|
Mariette
06-03-2009, 10:30
Hej, någon som vet var jag kan få tag på bra pelargonsticklingar? Bor mitt i Skåne.
johannea
06-03-2009, 10:34
Kolla med lokala planthandlare, trädgårdsmästare, blomaffärer osv, de kan ha! De stora kedjorna har oxå nu.
Välkommen till Odla föressten!
Såg just att det var ditt första inlägg!
Tack för frågan Du kan fråga dina vänner i trädgårdsforum ,inpå beskära de sina pelargon, så kan de skicka Pelargonsticklingar till dig.
H: Bassam
Chamomille
06-03-2009, 17:35
Man kan ju beställa på postorder http://www.rockdala.com/
Hej Mariette!
Välkommen hit! Kul med ännu en skåning - är själv malmöbo. (Ja, ja, ja.... jag tycker om alla forumister utanför Skåne också... hi hi....)
Pelargonsticklingar - beror ju lite på vad du söker... Tipsen i tråden - självklart. Jag har köpt pelargonsticklingar genom kontakt på Allt om Trädgårds forum, så du kan ju alltid lägga in en tråd/efterlysning där också. (www.alltomtradgard.se - kolla krukväxtforumet) Inte riktigt tid för mig att ta sticklingar från vintervilande o klena pelargoner, men om du pm:ar mig senare i år, så kan jag kolla vad jag har.... Men jag har bara några få ex, är nybörjare, så är du "avancerad" så är nog andra bidragsgivare bättre.
Mariette
08-03-2009, 10:16
Vilken respons! Jag följer upp era tips
Du kan även gå in på Svenska Pelargonsällskapet under "Länkar" hittar du en hel del försäljare. Jag vet inte vilka som speciellt ligger i Skåne men du känner säkert igen dem om du kikar där. Annars kan du som sagt köpa via postorder. Pius, galen pelargonsamlare
Pius - var inne o kollade i ditt pelargonalbum - Ännu ett tips: Var på Plantagen i förra veckan o där sålde de pelargonsticklingar, köpte en doftpelargon för ringa peng (minns inte exakt hur mycket).
smuleborg
17-03-2009, 19:19
CITAT (Chamomille @ 06-03-2009, 17:35)  Man kan ju beställa på postorder http://www.rockdala.com/Håller med Chamomille. Har beställt från Rockdala, och är nöjd. Det finns andra också. Här i Stockholm är utbudet av Handelsträdgårdar m.m. jättestort, men pellisutbudet är magert. På trädgårdsmässan i Älvsjö kan det finnas intressanta sticklingar - men jag vill hinna först....!!!!
Chamomille
17-03-2009, 19:25
CITAT (smuleborg @ 17-03-2009, 19:19)  Håller med Chamomille. Har beställt från Rockdala, och är nöjd. Det finns andra också. Här i Stockholm är utbudet av Handelsträdgårdar m.m. jättestort, men pellisutbudet är magert. På trädgårdsmässan i Älvsjö kan det finnas intressanta sticklingar - men jag vill hinna först....!!!! Ja, jag är jättenöjd med blommorna. Beställde fyrtioelva st förra året  . Alla var jättefina sticklingar. Nästan alla lever och frodas i källaren nu. Tjyvplockade upp en pellis och en fuchsia förra veckan. De är så glada
Mariette
20-03-2009, 11:15
Var på Plantagen och shoppade lite och sticklingarna verkar ta sig bra. Rockdala nästa!
Tack för alla tips!
// Mariette
L.avendel
20-03-2009, 22:05
För er som inte bor allt för långt från Tungelsta; Sune Trygg säljer alla pelargonsticklingar för 26 kronor. Doftpelargoner var nån krona dyrare, så även de vilda arterna som blivit mina favoriter. Fullstor Mårbacka 50 kronor, Mårbacka Tulpanblommande likaså - jag ska tillbaka.
smuleborg
29-03-2009, 16:15
CITAT (L.avendel @ 20-03-2009, 23:05)  För er som inte bor allt för långt från Tungelsta; Sune Trygg säljer alla pelargonsticklingar för 26 kronor. Doftpelargoner var nån krona dyrare, så även de vilda arterna som blivit mina favoriter. Fullstor Mårbacka 50 kronor, Mårbacka Tulpanblommande likaså - jag ska tillbaka. Tack. Jag har hört talas om denna Sune, men inte fått tummen ur. Jag höll mig någorlunda på Trädgårdsmässan - Det gäller att kunna ta hand om dem också, utan växthus och så - resonerade jag. Jag ångrar mig. Sune finns kvar *L*. Någon mer "seriös" pellisförsäljare i Stockholm med omnejd?
Rinkaby
29-03-2009, 20:19
Siv Bengtsson i Grevlunda har det mesta i pelargonväg.
Chamomille
30-03-2009, 04:34
CITAT (smuleborg @ 29-03-2009, 17:15)  Någon mer "seriös" pellisförsäljare i Stockholm med omnejd? Tyresö Handelsträdgård har massor...
smuleborg
30-03-2009, 20:49
CITAT (Chamomille @ 30-03-2009, 05:34)  Tyresö Handelsträdgård har massor... Tack. Det blir Sune Trygg och Tyresö Handelsträdgård. Tack, igen.
smuleborg
31-03-2009, 19:48
Vi får besök från Bryssel i början på augusti. Hon är pellis-(och Geranium)fantast. Hur ser det ut hos Sune då? Dum fråga kanske. Dock mycket tacksam för svar. Vi planerar redan nu "utflykter".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|