rissen
Jag tycker det är svårt att veta vilka av de frösådda planorna man kan (skall) toppa eller ej.

Finns det några riktlinjer att gå efter ???? Är det någon mer än jag som funderar över detta eller är det alldeles glasklart för de flesta. confused.gif dunno.gif

Maggan H
CITAT (rissen @ 06-03-2009, 15:24) *
Jag tycker det är svårt att veta vilka av de frösådda planorna man kan (skall) toppa eller ej.

Finns det några riktlinjer att gå efter ???? Är det någon mer än jag som funderar över detta eller är det alldeles glasklart för de flesta. confused.gif dunno.gif

Finns nog inga generella regler vad gäller toppning utan det är plantan som man får utgå ifrån. De allra flesta brukar kunna/ska toppas, tex klätterväxter för att få fler grenar. Men det finns undantag som inte lönar sig, jag har aldrig varit med om att en sådan planta har dött utan bara stannat av ett tag, den fortsätter bara med en ny stam utan att varken grena sig el slå rotskott.
MariaS
Det beror ju mycket på vad det är för växter. Tagetes toppar jag alltid, liksom petunia och andra blommor som man vill ska vara rikblommande. Men sen finns det ju växter som grenar sig och blir bra utan toppning, som ricin och lobelia. Har aldrig toppat perenner heller.
Lady Hamilton
Håller med föregående skrivare MEN jag brukar faktiskt klippa ner min Lobelior 2-3 ggr för att få buskigare plantor eller om jag sått för tidigt o de bara "trasslar" in sig i vrandra då kan jag också klippa ner dem, de växer så fort så de återhämtar sig snabbt
Bassam

Tack för frågan

där finns princip växter om växter grenar sig bra , man behöver inte toppa dom.

H: Bassam
lislena
Jag håller med dig Rissen. Jag tycker att det är jätte svårt att veta hur man gör, och när man ska göra det. När man ser att plantorna har kommit upp och börja växa och man ska toppa jag då vågar ju inte jag toppa för jag är rädd att dom inte växer mera. Det ända jag vet är att om man har sått luktärtor så ska man toppa precis över ett bladpar. Hoppas jag har rätt. Jag är nybörjare på det här med fröer och kan ingenting. Har skaffas hus för första gången med trädgård för 1 år sedan. Jag har sått en massa fröer för första gången. Jag har läst på nätet om allt. Men saknar en sida som skriver om det här med toppa plantor.....

Lislena
Lady Hamilton
CITAT (lislena @ 06-03-2009, 16:19) *
.... Det ända jag vet är att om man har sått luktärtor så ska man toppa precis över ett bladpar. Hoppas jag har rätt.......
Lislena

Ja jag toppar mina också men man MÅSTE inte Och det är nog där vi har "kruxet" att vissa toppar vissa plantor för att få dem snygga. Medans andra föredrar att inte toppa för att få dem snygga wacko.gif alltså vi har lite olika tycke o smak.
Exempelvis så skall man inte toppa en Margurit som man vill "stamma upp" samtidigt så brukar de flesta plantorna vara "toppade" för att bli buskigare. Jag hade otroliga problem att hitta en snygg Margurit som bara hade en stam när jag skulle göra min första. Numera har jag inga problem eftersom jag är själv försörjande på Margurit sticklingar tack vara min uppstammade planta som jag övervintrar och kan ta hur många sticklingar som hellst i från
lislena
Okey så man behöver inte toppa så mycket då. Kanske mina plantor klarar sig ändå. Bor i Zon 2-3

Tack
rissen
Tack alla snälla för era svar. Kanske man inte behöver vara SÅÅÅ skrajsen att toppa då. Det jag tänker på mest just nu är om man har några plantor som man tycker ränner iväg alldeles för mycket och man står där---ska jag ? ska jag inte ??? Förstår ni vad jag menar?

Kul MariaS, Tagetes är just en sån blomma som jag ALDRIG trodde skulle toppas. Petuniorna vet jag faktiskt att de blir finare av att friseras.

Tack ännu en gång och lycka till med toppandet.

Hm, skall prova på att toppa tagetesen i år. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon