Full version: Vad är detta?
Trinity78
[attachment=31560:IMG_4148.gif]
De här taggiga, rödbruna pinnarna har tittat upp vid vinbärsbuskarna. Är det vinbärsbuskarna som förökar sig eller är det nåt annat?
Red Top
Det är knappast vinbär. Kan möjligen vara vilda krusbär eller hallon. Svårt att säga innan bladen kommit, men vinbär är inte ludna/taggiga på det sättet. Åtminstone inte de jag träffat smile.gif
MariaS
Misstänkt likt hallon! Har du ett hallonland inom fyra meters avstånd, så är det det nästan garanterat!
Trinity78
Hmm, det ser faktiskt ut som hallon men det var inga hallonbuskar där när vi flyttade in i somras.
MariaS
Då är pippifåglar min nästa gissning. För hallon är jag nästan säker på att det är.
Trinity78
Min far gissade på björnbär. Kan det vara det?
Red Top
Inte omöjligt, om ni har björnbär i närheten. Gissade inte på det, eftersom de inte är lika vanliga, som hallon. smile.gif

Det blir lättare att se när bladen kommer.
Cilla
Jag gissar som Maria - hallon. Lätta att känna igen också på vintern - kolla om skotten är fulla av små små tagar osm gärna vill kila in i fingrarna. Björnbär är antingen helt taggfria, eller har mängder av kraftigare taggar som spikar sig in i händerna.

Hallon kommer gärna upp där man grävt lite i marken eller där det är bar, lite mullrik jord. Nästan alla hallonskott som kommer upp har god smak på bären - iallafall i mitt tycke, och iallafall om de får växa i sol.

Själv har jag ett hallonsnår som poppat upp vid nordsidan om huset. Bären blir stora men utan sol smakar de som dåligt vatten. Jag använder beståndet som en liten plantskola och flyttar ut några i solen där jag får plats. Hallon är ett omistligt bär som är enkelt att odla!

Det bästa med kalhyggen, och ibland en tröst när ens älskade skog tas ned, är att efter några år tar ofta hallon vid. Man kan hjälpa till och skapa en hallonskog genom att slänga hallon eller hallonrens över markerna. Så har jag tröstat mig på flera ställen där jag förlorat favoritskogsmarker. Nu, sex år efter en rejäl "hallonhämd" (slängde miljoner hallon över ett kalhygge) har jag skogshallon så det står härliga till. Och inte misstycker markägaren heller.
Huggorm
CITAT (Cilla @ 10-03-2009, 22:49) *
Det bästa med kalhyggen, och ibland en tröst när ens älskade skog tas ned, är att efter några år tar ofta hallon vid. Man kan hjälpa till och skapa en hallonskog genom att slänga hallon eller hallonrens över markerna. Så har jag tröstat mig på flera ställen där jag förlorat favoritskogsmarker. Nu, sex år efter en rejäl "hallonhämd" (slängde miljoner hallon över ett kalhygge) har jag skogshallon så det står härliga till. Och inte misstycker markägaren heller.

Då var det en dålig hämnd biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon