wretan
Hej!

Är nybliven husägare och totalnovis på trädgård och uteväxter! smile.gif men allt kan bli bättre!

Jag letar efter ett träd för plantering mitt på gräsmattan, kanske ca 2m högt och ca 5-10cm diameter "ren" stam utan kvistar. Längst upp bollformad grönska (typ som boxbom?) som skall belysas underifrån... gärna något som grönskar året runt.

Vet någon händelsevis vad det är jag söker för träd?

usch, känns som när en fyraåring som skall försöka förkara något wink.gif

Mvh
Wretan
KURT
Vilken växtzon handlar det om? Se också tidigare råd om träd med klotform, i zon 1 (Skåne) kan många fler komma i fråga.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=70185
Fågelvägen
Hej wretan, välkommen hit och grattis till husägandet!
För att ge råd om tänkbara träd behöver vi veta i vilken del av landet du bor, helst växtzon. Du kanske kan fråga någon trädgårdsintresserad granne om växtzonen?

Bor du i zon I-III är uppstammad buxbom (Buxus) tänkbar. Riktiga dyrgripar är de, eftersom de växer långsamt: 1350-19900 kostar de, enligt Zetas katalog!
Bollpil (Salix fragilis 'Bullata') motsvarar ganska bra din beskrivning, men vintergrön är den inte. Däremot klarar den kalla klimat bra, zon I-VI, och behöver inte beskäras för att hålla sin runda form.
Du kunde kanske fundera på om det är viktigare för dig att ha ett träd som är vintergrönt än ett med vacker höstfärg. Vackert att belysa underifrån på hösten brukar vara bladlöst på vintern! Och hur stort får det bli? Om du är beredd att klippa och ansa det för att hålla klotformen? Om det ska blomma? Om det ska gå att sitta under det när det blir större?
Oj då, blev det svårt nu? Du hinner i alla fall få många trädtips innan det är planteringsdags. smile.gif
wretan
Hej Kurt och Fågelvägen och ett jättetack för era svar! smile.gif

Letade lite på zoner och som jag ser det så bor jag i Zon 1

Att få jobba lite för att att få den att hålla formen är inga problem, bara roligt! Jag tycker nog kanske att det är snäppet viktigare att den är vintergrön än att den har en jättefin höstskrud som den tappar sedan. Har sett någon liknande växt (minnet sviker var bara) som hade varit perfekt för oss, "klotet" där var nog inte större än ca 80cm på en ca två meter hög stam och var väldigt tät.

när är det dags att plantera? Tjälen har ju gått ur jorden så det börjar klia lite i fingrarna att ta på sig blåstället och stövlarna wink.gif

Tack återigen för era svar, uppskattas verkligen!

Mvh
Wretan
Fågelvägen
Zon I, perfekt! På med stövlarna och iväg till närmaste seriösa plantskola! Du kan ju fråga på forumet först - alla plantförsäljare är inte seriösa. Troligen känner du igen trädet när du ser det. Låter som buxbom, tycker jag. Men du har mycket mer att välja på än vi i zon II-III.
Bruna fingrar i Handen
Hej wretan...
Det e ju mitt vårdträd du beskriver rolleyes.gif
Jag har ett sånt träd på min tomt i Malmköping,men jag vet inte vad det är för ngt(tyvärr)
Inte buxbom tror jag ..misstänker att det är ngn häckväxt av ngt slag
MariaS
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 05-03-2009, 13:53) *
Hej wretan...
Det e ju mitt vårdträd du beskriver rolleyes.gif
Jag har ett sånt träd på min tomt i Malmköping,men jag vet inte vad det är för ngt(tyvärr)
Inte buxbom tror jag ..misstänker att det är ngn häckväxt av ngt slag

Har du ingen bild?
KURT
Klotrobinia är också ett bra alternativ i zon 1
Alexander-VG-zon3
det är nog ''Städsegröna'' växter du vill ha? dom som behåller bladen åretrunt.

