Full version: Krullig Dadalpalm?
Sussie F-Flower
Jag sådde ett 15-tal superfärska dadel-kärnor den sista oktober-08.
Efter mycket om och men så grodde endast 2 st.
Den ena är "rak", den andra är alldeles "krullig". Har det skett en mutation eller är det vanligt att det blir så?

Båda står bredvid varandra, i ett söderfönster med skydd av altantak utanför...

Kommer jag att få (om den överlever) en "lockig" dadelpalm? laugh.gif
Alexander-VG-zon3
det är vanligt och den kommer sedan att utvecklas normalt.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 07-03-2009, 00:50) *
det är vanligt och den kommer sedan att utvecklas normalt.

Jasså....? Nu blev jag nästan lite besviken.... blush.gif laugh.gif
Hade hoppats på att det var lite ovanligt... blush.gif

Försökte att se en "lockig" Dadelpalm vid min sida... och tyckte faktiskt att det såg riktigt underbart och egendomligt ut... laugh.gif tongue.gif shy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-03-2009, 00:57) *
Jasså....? Nu blev jag nästan lite besviken.... blush.gif laugh.gif
Hade hoppats på att det var lite ovanligt... blush.gif

Försökte att se en "lockig" Dadelpalm vid min sida... och tyckte faktiskt att det såg riktigt underbart och egendomligt ut... laugh.gif tongue.gif shy.gif

jag brukar få när jag sår olika blad former. men mina har alltid utvecklas normalt sen.

men man vet aldrig din kanske förblir så.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 07-03-2009, 01:09) *
jag brukar få när jag sår olika blad former. men mina har alltid utvecklas normalt sen.

men man vet aldrig din kanske förblir så.

Ja tongue.gif , Jag skulle faktiskt önska att det skulle bli så... wub.gif
Det vore ju "lite eljest". (lite annorlunda...)

Vi får väl se... Hoppas att någon fler hör av sig om de har fått något liknande i sin kruka... flirting.gif
Bassam

Tack för frågan

Jag säger också att det är i fason normalt ,det kommer att blir mera normalt efter en tid.

H: Bassam
Bizze
Bedriver själv palmodlingar från frö och måste säga att det inte är så vanligt. Ibland kan det hända att bladen böjer sig. Men att det blir en spiral som på bilden har jag inte sett. Ofta kan det bero på näringsbrist eller konstiga ljusförhållande, om det är en mutation så lär det hålla i sig. Men troligtvis går den över till någon mer normal form på de nya bladen.
Sussie F-Flower
CITAT (Bizze @ 08-03-2009, 16:30) *
Bedriver själv palmodlingar från frö och måste säga att det inte är så vanligt. Ibland kan det hända att bladen böjer sig. Men att det blir en spiral som på bilden har jag inte sett. Ofta kan det bero på näringsbrist eller konstiga ljusförhållande, om det är en mutation så lär det hålla i sig. Men troligtvis går den över till någon mer normal form på de nya bladen.

Tack för ditt svar! Intressant att höra din åsikt. Har du palmodlingar? I Sverige?

Hmm.. Näringsbrist eller konstiga ljusförhållanden... g.gif Dom har jord från samma påse och står bredvid varandra i samma fönster. Dom är på dagen exakt lika gamla och utskolad samma dag... confused.gif

Vi får väl se vad det blir av den lille. Upptäckte igår att den har ett nytt blad på gång. Blir spännande att se om det blir normalt, eller krulligt det också... laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bizze @ 08-03-2009, 16:30) *

jag har ofta fått det på Dadelplam och jag har ändå sått mer än 300-500dadelplamer. men det har varit mer eller mindre spiral format på olika gånger.

men det är enbart dadel jag fått det på.
blomkronan
Nu måste jag få passa på att fråga en sak... har någon fått ett dadelfrö att utveckla sig till en "palm"????

Mina står nu som "strån" i krukan.... men jag kan inte tänka mig att DOM! ska kunna bli "palmer"???

Har någon en bild att visa på en äldre planta, och berätta hur gammal den är....

Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 11-03-2009, 02:17) *
Nu måste jag få passa på att fråga en sak... har någon fått ett dadelfrö att utveckla sig till en "palm"????

Mina står nu som "strån" i krukan.... men jag kan inte tänka mig att DOM! ska kunna bli "palmer"???

Har någon en bild att visa på en äldre planta, och berätta hur gammal den är....

sår du ett dadelkärna så får du ju en palm som gro. den utvecklas ju inte till en palm då det ÄR en ''palm''.

men den utvecklas och blir större, och får fjäderblad. men det tar en tid och det bildas först bara ''strån'' som sedan sakta utvecklas till mer och mer palmblads liknande. hur lång tid det tar beror miljön den växer i.
blomkronan
Min fråga hängde ihop med, hur jag ska göra? plantera en och en eller ihop.
Att ha ett stå i krukan... är ju inte så kul. Då låter jag dom sitta kvar tillsammans så ser det ut som att man har nånting i krukan smile.gif (En ska få en egen kruka... så man kan se om den växer bättre än dom andra)
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 11-03-2009, 10:05) *
Min fråga hängde ihop med, hur jag ska göra? plantera en och en eller ihop.
Att ha ett stå i krukan... är ju inte så kul. Då låter jag dom sitta kvar tillsammans så ser det ut som att man har nånting i krukan smile.gif (En ska få en egen kruka... så man kan se om den växer bättre än dom andra)

bäst för dom är att planteras en och en. när jag sår så sår jag dom i breda krukor då sår jag många i samam kruka. sedan när det kommit 2blad så planterar jag om dom för sig.

en kul sak du kan göra är att du sätter 2-3plantor lite snett nära varandra. när dom sedan växer upp så kommer dom ''luta'' sig som en cocospalm och du får då en fler stammig ''planta'' (som synvilla då det bara är enskilda plantor)
lissa
På min dadel sådda palm ser man faktiskt nästan alla utvecklingsstadierna.. Jag kunde inte begripa hur det där strået skulle kunna bli ett flikigt palmblad, men helt plötsligt skedde underverket och den började flika sig. Det enda som fattas här är nog när det där lilla strået börjar att bli bredare, och blir till slut som mittenbilden om man tar bort den udersta delen där man ser att det har börjat flika sig... Hm, undrar just om förklaringen blev så bra...men det syns iaf på bildern hur det går till g.gif
[attachment=31917:DSCN8132.JPG][attachment=31918:DSCN8133.JPG][attachment=31919:
DSCN8134.JPG]
blomkronan
CITAT (flaxss @ 11-03-2009, 10:14) *
en kul sak du kan göra är att du sätter 2-3plantor lite snett nära varandra. när dom sedan växer upp så kommer dom ''luta'' sig som en cocospalm och du får då en fler stammig ''planta'' (som synvilla då det bara är enskilda plantor)

Kul idé det ska jag prova tummenupp.gif

thanks.gif Lissa för dina bilder, nu förstår jag hur dom kommer att bli. Pressis som du kan man ju inte förstå att dessa "strån" ska kunna bli "palmer" men nu såg jag ju dina bilder och då förstår man bättre... en bild säger ju 1000 ord tummenupp.gif

Bizze
Palmer är monokotyledoner (en hjärtbladiga) och det är därför de första bladen är som ni säger är "strå". Redan år 2 börjar den dela sina blad och år 3 har den mer eller mindre lämnat sina juvenila blad. Under rätt förhållande växer de ganska fort.
lissa
Då har nog inte min rätta förhållanden, för den har tagit flera år på sig för att bli som den är på bilden... tongue.gif
Passar på att fråga en sak, kommer alla blad upp på samma sätt? Dvs, ett tjockt som sedan börjar dela sig som på bilden ??
Blomkronan, jag är glad att bildrna hjälpte till att klargöra det hela..och det är så sant som du säger, en bild säger mer än 100 ord tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bizze @ 14-03-2009, 10:00) *
Palmer är monokotyledoner (en hjärtbladiga) och det är därför de första bladen är som ni säger är "strå". Redan år 2 börjar den dela sina blad och år 3 har den mer eller mindre lämnat sina juvenila blad. Under rätt förhållande växer de ganska fort.

mina har nog inte heller rätt förhålladen för efter 3år så är många enbart strån av mina sådder. dock när jag har sått så mycket så har jag ju testat en hel del. så många har ju inte klarat sig en längre tid.

CITAT (lissa @ 15-03-2009, 00:05) *
Då har nog inte min rätta förhållanden, för den har tagit flera år på sig för att bli som den är på bilden... tongue.gif
Passar på att fråga en sak, kommer alla blad upp på samma sätt? Dvs, ett tjockt som sedan börjar dela sig som på bilden ??

ja alla blad kommer ut som ''tjocka strån'', som sedan delar sig till fjädersblad eller solfjädersblad beroende vilken typ man har.

vacker liten palm du har tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Oj då, det är en lååång tid man får beräkna att vänta... blink.gif tongue.gif

Hur gammal är din dadelpalm, Lissa? Har den två blad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon