|
Trinity78
06-03-2009, 21:14
I höstas satte jag ett äppelträd och ett plommonträd, båda är familjeträd. Jag har försökt läsa mig till hur jag ska beskära dem men en källa säger att jag inte ska göra nåt med dem det första året och en annan källa säger tvärtemot. Vad ska jag göra? Äppelträdet:[attachment=31604:apple1.jpg][attachment=31605:apple2.jpg] Plommonträdet:[attachment=31606:plommon1.jpg][attachment=31607:plommon2.jpg]
Sussie F-Flower
06-03-2009, 23:44
CITAT (Trinity78 @ 06-03-2009, 21:14)  I höstas satte jag ett äppelträd och ett plommonträd, båda är familjeträd. Jag har försökt läsa mig till hur jag ska beskära dem men en källa säger att jag inte ska göra nåt med dem det första året och en annan källa säger tvärtemot. Vad ska jag göra? Äppelträdet:[attachment=31604:apple1.jpg][attachment=31605:apple2.jpg] Plommonträdet:[attachment=31606:plommon1.jpg][attachment=31607:plommon2.jpg] Jag kan inte säga exakt vad DU ska göra, för det anser jag mig själv inte kapabel till.... Däremot vill jag bara säga att jag har fått samma rekommendationer som du. Dvs. Vänta med att beskära till "ÅR 2". Förmodligen grundat på att DÅ har trädet utvecklat sina egna rötter och har styrkan som krävs vid en grenbeskärning... Cilla ( snart trädspecialist) vet detta, om hon läser frågan...
Man beskär INTE under det första året. Trädet måste få chansen att rota sig först.
Plommonträdet ska du inte behöva beskära alls. Endast i underhållssyfte, beskär man plommon och körsbär. Dessutom är det viktigt att beskära dessa på rätt tid på året, det vill säga i JAS.
Trinity78
07-03-2009, 08:30
Vad bra, då gör jag ingenting med dem detta år. Ska jag binda ner grenarna något? Det är lite skarpa vinklar på dem, tycker jag.
CITAT (Trinity78 @ 07-03-2009, 08:30)  Vad bra, då gör jag ingenting med dem detta år. Ska jag binda ner grenarna något? Det är lite skarpa vinklar på dem, tycker jag. Ja, det är ganska smart nu när trädet är ungt. Men var försiktig. Är det ett familjeträd så kan det gå av vid ymparna. Mitt råd är att du tar bindtråd, som du lindar runt grenen och sen böjer grenen. Då får grenen ett stöd samtidigt.
Tack för frågan
Du är precis två teorier en säger att man kan besära träd från första år och andra säger att man kan besära träd efter andra året, dock tycker svenskarna om teorier andra , alltså efter rötter Etablera i marken.
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 07-03-2009, 13:24)  Tack för frågan Du är precis två teorier en säger att man kan besära träd från första år och andra säger att man kan besära träd efter andra året, dock tycker svenskarna om teorier andra , alltså efter rötter Etablera i marken.
H:Bassam Det är ingen svensk teori! Det är kunskap! Klipper man bort den eventuella bladmassan som kan hjälpa trädets rötter att hitta fram, hur ska då rötterna kunna utvecklas? Förfaringssättet är exakt likadant i många andra länder!
Aqvakul
07-03-2009, 14:48
Bassam! Det är en etablerad kunskap sen många decennier att fruktträd behöver maximal bladmassa för att rota sig och därför ska stå minst en säsong innan de beskärs.
Du kommer att få fortsatta motstridiga svar, också av svensk trädexpertis. Den etablerade skolan sedan en tid följs av många, och det är att vänta en hel växtsäsong innan man beskär. Ungt äpple vill man ju stimulera att växa och därför gäller vårvinterbeskärning. Ett träd som man sätter i slutet av växtsäsongen 2008 beskär man alltså inte förrän vårvintern 2010. Plommonet, om det behöver beskäras, beskär man i slutet av denna bladsäsong, dvs senast i september.
Att man väntar med beskärning är för att träd behöver blad för att etablera rötter och grenar för att kunna lagra energi. Det viktigaste i början är att trädets rötter växer och får fäste i marken. Men också de som hävdar att träden bör skäras in tidigt har goda teoretiska biologiska argument. Jag själv har dock absolut bäst erfarenhet av att träden får stå.
