven av massvis med Skelört. Dom är söta de också!
Karrolina
11-03-2009, 20:12
Mitt största misstag är att jag vid inflytten till vårt hus för 3,5 år sedan (Första huset, kunde inget om trädgård) lyssnade på min pappa. Han har en jättefin trädgård skall tilläggas. Men han tyckte att den 3-4 m höga oxelhäcken såg förjävlig ut och att den skulle tas ner. På tre år skulle jag ha en fin ordentlig häck. Så blev det inte  Efter tre år är den en halvmeter hög och flera plantor har dött. Och vindskyddet från norr är borta. Kommer aldrig mer ta ner buskar eller träd utan att tänka flera år på saken först....
Förlåt, men det är roligt att läsa om andras misstag. Jag funderar på vad jag har gjort för grovt.. Småmisstag görs varje dag  . Jag funderar en stund till. Kanske något av det värsta är att stå och slita upp dahliorna ur lerjorden i minusgrader och gegga i sista sekunden mest varje höst  . Mörkt, svinkallt, geggigt och smått desperat.
Hej
Jag har väl inte hunnit med så många misstag ännu, men en sak gjorde jag i somras. Flera av aklejorna, som jag hade sått, rensade jag bort ! Trodde det var ogräs...
Kom på en sak till. På en av mina promenader hittade jag en fin grön växt, som jag tyckte att jag kunde ha vid dammen. Grävde upp den och planterade dit den och den kom snällt upp följande år. Men sen kom min granne och tittade på min trädgård och sa att det där ska du ta bort. Det var Kirschkål....Som tur var tror jag att jag fick bort allt, har inte sett något sådant där sen dess.
Hälsn Tepa
Överbölingen
15-03-2009, 18:44
Vilken underbar tråd. Tänk om alla andra människor som är "(o)civiliserade" och inte kan något om trädgård skulle läsa det här! Himmel vad de skulle se fånigt oförstående ut.
160kvm stort hus
17-03-2009, 09:07
CITAT (Överbölingen @ 15-03-2009, 18:44)  Vilken underbar tråd. Tänk om alla andra människor som är "(o)civiliserade" och inte kan något om trädgård skulle läsa det här! Himmel vad de skulle se fånigt oförstående ut. A kodak moment.... *fniss* En sak till, plantarar alltid alldeles för tätt. För dom är ju så smååå i början *pratar med bebisröst* Sen blir dom skitstora och det ser inte klokt ut... ha ha. Gör om gör rätt...
Tack för frågan
Det är jätte bra ide att man kan skriva till sina vänner vilka misstag man gjorde , för att han och sina kompisa ska undvika den, jag säger 90 procent av rättighet kommer när folket säger , vi gjorde fel.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
17-03-2009, 14:28
misstag1 - att ha bråttom, fick trädgård och planterade MYCKET första året. vilket blev att dom flesta rabatter kom där det är som blåsigast och som kallast på vintern och under sommaren där det är soligast och torrast. när jag gjorde det hade jag inte lärt mig allt om klimat. alltså man ska inte gå enbart efter var södersolen är. misstag2 - en annan sak med att ha bråttom var att jag planterade mycket på våren och därmed kom flera rabatter där ogräs härskade. misstag3 - jag skulle flytta en jätte fin och gammal klätterros, den hade blivit skuggad alltför mycket där den stod. det var INTE lätt att få upp den så den fick knappt några rötter med sig plus så flyttade jag den under sommaren vilket blev att hela rosen torkad in på mindre än en vecka även med vatten. misstag 4 - jag planterad ut en del frösådda träd och buskar i gräsmattan. grävde upp gräset på några ställen och planterade la ny jord. sedan veckan därefter råkade jag köra över SAMTLIGA med gräsklipparen misstag 5- jag gjorde två rabatter vid utkanten av trädgården vilket blev att trädgårdslangen inte räckte ditt ''doh''.
Chamomille
17-03-2009, 14:42
CITAT (160kvm stort hus @ 17-03-2009, 09:07)  A kodak moment.... *fniss* En sak till, plantarar alltid alldeles för tätt. För dom är ju så smååå i början *pratar med bebisröst*
Sen blir dom skitstora och det ser inte klokt ut... ha ha.
Gör om gör rätt... Just det  Det första som ska göras i vår är att flytta rabattkanten nån halvmeter. Satte ju puttesmå lavendlar i kanten av rabatten. Sen växte lavendlarna till sig en gnutta....
CITAT (Chamomille @ 17-03-2009, 14:42)  Sen växte lavendlarna till sig en gnutta....   en gnutta...  Lavendel ska ha minst 50cm emellan... en gnutta...
Chamomille
17-03-2009, 16:17
CITAT (MariaS @ 17-03-2009, 16:01)   en gnutta...  Lavendel ska ha minst 50cm emellan... en gnutta...  Ja.. Dom sitter garanterat inte 50 cm ifrån varandra  Som sagt, gör om och gör rätt....
annika wall
18-03-2009, 08:21
För femton år sen när vi precis hade blivit med trädgård råkade jag gräva bort en tuva gullvivor som min man hade hämtat från sin morfars torp och fortfarande får jag gliringar om detta trots att det numera är nerlusat med gullvivor här.
160kvm stort hus
18-03-2009, 09:07
Chamomille och maria s, tack!! Ni har just räddat min kryddträdgård! 50 cm, det hade jag aldrig räknat med....
Tack för frågan
före 20 år var jag i högskola för studerade växter där, jag beskärde min kompis träd under sommar tiden. men tyvärr dog träden.
H:Bassam
Nu har minnet kommit tillbaka... Jag har också drivit upp kära växter och sedan rensat bort dem. Jag tror alltid att jag minns vad jag planterade var. Vilket jag sällan gör. Jag har också planterat sur och kalkjordsväxter bredvid varandra. Jag brukar också lyckas peta ner beställda växter här och var och sedan glömma vattna dem  . Att plantera för tätt är en sport
Chamomille
18-03-2009, 16:02
Jag har ett litet kryddland på ca 1 m2. Fick för mig att jag skulle plantera några söta Rosenskäror i mitten. Det var bara det att dom blev över 1 meter höga och lika breda  Läste inte på höjden på fröpåsen  Vet inte ifall något har överlevt där under  Edit: Nu har sambon också gjort en miss. Han kastade alla tomma fröpåsar av tomater. Och skrev inget i frösådden, så nu vet vi inte vilka tomatsorter vi har
Jag köpte små gula sättlökar och satte dem åt fel håll  ........det dröjde så länge det året innan någon lök kom upp så jag började peta lite i jorden o fick då se mitt misstag  . Tog lite försiktigt upp lökarna en i taget i satte dem åt rätt håll. Då blev det snart fart på dem alla.  Slutet gott - allting gott!
Solstorm
19-03-2009, 10:54
Tomater ja. Inte mitt misstag men jag blev utsatt för attentat. Hade sått olika tomater med tydliga namnlappar i krukorna. NÅGON TOG BORT MINA LAPPAR OCH SATTE DIT ANDRA SOM DET STOG POTATIS PÅ! Nog sjutton ser jag skillnad på tomat och potatis, men jag visste ju inte vad det var för sorts tomater. Detta är många år sedan och den skyldige har fortfarande inte vågat erkänna. Sonen är starkt misstänkt.
Geranium
19-03-2009, 15:44
Såpnejlikor! Köpte jag på plantskola (i massor) när jag var runt 22, och satte dem vid vårt dåvarande hus. Jag hade läst att man kunde göra tvättmedel av dem och jag ville börja ett ekologiskt liv med egna tvålar och sånt. (jojo..) Sedan, när vi flyttade därifrån, hade de små älsklingarna tagit över - inte bara vår tomt utan en bit av grannens också. De som flyttade in visste lika lite som jag på den tiden om såpnejlikors invasionsförmåga och tjejen i den nya familjen tyckte att de var såååå söta...
Edit: Man skulle åka förbi och kolla hur det ser ut nu.
Gunilla T
19-03-2009, 17:27
Såpnejlikor ja, ryser vid tanken...när jag började med trädgård tyckte jag det var lite tomt i rabatterna i början och hittade förvildade såpnejlikor som jag flyttade till mina rabatter! Och som om det inte räckte planterade jag även vallört ...  ...vallörten tog mig fyra år att få bort, såpnejlikorna årskilligt mer men det gick till slut..
Geranium
19-03-2009, 18:58
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2009, 17:27)  Såpnejlikor ja, ryser vid tanken...när jag började med trädgård tyckte jag det var lite tomt i rabatterna i början och hittade förvildade såpnejlikor som jag flyttade till mina rabatter! Och som om det inte räckte planterade jag även vallört ...  ...vallörten tog mig fyra år att få bort, såpnejlikorna årskilligt mer men det gick till slut.. Hoho, man skrattar - efteråt! Hoppas bara man inte gör om något liknande. Jag har faktiskt problem med blå bolltistel och bergklint men de är ju beskedliga om man jämför!  (Dessutom har inte jag planterat dem ...)
Jag vill försvara såpnejlikan.. Älskar dem! Letar efter flera varianter
Lars-Olof Arvids
19-03-2009, 23:30
Jag har liten såpnejlika (Saponaria ocymoides) om du är intresserad. Det är en låg, krypande sort som säkert inte är lika invasiv som den vanliga. Mina fröplantor är än så länge pyttesmå, men förhoppningsvis ska de växa och bli fina framöver.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|