amandapanda
06-03-2009, 17:16
Hej allihop! Mitt första inlägg på Odla, är en glad nybörjare i trädgården och har hittills hittat svar på alla frågor i forumet men jag känner mig osäker nu ochs kulle gärna vilja höra era åsikter och erfarenhter. Vi har en stor trädgård i skåne, zon 1 och har planerat att skapa en köksträdgård (pallkragar) med både grönsaker och kryddor. Men jag är väldigt osäker på placeringen av detta trädgårdsland... Utgår man ifrån vår trädgård är den lämpligaste platsen en norrsida/NV. Kommer detta verkligen passa kryddorna/örterna egentligen??? Om jag skulle skippa örterna skulle det fungera då?
Hoppas på goda råd från er erfarna!!
Trevlig fredagskväll!!
Du ska placera kragarna så soligt som möjligt.
Åsa, mälardalen zon 2
07-03-2009, 11:43
Japp både kryddväxter och de flesta grönsaker vill ha massor av sol, bladväxter som typ sallat kan dock funka hyfsat i lite skuggigare läge.
Rigoletto
07-03-2009, 13:09
Har ni ingen södersida i trädgården? Eller är den upptagen av något annat? Tänk på att ett grönsaksland med kryddor kan bli minst lika fint som en blomsterrabatt. Det behöver inte alls gömmas undan i någon mindre poppis del av trädgården. Om det inte är helt omöjligt, skulle jag rekommendera en södersida! Grönsakerna blir ju dessutom godare i solen! :-) Ni kanske kan göra någon radikal rokad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.