Jag har fått fina fröer av kungsljus här genom Ingrid F här på odla. Tack igen! Och sådde dem i pluggbox för ett par veckor sedan, har stått med lysrör på dagarna sedan dess.
Väldigt små frön, väldigt många i varje plugg - misstänker jag att det råkade bli. Eller?
För ett par dagar sedan tittade de nämligen fram. Formliga SKOGAR av små små stjälkar med pyttehjärtblad.
Hur ska kungsljus bli? Ska jag klippa bort alla stjälkar utom en i varje plugg, eller ska jag bara glesa ut i de ivriga tussarna lite grann tro?
Någon som vet? Ingrid själv kanske?
Och omskolning - hur stora krukor och när ska detta ske, tror ni?
erfarenheter mottages tacksammast!
Eva i Höga
05-03-2009, 18:08
Jag har också frön av kungsljus men jag slängde ut dem i gruset i höstas - hoppas de kommer. Du får nog försöka glesa ut dem och skola om när de fått karaktärsblad. Jag tror att första året blir det en bladrosett (så som fingerborgsblomman) och nästa år blommar de. Det är ju stora vackra växter och kommer förmodligen att trivas gott hos dig på ön med mager jord, sol och vind.
Nu har jag bara gissat så vi hoppas någon kommer med vetskap!
När jag sådde kungsljus så bredsådde jag och skolade ut en och en i 6-8 cm krukor när de fått sina tre första karatkärsblad. Bladrosetten blir rätt stor. Vissa av plantorna hann med att blomma år ett vid sådd i mitten av februari.
Jag sådde en vit sort.
Jag hade samma fundering om att klippa som du i fjol när jag sått rohododendron som grodde för tätt. Jag fick svaret då att jag inte skulle klippa eftersom det fanns risk att det rotsystem som var kvar kunde ruttna och förstöra sådden. Men jag har faktiskt gjort precis så när jag sått lobelia för tätt och det gick utmärkt.
/Anki
Tack Eva och Anki - då tror jag att jag chansar och klipper till lite diskret, det ser ju så obekvämt ut att vara så där många i varje liten plugg.
Det låter väldigt bra att det finns en chans att de skulle kunna blomma redan i år - jag håller tummen för det. Jag har liksom målat upp en bild i skallen om en liten skog av kungsljus framför en bit gärdesgård på tomten, det kommer att bli väldigt stiligt. Återstår alltså bara att hålla liv och lite till i dem...
Och Anki (du som ju hjälpte mig så mkt med tankarna om förkultivering förra året när det var allra första gången): Nu har jag alltså sått tvååringar - inte riktigt perenner kanske, men farligt nära. Och jag som, som sagt, bara ska hålla på med grönsaker och sommarblommor. Alltsammans är Odlas fel.
Eva i Höga
06-03-2009, 10:07
Jo nog har Odla mycket på sitt samvete! Jag har sedan flera år bestämt mig för att inte förkultivera något eftersom jag inte har extrabelysning men nu har jag massor av pottor med kryddor och perenner och sånt som jag inte vet vad det är. Allt är Odlas fel!
EKLO, jag måste fråga om du fick tag i något ok som du sökte här för länge sen? Kom att tänka på det när jag såg ett ok i inspirationstråden. En jättefin bild av ett gammalt ok. Det var Irene L som visade en fin bild.
CITAT (Eva i Höga @ 06-03-2009, 10:07)

EKLO, jag måste fråga om du fick tag i något ok som du sökte här för länge sen? Kom att tänka på det när jag såg ett ok i inspirationstråden. En jättefin bild av ett gammalt ok. Det var Irene L som visade en fin bild.
Inget ok. Jag gav upp till slut faktiskt, men har hittat en släkting vars ok jag får låna om jag vill. Saken är väl den att ett riktigt bra ok är gjort efter den som ska använda det, och därför är så många hemmagjorda. Fast jag tror fortfarande att många med mig skulle ha nytta av ett enkelt billigt industritillverkat ok i stabil plast, för allt släpande i hink där skottkärror inte funkar så bra (t ex där det är trångt, eller som i mitt fall för starka uppförsbackar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.