Ingrid Zon3
Var inne på Weibulls idag och blev lite galen av alla sticklingar. Rätt stolt över att jag bara kom ut med tre st: 1 French Vanilla och 2 Jer-Rey. Den senare ska vara en änglapelargon... Jaha??? confused.gif

Vad är det och hur gör man med såna?

Skötseltips önskas alltså

(edit: rättat firmanamnet)
Red Top
Ungefär som med vanliga pelargoner. Min erfarenhet är att de är ngt törstigare än vanliga pelargoner.

De är jättesöta och blommorna kan i bästa fall täcka hela plantan, så att bladen nästan inte syns.

De blommar i omgångar, så ge inte upp om de vilar ett tag. smile.gif
Ingrid Zon3
Låter bra!

Menar du att den sörplar i sig mer vatten eller att den inte tål torka lika bra som vanliga pellisar?

Jag hade andra pellisar i väggamplar på en södervägg förra året och tänkte mig samma upplägg i år. Hett blir det om vädret är som man vill ha det smile.gif

Tips på näring?

Och om nån vill se hur fantastisk tjusiga de ska bli, så kolla länken:
http://www.rockdala.com/art-1.asp?id=432&iPageID=28
Red Top
Den sörplar i sig mer vatten giggle.gif
aldo
Änglapelargoner vill ha det svalare än zonalerna under vintern .

Jag tycker oxå att de vill ha mer vatten än zonalerna .Trivs de så blommar de hela sommaren långt in på hösten .Då klipper du ner den före övervintringen annars skadar du blomanlagen .

Ingrid Zon3
Mja, övervintring tänkte jag inte ge mig på. Har inga lämpliga utrymmen för det.

Red Top
Jag köpte från odla förra året. Inte din sort, men den här

Tre stycken , varav en faktiskt har övervintrat/överlevt i lägenheten. Jag tog skott häromdagen och petade ner i en pluggbox. Håll tummarna för att det lyckas. smile.gif

Du frågade om näring. Jag använder samma som till alla andra krukväxter. Oftast ICA:s växtnäring, ibland Blomstra eller Substral.

Tillägg: Glömde skriva att den kallas 'Bicolor'
johannea
Ett näringstips är att plantera dem i ren "ko på påse" till våren när det är dax för utplantering, då klarar de sej länge utan extra tillskott å de blommar så de knakar!
Meriona
CITAT (Ingrid Zon3 @ 05-03-2009, 22:49) *
Mja, övervintring tänkte jag inte ge mig på. Har inga lämpliga utrymmen för det.

Men då kan du ta sticklingar istället! smiley_small_hug.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Red Top @ 06-03-2009, 10:09) *
Jag köpte från odla förra året. Inte din sort, men den här

Tre stycken , varav en faktiskt har övervintrat/överlevt i lägenheten. Jag tog skott häromdagen och petade ner i en pluggbox. Håll tummarna för att det lyckas. smile.gif

Du frågade om näring. Jag använder samma som till alla andra krukväxter. Oftast ICA:s växtnäring, ibland Blomstra eller Substral.
Tillägg: Glömde skriva att den kallas 'Bicolor'

Jättesöt, Red Top! Det kanske får bli några pellisar på fönsterbrädan i vinter trots allt. Blir de så snygga så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon