Full version: Jordvärme
carpe diem
Med jordvärme (ej bergvärme) kan man tillföra varmt vatten på sommaren och sen utnyttja det på vintern?
Överbölingen
Det tror jag inte. Men vi har sedan 4 år tillbaka jordvärme och den funkar perfekt. Vad det handlar om är någon slags konvetering i värmeväxlaren (inte mitt bord) men den har med några få tusenlappar höjd elräkning/år befriat oss från oljekostnaden med ca 30 000 – 35 000 per år. Efter tre år var anläggningskostnaden intjänad.
sqrulan
Jag har också jordvärme och är väldigt nöjd. Det är nästan gratis på sommaren men kostar mera på vintern då det är kallt ute, det är väl inte riktigt samma goa värme som vedeldningen ger men oj så mycket fritid jag fick nu då jag slipper hålla på med veden.
MariaS
Jordvärmen fungerar så, att man på ca en meters djup lägger en tunnväggig vattenslang, som fylls med en vätska.

Slangen ansluts till en pump med värmeväxlare. Värmeväxlaren tar då upp den värme som finns i jorden och utvinner den energi som man får ut av den. Värmeväxlaren fungrar som ett bakvänt kylskåp kan man säga.
aanderss
Vi har med jordvärme. pump i från ivt
Huggorm
Men som jag förstår det är jordvärme mer eller mindre en nödlösning som man tar till om det inte finns möjlighet till bergvärme
MariaS
CITAT (Huggorm @ 07-03-2009, 19:19) *
Men som jag förstår det är jordvärme mer eller mindre en nödlösning som man tar till om det inte finns möjlighet till bergvärme

Det är samma pump. Skilnaden är priset och ytan. Det är billigare att anlägga jordvärme än bergvärme, men bergvärmen är bättre för den lilla tomten.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 07-03-2009, 19:19) *

Det kostar väl sådär 70-100,000kr med en djupborrad brunn (fast det gäller kanske bara vatten, värme kanske man kan få på mindre djup?). Så det är ju en kostnadsfråga med.
MariaS
Bergvärmen borras till 150 meters djup. I många fall kan man använda en befintlig vattenbrunn som bara borras djupare.

Möjligen kan man också säga att bergvärmepumpen behöver gå lite hårdare än jordvärmen. Den ska ju trots allt pumpa 300 meter ner och upp, medans jordvärmen ligger i en slinga på en mer plan yta. Vi har hört att just bergvärmepumparna har något kortare livstid än jordvärmepumparna. Sen beror det ju på valet av pump också. Vi har t.ex. en större pump som ger 3 till ett, men då har vi ju också haft möjligheten att lägga ner 500 meter istället för 300 meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon