Full version: Rosbuske i kruka ?
Balkongodlarn
Jag skulle vilja ha en så stor rosbuske som möjligt i kruka på balkongen.
Vilken rossort rekommenderas och hur stor måste krukan vara?

Tack

Kajsa
Vilken zon bor du i ? Hur stor ros 1 - 1.5 m eller ? Finns så många sorter, vad ska det vara för färg, blomma hela sommaren, ska den övervintra på balkongen ?
mieb
Jag köpte en ros i somras, en gammaldags Portlandros som heter Jaques Cartier. Den står i en rejäl kruka som väl är ungefär en halvmeter hög och mindre tror jag inte den bör vara. Min ros är inte så stor eftersom jag köpte den mitt i blomningen och den inte har växt något direkt efter det, men står den i en trädgård kan den säkert bli ganska rejäl. OM min ros överlever vintern och OM den blommar till sommaren (rosor är ofta lite kinkiga med solljus och vill ha minst 6 timmar sol om dagen och jag får inte sol på balkongen förrän vid tretiden) så kan jag verkligen rekommendera den. Den är ljuvligt vacker och doftar något helt otroligt underbart!

Min ros! wub.gif

I sin stora kruka:

Tosan
Jag som bor alldeles för nära polcirkeln för många rosor har en hel del i kruka. Senast idag plockade jag en liten bukett av mossrosen Dresden Doll smile.gif

Det bästa är ju om du kan övervintra den i några plusgrader och mörkt, men eftersom jag inte har den möjligheten får mina stå i 15-17 grader under belysning.

Kolla litegrann på de rosor du gillar, så kan du fråga om nån har erfarenhet av rosen och eventuellt odlar den i kruka.
Balkongodlarn
Jag bor i zon 3. Ja gärna 1-1,5m hög och mörkt röd, orange eller vit.
Det vore såklart roligt om den blommade stor del av sommaren.

Tack igen!
Alexander-VG-zon3
jag har haft två rosor ute denna vinter(zon3-4) en Mandarin och en The fairy red. och dom har jag stående i krukor utan att gräva ner dom. när det var som värst så fick dom skydd i form av grön vinterväv och bubbelplats men det var bara för några nätter det mesta av vintern har dom stått utan skydd.

som lägst -18c.

http://www.pixbox.se/pic_show_id26445081.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26445080.html

dom lever än, och jag får se om dom klarar sig igenom dom sista frostnätterna. men det ser ljust ut. dom har klarat -15c utan skydd och har klarat varma dagar med sol och frost på nätterna.

så jag tro nog det kan gå att övervintra dom på en balkong som jag gjort. och med ev skydd. man kan ju ta någon som är väldigt härdig så man har lite marginal och sedan skydda den när det är som kallast och ev skydda den mot vårsolen.
Kajsa
Varför inte satsa på en lyxig stamros på balkongen, lite dyrare dock och lite svårare på vintern men kanske känner du någon där du kan vinterförvara en stamros, ett svalt förråd eller garage ?

L.D. Braithwaite, Austinros, mörkt röd med stora blommor. Köpt av Flora Linnea
I mitt album/Stamrosor hittar du flera

Orange ros, Westerland, en äldre ros från 60 - talet men inte svår att finna, köp en stor kruka och plantera två st ihop för den kan bli lite tunn annars, blir ca 1.5 m eller lite till, stark doft, zon 4 ros.
Stora rosor kan man ha i " lövkorgar " och plasta på insidan, då får man plats med 40 -50 liter jord.

Abraham Darby, Austinros men stark doft, blir ca 1.5 m, du bör plantera 2 st även av denna i en stor kruka för att få den där maffiga rosbusken, Austinrosorna finns i många färger, blommar hela sommaren, alla doftar starkt.( Finns bl.a hos Rosenposten under Engelska rosor, eller Flora Linnea postorder )

Diamond Border, en modern buskros, blanka mörka blad, den blir mycket buskig ca 1.20 hög, här behöver man bara ha ett ex i en kruka, eller korg, fyllig ros, bara svag doft. En ros jag blandar mycket med mellan många rosor i trädgården. Blommar hela sommaren.
Balkongodlarn
Tack snälla för alla fina svar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon