vanjalarsa
05-03-2009, 12:41
Alla småbarnsföräldrar på odla!
TYcker ni att jag har gjort någonting tokigt?
Jag sa till min dotter att hennes barn (mitt barnbarn ) behöver gå på dagis.Bara några timmar om dagen eftersom hon är mammaledig med en bebis.
Barnet det gäller har svårt att uppföra sig med andra barn. Kastar saker på dem och har bitit andra barn vid ett par tillfällen. Jag tror att han behöver göra något annat än att vara hemma med mamma.Pappa på kvällen.
Jag sa det till min dotter och hon blev förståss arg och säkert sårad. MEn jag känner ändå att jag har rätt.
Vad tycker ni ??
mvh vanjalarsa
Hur gammalt är ditt barnbarn? torvan
vanjalarsa
05-03-2009, 12:46
2 och ett halvt
Hej!
Undrade också hur gammalt ditt barnbarn är...jag jobbar själv på "dagis" och vet att det är alltid svårt när mor-eller farföräldrar "blandar" sig. Är ditt barnbarn litet, alltså runt 2 år, är det helt normalt att det kastar saker och tar sig en "tugga" ibland. Om det är den pedagogiska biten du är ute efter så skadar det aldrig ett barn att vara på förskola. Som du säger kan det vara mini tiden det då gäller 15 timmar/vecka. Numer har man rätt att ha sitt barn på förskola när man är hemma med det nya barnet. Annars är det bra för familjekänslan att vara tillsammans så mycket man kan.... !

Lycka till!
Eva-Helene
05-03-2009, 12:52
Jag tycker liksom dig, vanjalarsa. Barn behöver stimulans av andra barn. Dessutom får dom en "social träning" som dom inte kan få när dom är hemma med bara vuxna och en bäbis. Mamman kan behöva vara ensam med bäbisen också, även fast hon inte känner det så nu. När jag hade fått mitt andra barn så fick min äldste fortsätta gå på dagis och det var bra för oss alla än fast det kändes ända in i hjärteroten! När lillen fick kolik så var det ännu bättre...
Jag tycker det är svårt att veta vad som är rätt. Är det inte längesedan barnet föddes så är det säkert mycket svartsjuka med i bilden. Och då behöver den sin mamma för att inte känna sig övergiven. Samtidigt är kanske barnet i "trotsåldern" och det kan ju vara en förklaring till beteendet mot andra barn. Finns det ingen öppen förskola eller så dit dom kan gå för att träffa andra barn. Jag har själv arbetat i 30 år med barn och har sett barn må dåligt av att lämnas bort när syskonet kommit. Torvan
vanjalarsa
05-03-2009, 13:04
dE är ofta på öppna förskolan. PÅ nåt sätt tror jag att det inte är det samma när mamma är med.
mvh vanjalarsa
Hur gammalt är det minsta barnet? torvan
Aqvakul
05-03-2009, 13:17
Har barnet gått på dagis tidigare?
vanjalarsa
05-03-2009, 13:22
svar nej
mvh vanjalarsa
Beroende av hur gammalt det nya barnet är ska dom kanske vänta.
Omställningen till allt nytt kan bli jobbigt för en 2½ åring som säkert
har jobbigt med sig själv redan . torvan
Aqvakul
05-03-2009, 14:28
CITAT (vanjalarsa @ 05-03-2009, 13:22)

svar nej
mvh vanjalarsa

Då är det knappast läge att skola in nu (säger en gammal förskollärare)
Kanske kan man amäla barnet till något aktivitet, som kanske pappa, mormor eller någon annan kan följa med på...
Han är i värsta trotsåldern nu ju. Såg en dokumentär där det sades att de elakaste och mest egoistiska människorna är alla barn i två till tre års ålder. Det stämmer väl med verkligheten.
Aqvakul
05-03-2009, 15:02
CITAT (Anma @ 05-03-2009, 14:36)

Han är i värsta trotsåldern nu ju. Såg en dokumentär där det sades att de elakaste och mest egoistiska människorna är alla barn i två till tre års ålder. Det stämmer väl med verkligheten.
så är det, 2½-åringar är väldigt "ego"...
Solstorm
05-03-2009, 15:27
Jag håller med dig vanjalarsa. Tror att barnbarnet skulle ha nytta och glädje av att vara på dagis några timmar ett par dagar i veckan. Det handlar ju inte om att flytta dit för alltid heller. Kan vara skönt kanske för föräldern också att veta att barnet får till sig ytterligare stimulans än vad som ges hemma.
*Stintan*
05-03-2009, 18:56
Spontant tycker jag inte att dagis är det rätta i det här fallet. Det hade varit skillnad om han tidigare varit där och då kunde gått kvar. Dom går ju dessutom på Öppna förskolan så han träffar ju andra barn där också.
vanjalarsa
05-03-2009, 21:25
Tack alla ni för era mycket intressanta synpunkter!
Jag är så tacksam att jag fått del i era tankar och ert sätt att se på saken.
MVH vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.