Grenvinklar kan man inte förstärka genom nedbindning. All nedsträckning av grenar leder istället till långsammare grentillväxt och till snabbare fruktsättning, vilket ger ännu långsammare grentillväxt och därmed få frukter för trädets ålder. Alternativet för att få starkaste träd och grenbyggnad är att - inte fokusera så mycket på de grenar som äppelträdet har nu, de lågt sittande kommer för alltid att sitta på samma höjd men sträcka sig 5-6 meter rätt ut från stammen i alla riktningar. Satsa på att ta bort en och annan år för år till dess att grenarna har en höjd så att du kan gå under stammen även om grenarna hänger ned. - behåll en genomgående topp så länge som möjligt i trädens levnad.
Familjeträd har i det närmaste alltid dåliga grenvinklar där de är ympade, och de sitter på tok för lågt också för att träden ska kunna stå på sitt ställe under hela trädets möjliga levnad. Det man kan göra för att behålla alla sorterna och ändå kunna ha kvar något utrymme för annat i trädgården är att ständigt se till att beskära de utåtriktade grenarna så att man satsar uppåt under en lång tid. På det sättet kan trädet få plats en längre tid.
CITAT (MariaS @ 07-03-2009, 08:32)  Mitt råd är att du tar bindtråd, som du lindar runt grenen och sen böjer grenen. Då får grenen ett stöd samtidigt. Hej Maria, Måste kommentera detta, även om jag i detta fall inte rekommenderar nedbindning. När man gör nedsträckningar eller omsträckningar av grenar är det viktigt att man just INTE lindar runt grenarna för att unvika strypning. Man använder inte helelr tråd som skär in, skaver och skapar skador, utan breda tygstycken elelr band. Även om alla omsträckningar av grenar ska göras under bladsäsongen och sedan tas bort, så är det viktigt att man undviker att skada grenarna som man sträcker. Det går på nolltid att strypa en gren med snöre som lindas runt om en ung gren. Förr användes ju snöre och dinglade stenar. Enda fördelen med det var just att grenarna inte fick stöd utan kunde röra sig. Nackdelarna var dock fler med halvbågformade grenar och skador av dinglande sten. Numera försöker man sträcka grenarna i förhållande till varandra eller marken så att de också kan röra sig. Grenar som inte är rörliga blir inte starka grenar.
CITAT (Cilla @ 09-03-2009, 21:46)  Hej Maria, Måste kommentera detta, även om jag i detta fall inte rekommenderar nedbindning. När man gör nedsträckningar eller omsträckningar av grenar är det viktigt att man just INTE lindar runt grenarna för att unvika strypning. Man använder inte helelr tråd som skär in, skaver och skapar skador, utan breda tygstycken elelr band.
Även om alla omsträckningar av grenar ska göras under bladsäsongen och sedan tas bort, så är det viktigt att man undviker att skada grenarna som man sträcker. Det går på nolltid att strypa en gren med snöre som lindas runt om en ung gren.
Förr användes ju snöre och dinglade stenar. Enda fördelen med det var just att grenarna inte fick stöd utan kunde röra sig. Nackdelarna var dock fler med halvbågformade grenar och skador av dinglande sten. Numera försöker man sträcka grenarna i förhållande till varandra eller marken så att de också kan röra sig. Grenar som inte är rörliga blir inte starka grenar. Hur menar du nu Cilla. Jag har fått lära mig att man lindar bindtråd löst i spiral runt grenen. Detta används som stöd under en växtsäsong, för att "styra" grenarna. Men det är ju inte säkert att min skola vet bäst. Hur gör man mer exakt för att styra grenarna då, utan att tynga ner dem? Om man nu vill det. Du påpekar saker i ditt andra inlägg, som jag faktiskt inte har tänkt på. Där har du ju helt rätt! Mycket intressant. Berätta gärna mer...
Hej igen, Det finns säkert plantskolor och andra som kan använda olika sorters bra tråd och kan hålla koll på anordningarna så att inga skador sker. Men till oss trädgårdsägare som reser bort några veckor över sommaren, som inte har perfekta teknikerna eller rätta bindtrådarna, vill jag rekommendera att man använder material som tillåter att man gör på olika sätt. Lakansväv som man river breda band av och sedan fäster utan att linda runt grenarna gör att många kan lyckas.
Styra grenar kan man göra på otaliga sätt, det är ju sällan nedbindning av unga träds grenar som är intressant. Det är alltför stort fokus på att man ska bygga upp unga kronträd genom nedsträckning. Det man inte vet är att det ofta leder in en i en massa problem; t ex behåller man lågt sittande grenar för länge, trädet slutar att växa och man får bara några visserligen snabbt kommande men få frukter, osv.
Jag brukar tala om sträckning och omsträckning, som oftare är aktuellt om det gäller spaljéformer eller kronträd. I kronträdet är det ju ofta toppen man vill hjälpa, t ex om den är sned eller liknande. Då tar man hjälp av en bambupinne och lindar lakansbreda, mjuka band om den och grenen. Pinnen ska inte ha fäste i marken, då får trädet ett stöd den inte ska ha för att stärka sig. Eller så gäller det utsträckning av unga kronor, som jag själv jobbar allt mer med för att slippa beskära och skära ur så mycket. Då använder jag lakansband runt grenarna och sträcker ned till pinnar i marken. Andra grenar styr jag genom att binda mot varandra.
Viktigt är att komma ihåg att en skarp grenvinkel på äpple inte är en bra grenvinkel hur man än försöker bända i trädet. I äppelträdet får man välja bort dem om de tillhör den huvudbärande strukturen. Men det gäller även för vida grenvinklar, som t ex sorter som Lobo sätter alldeles för tidigt i kronan! På päron kan man ju tillåta mycket skarpare dito och på körsbär behöver man i stort sett aldrig bry sig. Plommon för mig är mer än sortfråga än en artfråga - plommonsorterna skiljer sig så mycket att det är svårt att säga något generellt. Men att skapa nya vinklar genom spjälkningar och annat tror jag inte på där heller.
CITAT (Cilla @ 09-03-2009, 22:38)  Hej igen, Det finns säkert plantskolor och andra som kan använda olika sorters bra tråd och kan hålla koll på anordningarna så att inga skador sker. Men till oss trädgårdsägare som reser bort några veckor över sommaren, som inte har perfekta teknikerna eller rätta bindtrådarna, vill jag rekommendera att man använder material som tillåter att man gör på olika sätt. Lakansväv som man river breda band av och sedan fäster utan att linda runt grenarna gör att många kan lyckas.
Styra grenar kan man göra på otaliga sätt, det är ju sällan nedbindning av unga träds grenar som är intressant. Det är alltför stort fokus på att man ska bygga upp unga kronträd genom nedsträckning. Det man inte vet är att det ofta leder in en i en massa problem; t ex behåller man lågt sittande grenar för länge, trädet slutar att växa och man får bara några visserligen snabbt kommande men få frukter, osv.
Jag brukar tala om sträckning och omsträckning, som oftare är aktuellt om det gäller spaljéformer eller kronträd. I kronträdet är det ju ofta toppen man vill hjälpa, t ex om den är sned eller liknande. Då tar man hjälp av en bambupinne och lindar lakansbreda, mjuka band om den och grenen. Pinnen ska inte ha fäste i marken, då får trädet ett stöd den inte ska ha för att stärka sig. Eller så gäller det utsträckning av unga kronor, som jag själv jobbar allt mer med för att slippa beskära och skära ur så mycket. Då använder jag lakansband runt grenarna och sträcker ned till pinnar i marken. Andra grenar styr jag genom att binda mot varandra.
Viktigt är att komma ihåg att en skarp grenvinkel på äpple inte är en bra grenvinkel hur man än försöker bända i trädet. I äppelträdet får man välja bort dem om de tillhör den huvudbärande strukturen. Men det gäller även för vida grenvinklar, som t ex sorter som Lobo sätter alldeles för tidigt i kronan! På päron kan man ju tillåta mycket skarpare dito och på körsbär behöver man i stort sett aldrig bry sig. Plommon för mig är mer än sortfråga än en artfråga - plommonsorterna skiljer sig så mycket att det är svårt att säga något generellt. Men att skapa nya vinklar genom spjälkningar och annat tror jag inte på där heller. Mycket intressant! Har redan skrivit ut inlägget och lägger det till mina bra ha tips!  så jättemycke Cilla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|