annaco
Någon som har grönt kort som trädgårdsdesiger via riksförbundet svensk trädgård eller är trädgårdsdesigner från Alnarp?

Jag vill bli trädgårdsdesigner men har ingen lust att flytta till Alnarp. Har hört eller läst någonstans att man kan få grönt kort via riksförbundet svenska trädgård.

Nu undrar jag vad behöver man kunna mer än principerna för trädgårdsdesign, växternas önskemål och krav, jordens krav för att växterna ska trivas, skadedjur.
Jag kan inte komma på några fler saker nu.

Det är så svårt att veta vad jag ska plugga på. confused.gif

Någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Vetenskapliga namn bör man nog plugga i mängd, du bör nog kunna namnen på många växter + hur de ser ut (både med blad och utan blad), färg och formlära
annaco
Ja, att jag inte tänkte på det.
Dessutom borde jag lära mig känna alla ogräs och hur man blir av med dem.
Bassam

Tack för frågan

Mer viktigt att veta omständighet som växter behöver ,men namn och fasoner kommer med tiden, särskilt om du född inte i byn, i dag Internet hjälpa dig en hel del, särskilt om du har en vilja.

H:Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 06-03-2009, 14:28) *
Tack för frågan

Mer viktigt att veta omständighet som växter behöver ,men namn och fasoner kommer med tiden, särskilt om du född inte i byn, i dag Internet hjälpa dig en hel del, särskilt om du har en vilja.

H:Bassam

Man ska nog veta vad man talar om INNAN man söker. Det vill säga, att du ska kunna identifiera vedartat på bar kvist, veta dess vetenskapliga namn och odlingskrav för respektive. Likadant med perenner. Fast de behöver nog ingen kunna identifiera vintertid giggle.gif . VAnligaste skadegörarna och lämplig bekämpning för dem.
Att dessutom ha en bottenkunskap om de olika jordmånerna och deras innehåll, är absolut inte fel. Jag har hört designers som rekommenderat kalkning av jord, för där har vuxit skog. (Inget på platsen besök!) Det var bara det att skogen vuxit på styv lera och efter fräsning hade jorden ett pH på 7,8... Det är alltså bra om man på befintliga växter, kan läsa vilken jordmån som finns och vad man gör åt den. Precis som du redan varit inne på, ogräskunskapen...
Alla ogräs växer ju inte överallt, som bekant.
annaco
Tack för tipsen!

Identifiera träd utan blad, är tyvärr dålig på träd så det blir att plugga.

Trädgårdshistoria borde väl också vara ett viktigt ämne eller vad tror ni?
MariaS
CITAT (annaco @ 06-03-2009, 14:46) *
Tack för tipsen!

Identifiera träd utan blad, är tyvärr dålig på träd så det blir att plugga.

Trädgårdshistoria borde väl också vara ett viktigt ämne eller vad tror ni?

Absolut, och inmätning. Det är nog så viktigt att kunna mäta in den befintliga omgivningen. Det är ofta som det redan finns uppvuxna växter på den tomt man ska planera, men även det som finns utanför tomtgränserna bör man kunna och veta vad det är och hur de påverkar varandra.

Det är som sagt inte baaara, det finns mycket som ska nötas in...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon