Full version: hornborgasjön
gunvor
i går 5 mars landade 8 tranor och 5 mars 2007 landade enl statistiken 8 tranor, skulle inte förvåna mig om det är samma gäng! Det är något "överklokt" med dom där fåglarna, tror jag!
KURT
Visst har säkert många flyttande fåglar någon form av inbyggd kalender. De insektsätande fåglar som flyttar från Afrika flyttar oftast i ett enda sträck, och kan inte anpassa sig efter klimatet. Men tranorna, som oftast övervintrar i Spanien, kan ju flytta delar av vägen, och anpassa sig efter klimatet och vänta om vädret är dåligt, förmodligen kommer det snart bli vanligare att de inte flyttar alls. Så för dem är det nog mest en slump att det är samma datum.
Meriona
Inte sjutton navigerar de rätt alltid heller, för ett par år i rad så har ett par tranor landat på gärdet hos min mor på Vänersnäs denna tiden. De har betat upp sig lite och sen dragit vidare.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 07-03-2009, 23:00) *
Inte sjutton navigerar de rätt alltid heller, för ett par år i rad så har ett par tranor landat på gärdet hos min mor på Vänersnäs denna tiden. De har betat upp sig lite och sen dragit vidare.

Det tyder ju på att dom faktiskt navigerat rätt. Anledningen till att dom flyger till Hornborgarsjön är ju för att vila upp sig en aning på resan norrut. Dessa gör det helt enkelt på ert gärde i stället. Alla tranor stannar inte vid Hornborgarsjön
Meriona
Jo det såklart, men varför dyker de upp på en plats där det aldrig funnits tranor förr? Inte mycket mat finns det heller, de får slita för att få i sig. Spannmålsodlingen är minimal och några potatis/betor odlas där inte heller. unsure.gif
KURT
CITAT (Meriona @ 08-03-2009, 00:27) *
Jo det såklart, men varför dyker de upp på en plats där det aldrig funnits tranor förr? Inte mycket mat finns det heller, de får slita för att få i sig. Spannmålsodlingen är minimal och några potatis/betor odlas där inte heller. unsure.gif

Vilket tidsperspektiv gäller "aldrig funnits tranor förr"? Det har blivit väldigt många fler tranor nu, inte konstigt att de sprider ut sig mera, de häckar också allt mera söder ut i landet, precis som sångsvanen.
MariaS
Vi har några tranor som landar här ute hos oss. De brukar anlända ungefär samtidigt som tranorna vid hornborgasjön. Ett av paren stannar och häckar här också.
Meriona
CITAT (KURT @ 08-03-2009, 06:28) *
Vilket tidsperspektiv gäller "aldrig funnits tranor förr"? Det har blivit väldigt många fler tranor nu, inte konstigt att de sprider ut sig mera, de häckar också allt mera söder ut i landet, precis som sångsvanen.

Sen början av 50talet iallafall, det var då familjen flyttade dit, har det inte synts till tranor där.
blaklocka
Jo men det där är ett återkommande fenomen. Många fåglar dyker upp samma dag eller samma dagar på samma platser. Åtminstone så länge vädret tillåter det. Stark nederbörd undviker de helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon