Bengt i Särö
Hej.
Citronfjärilen har vaknat i Särö, här var det 8 grader varmt i dag.
Bengt i Särö
Monaxe
Ett säkert vårtecken!
Lars-Olof Arvids
Visst är det roligt med tidiga fjärilar, men "säkert vårtecken" vet jag inte om jag håller med om riktigt. Det lär ju vara snö på väg nu i helgen, så fjärilen får nog gå och lägga sig igen. Förra året såg jag en nässelfjäril i februari, sedan blev det vinter och snö i april.

Olle
amaira
Stackars liten. wub.gif Ändå blir man glad när man ser dem.
Meriona
Såg en idag också!
Meriona
Idag såg jag både citronfjäril, nässelfjäril och påfågelöga! wub.gif
Motti
Hej !jo i går fredags såg jag årets första Hummla och i dag lördag såg jag en Nässelfjäril,i torsdags mötte jag ett andpar som letade häckplats i går såg jag tranor och häger,ja och så såg jag den första skrattmåsen över sjön här .Händer mycket nu !I dag kom en gubbe och sålde Knipholkar så vi köppte en vi ska sätta nere vid bryggan i ett träd,100 kr för en fin Knipholk (hemmagjord)Det har varit helt underbara vårdagar kram2.gif Kan man må bättre ?Att bo vid en sjö när det just nu börjat sjuda av liv rolleyes.gif Underbart !Och i kväll grillar vi för första gången i år bravo.gif

Mvh Motti
Meriona
Det låter helt underbart! Fortsätt göra mig avundsjuk bara! yahoo.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, nu händer allt på en gång. På min äng fladdrar nässelfjärilar och citronfjärilar mellan blommorna, och humlor, bin och blomflugor surrar omkring. Myrorna är fullt aktiva och årets första fästing har krupit på min arm. En groda plaskade till i dammen idag. I veckan var isen borta på sjön och redan är knipor och gräsänder på plats. Jag väntar på att svanparet som har häckat i sjön de senaste åren också ska komma tillbaka. Grannarna påstår att de var här på en inspektionsrunda ett par veckor innan isen försvann.

Olle
Meriona
Är det en stor sjö du bor vid? För inte håller svanar till i alltför små sjöar inte? unsure.gif Eller kan de flyga till andra sjöar för att beta isåfall?
Motti
Jag har set Svanpar flyga över här ,märkligt med sjöfåglar ,de känner på sig att islossningen är nära,i dag är isen azurblå och det är nära att isen går upp nu kanske i natt men mer troligt att den går natten till måndagen ,måste ju blåsa upp lite först så att sjön rör sig.Önskar att jag för en gång skull fick höra och se isen gå!Och så väntar jag på att få ta mitt aprildopp i sjön flirting.gif och så väntar jag på mina älskade änder och deras ungar !vi brukar bada ihop tro det eller ej wub.gif
Meriona
Det är inte badankor du tänker på nu? Gula - i plast? laugh.gif giggle.gif
Lars-Olof Arvids
Sjön är inte särskilt stor, ca 700 m lång och 300 m bred om jag har mätt rätt på kartan. Men jag tror nog att svanarna har det mesta de behöver här. En av mina grannar brukar mata dem med bröd varje dag på sommaren, och då håller de sig framme. Annars finns en större sjö knappt 2 km bort, och det är ca 3-4 km till havet. Alltså fullt inom räckhåll om svanarna skulle behöva ta sig dit.

Olle
Meriona
Ah! Och ni är så klart glada att ha dem där, det förstår jag! Inga direkta hot kanske mot ungarna heller? Eller finns det stor-gäddan även i en sån förhållandevis liten sjö? Vad mer kan ta dem, mink? unsure.gif
Lars-Olof Arvids
Det finns gäddor i sjön, men hur stora de är vet jag inte. Mört och abborre är det också gott om. Knölsvanar är ju stora, respektingivande fåglar (faktiskt de tyngsta i Sverige) så det är inte många djur som vågar sig på ungarna när föräldrarna är i närheten. Ofta väser de ilsket även mot min granne som matar dem, om hon kommer för nära ungarna.

Olle
Meriona
Jotack det har man ju upplevt! har tillochmed haft en svan som jagat oss när vi kanotade! Den var utmärkt på kanotkartan tillochmed som ilsken svan... laugh.gif
Piccante
Jag såg två fjärilar igår, tror det var nässelfjärilar. Humlor, flugor och svartmyror är det fart på med.
Meriona
Ja det där med myror är ju ett kapitel för sig. Hos mamma på landet har en myrstack (skogsmyror) beslutat sig för att bilda ny koloni, en liten ny stack några meter från den gamla, en strid ström kilar häremellan dagarna i ända. Varför gör de så? En spinoff på fjärilstråden, men ändå nyfiken....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon