Bruna fingrar i Handen
05-03-2009, 18:35
Hejsan!
Vågar knappt ställa frågan i detta eminenta forum, men shoot!
Plastväxthus; de som säljs på Rusta,Jula och ÖB. Är de nåt att ha?

//Malin
*Stintan*
05-03-2009, 19:05
Inte mycket skulle jag vilja påstå men det beror väl på hur man vill använda det och var.
Lady Hamilton
05-03-2009, 19:08
Ja jag använder mig av dem mycket och ofta......men som Stintan säger "Till vad?" Jo jag använder mig av själva hyllsystemet. Har krukor, pkantlådor och underbevattningsbrickor på dem Helt suveränt. Enda gångerna jag använder mig av plasthuvan är på sommaren i bland i skuggan för att skydda mot blåst och annat nattetid
Bruna fingrar i Handen
05-03-2009, 19:14
Ni är så roliga..*L*
nu hade jag ev tänkt att ha det som "växthus" men jag antar att jag då kan använda plasten som billigare möbelöverdrag då..?
Lady Hamilton
05-03-2009, 19:22
Dessa miniväxthus är inte så bra att odla i p g a deras storlek och billig-plast. Plantor behöver luft och hellst inte så hög temperatur som det lätt blir i dessa. Jämn temperatur över dygnet är att föredra, vilket är ganska svårt att få till på så pass små ytor som dessa växthus ger. Det blir ofta för varmt och för "tätt" om man inte har "plast stycket" fram upp rullat och då är ju en stor del av "skyddet" borta. Och sedan håller de ju inte temperaturen heller vidare bra när tempen sjunker
Jag använder mina på våren för avhärdning, och ibland på vintern som extra hus i kallväxthuset. De är väldigt smidiga för att hålla liiiite värme i då. Lagom för citrusar och andra växter som vill ha svalt och ljust. Men som växthus.... Nääe!
Kan nog funka som drivhus också, när jag tänker efter...
Bruna fingrar i Handen
05-03-2009, 19:36
CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 19:23)

Jag använder mina på våren för avhärdning, och ibland på vintern som extra hus i kallväxthuset. De är väldigt smidiga för att hålla liiiite värme i då. Lagom för citrusar och andra växter som vill ha svalt och ljust. Men som växthus.... Nääe!
Kan nog funka som drivhus också, när jag tänker efter...
Hmm..Oki..
Så när kan man börja driva i det då?
Vilken temp skall det vara ute,kan man börja nu?
//Malin
Krolliljan
05-03-2009, 19:52
Jag brukar använda det till att driva upp sommarblommor och perenner.
Jag bor i zon 1 och brukar så omkring 1:a april.
ingrid fuxwall
05-03-2009, 19:54
Själv har jag bara sådana där plastväxthus och för mig fungerar de bra - bor i betydligt mer än zon 1
Krolliljan
05-03-2009, 20:00
Jag har provat några olika sorter och dessa från Coop tycker jag är bäst.
Bruna fingrar i Handen
05-03-2009, 20:33
Jamen..what the heck..Jag testar
Gillar å leva farligt..*L*
Tack å kram för alla svar
Som vanligt e odla min livboj
Irene_L
06-03-2009, 09:18
Jag har ett plastväxthus som jag köpte från Rusta för flera år sen. Jag använder det på våren för att driva upp perenner och ettåringar. Sen när det är dags att sätta ut allt i rabatterna brukar jag inte ha så mycket i det. Nu har plasten försvunnit så det är bara de gröna plastrutorna kvar. Då har jag satt genomskinlig pressenning imellan plasten och hyllplanen. Det funkar bra! Här kan du läsa lite mer om detta:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=plastväxthus
Krolliljan
06-03-2009, 13:51
CITAT (Irene_L @ 06-03-2009, 09:18)

Jag har ett plastväxthus som jag köpte från Rusta för flera år sen. Jag använder det på våren för att driva upp perenner och ettåringar. Sen när det är dags att sätta ut allt i rabatterna brukar jag inte ha så mycket i det. Nu har plasten försvunnit så det är bara de gröna plastrutorna kvar. Då har jag satt genomskinlig pressenning imellan plasten och hyllplanen. Det funkar bra! Här kan du läsa lite mer om detta:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=plastväxthusSå smart

Hade helt missat den tråden.
Kan okså tipsa om den väderbeständiga byggplaste. Kostar någon krona mer. Men håller mycke längre.
Irene_L
06-03-2009, 14:51
CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 14:28)

Kan okså tipsa om den väderbeständiga byggplaste. Kostar någon krona mer. Men håller mycke längre.
Aha...vad bra! Då ska jag kolla efter en sån för snart måste jag ha ny plast till mitt växthus!
Även EVA-folien måste ju kunna gå att klä om dessa växthus med, kom jag på. Den är ju faktiskt gjord för växthus.
Jag har haft ett sådant på ca 5 kvm. I två säsonger håller plasthuvan sedan "smular" den sönder. Har haft det för uppdrivning av perenner och sommarblommor och det har varit klart prisvärt!! Vår-sommar-höst fungerar det alldeles utmärkt och har man begränsad ekonomi så är det faktiskt ett klart plus med en sådan här "budget variant". Jämfört med inget växthus så rekommenderar jag det varmt! Jag har haft mitt i halvskugga och varma dagar måste man ändå ha öppet överallt, det blir snabbt 35-40 grader även tidiga morgonar. Brukar köra igång med omskolnignar i början av april och sveper in plantorna med väv om det är risk för minusgrader. Det har fungerat, inga frostskador.
Nu har jag faktiskt köpt ett litet (4,5 kvm) i 4mm kanalplast. ÖB sålde för 3500:-!! Det är fortfarande en budgetvariant men håller förhoppningsvis mycket längre! Vi hyr vårt hus, så det känns inte aktuellt att köpa något exklusivare innan vi har vår "egen" trädgård.
//Heda
sannajansson
28-02-2016, 20:06
Skulle rekomendera minst 4 mm tjock polykarbonat om det ska stå ute. t.ex. ett av väggväxthusen från vitavia.
http://www.glashusen.se/index.php?doc=cate...amp;category=28
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.