Vintergröna växter är dom växter som fäller bladen under vintern eller i samband med nya.

Städsegröna växter
kan du ju välja Lagerhägg - den finns också på stam. och det blir som en boll på toppen som också går forma. den finns i olika stamhöjd. förutom det är det ju olika barrväxter och dom finns också på stam en del och kan formas.

vill du ha vintergröna växter finns det ju många på stam
Salix - flesta arter, finns olika namn sorter/arter i olika höjd.
Benved - finns också på stam och kan formas. det finns olika! den som behåller bladen och den som tappar bladen.
Bruna fingrar i Handen
Hej ..nä jag har ju inte det..och det e ingen mening att jag försöker fota i helgen när vi ska till landet heller..men när trädet har kläder på sig är det små mandelformade blad ochh ibland blommar den med pyttesmå klasformade vita blommor?! och jag måste hålla efter den för att den ska vara rund.
Nå förslag? whistling.gif
MariaS
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 05-03-2009, 15:23) *
Hej ..nä jag har ju inte det..och det e ingen mening att jag försöker fota i helgen när vi ska till landet heller..men när trädet har kläder på sig är det små mandelformade blad ochh ibland blommar den med pyttesmå klasformade vita blommor?! och jag måste hålla efter den för att den ska vara rund.

Liguster?
Bruna fingrar i Handen
CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 15:28) *
Liguster?

*hihih*
Jag har kollat benved,salix...åsså kommer du här å bara förlöser 3 års undrande..Maria S..du är bäst!!!
thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 05-03-2009, 15:23) *

är den Städsegrön?

såfall gissar jag på Lagerhägg- Prunus lauroceracus . fäller den bladen gissar jag på Vintergrönliguster- Ligustrum vulgare 'Atrovirens'.

CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 05-03-2009, 15:40) *
*hihih*
Jag har kollat benved,salix...åsså kommer du här å bara förlöser 3 års undrande..Maria S..du är bäst!!!
thanks.gif

mitt svar var iförsig till trådskaparen, om du menade mig? , då jag skrev benved.

men det var bra att du fick svar på det.
Bruna fingrar i Handen
CITAT (flaxss @ 05-03-2009, 15:44) *
är den Städsegrön?

såfall gissar jag på Lagerhägg- Prunus lauroceracus . fäller den bladen gissar jag på Vintergrönliguster- Ligustrum vulgare 'Atrovirens'.
mitt svar var iförsig till trådskaparen, om du menade mig? , då jag skrev benved.

men det var bra att du fick svar på det.

Eftersom jag e ruskans dålig på att ställa frågor i forumet ch gjärna hakar på andras trådar när jag letar efter nåt angel_not.gif
Men som sagt(skrivet) Jag blir lika glad å imponerad av alla svar jämt i detta forum..
Alla är bäst-Ingen Protest smiley_small_hug.gif
eugenia
Det låter på beskrivningen som om Liguster Ovalifolium (tror det stavas så) Kallas "Bredbladig liguster". Den växer upp snabbare än buxbom och man slipper lukten. Denna liguster håller sig grön större delen av vintern i zon 1. Milda vintrar är den helt vintergrön. Det ska finnas en bild på ett sådant uppstammat träd här på forumet, men jag minns inte vad tråden heter.
Fågelvägen
Här är odla-tråden om Ligustrum ovalifolia.
wretan
Hej Alla!

WOW! tack för alla svar och allt engagemang! thanks.gif

Det ser ut som Liguster ligger bra till, får bli en repa till plantskolan så fort det slutar snöblaska ute

När kan man plantera dessa på året? Hur höga är de? Om man är lite otålig, kan man få dem i hyffsad höjd redan från början eller skjuter priset iväg helt orimligt då? Man vill ju se resultat direkt på sin tomt och inte vänta på att det blir snyggt om 5 år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon