Överbölingen
1 Maskrosor Att betrakta ett maskrosfält (då menar jag ett fält). En rapsodling kan gå hem och lägga sig i fråga om solgul färgglädje. Före midsommar.

2 Viola tricolor styvmorsviolen som massverkan på kvadratmeter, på kvadratmeter. Maffigt. Runt midsommar.

3 Inslag av hjärtnupen fosterlandskänsla när revsmörblomman beblandar sig i sluttampen av violernas blomning. Alldeles innan första klippningen!!! Någon vecka senare.

4 Motsvarnade vitklöverblomning innan nästa klippning. Och igen och igen. Ytterligare någon vecka senare.

5 Och ängsklockan! Den får alltid stå kvar där den behagar dyka upp. Så utomordentligt skir och blid.

Sedan blir det bara gönt, grönt, grönt. Men vi har inga gräsmattor. Vi har grönområden.

Jag föröker måla ett tunnland grönområde. Och tackar för att maskrosorna är få hos oss men finns desto mer på vägen hit efter 87an vid Strånäset.

Den intresserade kan kolla mitt fotoalbum på AoT. Är rädd om mina bilder så de finns bara på ett ställe.Och inte minns jag vad albumen heter heller.
lissa
Visst är det vackra blommor du talar om...föredrar nog tussilagon framför maskrosorna, men det kanske beror på att jag inte är speciellt förtjust i fröställningen som den har..
Alla våra typiska ängsblommor hör til vår och sommar... Mot slutet bestod pappas stora gräsmatta mest av vitklöver, och det tyckte jag var vackert, det såg tomt ut när den blev klippt....
Kallar vi en del växter för ogräs bara för att det finns mycket av det, eller för att dom kan vara omöjliga att bli av med ??? confused.gif
Solstorm
Maskrosfält och styvmorsviolklädda berghällar... Nu blev jag påmind om att världen är bedårande vacker ibland, lätt att glömma när man tittar ut genom fönstret på grånskan (nytt ord).
Eva i Höga
Grånska, vilket bra ord du kom på!
Jag älskar maskrosfälten, de är ljuvliga när de blommar, vilken gulska (nytt ord)! Många av de som vi kallar ogräs är ju ljuvligt vackra blommor och dessutom nyttoväxter. Man kan äta dem, använda dem till växtfärgning mm. Men visst kan de bli ett gissel i odlade rabatter.
kasam
Åh, det är härliga bilder du målar, Överbölingen.

Ja, vad är ett ogräs egentligen? Har för mig att någon sagt ungefär att ett ogräs är en växt som har valt "fel" ställe att växa på. Minns inte den exakta formuleringen, vem som sa det och i vilket sammanhang. Kanske någon annan?

Grånska - ja, det var ett riktigt bra och användbart ord tummenupp.gif
CillaM
Blir tagen varje gång jag ser dessa otroligt vackra fält med maskrosor och får en sprittande, pirrande känsla i benen, som om jag vore en kalv på grönbete (äter kossor maskrosor??). Men ute vid Bohusläns klippor kan styvmorsviolen täcka varenda skreva, tillsammans med strandkålen och kvannen och få en att vilja lägga sig raklång och bara njuta av famntagen från växterna....
kicki.p

Den intresserade kan kolla mitt fotoalbum på AoT. Är rädd om mina bilder så de finns bara på ett ställe.Och inte minns jag vad albumen heter heller.
[/quote]

Blir lite fundersam. Menar du att bilderna kan missbrukas på nå´t sätt??? Jag är också rädd om mina bilder! Är de mer skyddade på AoT? Eller....?
mvh
kicki.p
Överbölingen
Kicki! Det är ren lathet. Jag ids inte lägga in bilder på mer än ett ställe. Om någon snor min bild så vet jag var den blivit stulen ifrån. Dessutom är det alltid lågupplösta bilder så de går knappast att publicera i tryck. Var verksam som yrkesfotograf på den tiden jag var arbetande medborgare. Därav försiktigheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon