Lilla Birka
De där små, små sprickorna som gör förfärligt ont och är så irriterande. När den ena har läkt så uppstår det en ny på en annan fingertopp. Nu har jag äntligen hittat något som hjälper! Hydrozonsalva från Gahns, sedan jag började att smörja in fingertopparna varje kväll med denna feta salva har jag inte fått en enda spricka! Toppen! yahoo.gif
MariaS
Ja, det är ju snart dags för de där torrsprickorna igen, när man börjar i rabatterna...

HAr skrivit upp vad salvan heter och ska genast införskaffa densamma!

thanks.gif för tipset!
Aqvakul
Tack för tipset! kompiskram.gif
Bee
Tack för tipset! Skall genast vidarebefordra det till min kollega som nu på lunchen klagade över att Aloe Vera Jellyn inte hade hjälpt hennes små sprickor.
Myosotis
Tack för tipset! Men jag undrar varför man bara får dem ibland. Häromdagen hade jag en på lilltån och den gjorde så löjligt ont att jag vaknade på natten när jag rörde foten. Var kommer de ifrån? Varför just på den tån?
Eva-Helene
Ja usch så irriterande dom är! Bisalva hjälper den också. Jag har använt den på vårarna i snart 30 år nu. När jag jobbade i verkstadsindustrin använde jag den året om.
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 05-03-2009, 16:39) *
Jag har använt den på vårarna...

Jaså? Inte på fingrarna? naughty.gif
Eva-Helene
CITAT (Myosotis @ 05-03-2009, 16:52) *
Jaså? Inte på fingrarna? naughty.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Jo det var ju lättare att hitta dom förståss....
DragonLady
Bara det inte är kortison i den salvan... kortison fungerar ju men det gör huden tunnare.
Har börjat med att smörja händerna med olivolja titt som tätt, har även en mandelolja från apoteket som jag nu smörjer den handen o arm som jag haft gipsat och som är som sandpapper och det verkar funka rätt bra.. det är ju inga ovälkommna kemikalier i detta iaf. happy.gif
Lilla Birka
Det är ingen kortison i den salvan, kortison får väl inte säljas i vanliga affärer? Det bästa är att jag inte får nya sprickor längre, det var ett gissel förut, särskilt på vintern.
Farbror Blå
En god och uppskattad vän, tillika sjuksyster, berättade för mej sin huskur mot allehanda kroppsliga problem:
Gulsåpa! Ni vet sån där i burk kladdig, inte den rinnande (innehåller konsistensgivare och sånt)

Nåväl: förutom att hon rengjorde småsår med såplösning, brukade hon bada händerna, som man kan med fötterna, i ljummen såplösning på kvällarna, vilket höll hennes hud smidig och mjuk och både botade och förebyggde självsprickor=)

Såplösningen är förresten bra mot impetigo, man tvättar helt enkelt bort den. Bra för de som har småbarn, slippa äckliga salvor.
Meriona
Karbasal hjälper gott tycker jag! smile.gif
Huggorm
Jag får ofta problem med hudsprickor i händerna när jag varit mycket i gips eller betong på jobbet. Huden torkar ut och spricker helt enkelt, inte på fingertopparna men i böjvecken vid fingerlederna. Det samma händer om jag tvättar händerna för ofta, speciellt vid vissa tider av året. Nästan vilken handkräm som helst duger för mig, men jag kör med "atrix intensiv handcreme" nu, köpt för småpengar på ica. De funkar perfekt.
kicki.p
Ett annat tips är CCS heel balm från apoteket, som innehåller karbamid och mjölksyra och glycerin. Problemet är att huden försöker försvara sig mot torrhet genom att inte släppa ifrån sig de döda hudcellerna, huden blir tjockare och mindre elastisk, därför spricker den ( om det inte beror på allargi och/ eller överkänslighet). Mjölksyran har en exfolierande effekt och glycerinet mjukgör.
mvh
kicki.p

CITAT (Farbror Blå @ 07-03-2009, 23:50) *
En god och uppskattad vän, tillika sjuksyster, berättade för mej sin huskur mot allehanda kroppsliga problem:
Gulsåpa! Ni vet sån där i burk kladdig, inte den rinnande (innehåller konsistensgivare och sånt)

Nåväl: förutom att hon rengjorde småsår med såplösning, brukade hon bada händerna, som man kan med fötterna, i ljummen såplösning på kvällarna, vilket höll hennes hud smidig och mjuk och både botade och förebyggde självsprickor=)

Såplösningen är förresten bra mot impetigo, man tvättar helt enkelt bort den. Bra för de som har småbarn, slippa äckliga salvor.

Så rätt så,'Farbror Blå' dessutom är flytande såpa ett bra schampo att bada hundar med, mycket bättre än de färdiga sorter som finns i djuraffären
Lady Hamilton
Mitt bästa tips är att så ofta man kan så skall man smörja REJÄLT alltså ta MYCKET salva och massera, massera, massera så att salvan/krämen riktigt går in i huden också her man på lite till och masserar även in det. Detta tar många minuter men kan lämpligast utföras framför ett Tv program eller annan aktivitet näör man inte behöver använda sig av händerna
polecat
Jag använder hemgjord ringblomssalva, den funkar till det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon