20th_century_fox
Jag har precis fått en kolonilott som jag var ute och röjde lite på. I mitten finns en grop med ett dött äppelträd där en vildvinklättrar. Det är en enda röra.
Jag har sett lite gröna blad längst ner på stubben/stammen och tänkt att det kanske är lite äppelblad som har lite liv kvar...men idag grävde jag lite närmare och insåg att det kan ju inte vara äppelblad nu heller!!! De har ju varit där istort sett hela vintern.

När jag tittade närmare är bladen extremt lika ett snittgrönt man har i blomsterbutiken...nämligen salal eller Gaultheria Shallon...vaktelbär. De ser verkligen precis ut som de man har i butiken fast lite klenare.

Är det någon som vet om det kan vara gaultheria? Har den gröna blad på vintern?
Tuvvaktelbär säljer man ju också i butiken men de bladen ser helt annorlunda ut och de klarar sig ju ute så jag tänkte att det kanske är nån gaultheria? Vad kan det annars vara?
Jag är som sagt florist men har noll koll på trädgårdsväxter confused.gif
Christer i Falköping
Nä, det är troligare att det är vintergröna du har där. Vaktelbären är lite kinkiga att odla. här är link till bilder på vintergrönana så du kan se dess blad: http://images.google.com/images?q=Vintergr...l=sv&tab=wi
Christer.
20th_century_fox
nej nej det är inte alls vintergröna. De vet jag hur de ser ut nämligen smile.gif
De bladen är ju jättesmå och mer mörkgröna, dessa är ca 5 cm stora i alla fall. Dessa är ljusare. De är mycket mer lika dessa blad:

http://images.google.se/images?hl=sv&l...sa=N&tab=wi
Jan Lindgren
Hej!
Det är mycket möjligt att det är Gaulheria. Det odlas flera arter i Sverige. De kräver dock sur jord.
MVH
Jan Lindgren
20th_century_fox
CITAT (Jan Lindgren @ 07-03-2009, 16:57) *
Hej!
Det är mycket möjligt att det är Gaulheria. Det odlas flera arter i Sverige. De kräver dock sur jord.
MVH
Jan Lindgren

hur "surar" man ner den? Och hur får jag gaultherian att trivas och sprida sig?
Alexander-VG-zon3
kolla dessa namn om det är någon av dom som du ev har
Leucothoe
Euonymus fortunei
Vaccinium vitis-idaea

det finns ju många Gaultheria
http://davesgarden.com/guides/pf/b/Ericace...one/cultivar/0/

kolla länken och se om du hittar någon som liknar din.

CITAT (20th_century_fox @ 07-03-2009, 17:16) *
hur "surar" man ner den? Och hur får jag gaultherian att trivas och sprida sig?

mina har jag i halvskugga i sur moränjord. dom sprider sig väldigt mycket. dom vill ha jord med lågt ph och ha näring under tillväxten som inte innehåller kalk. fuktigjord men inte för blöt jord.

blommar med vita/rosa blommor och senare så kommer röda bär.
20th_century_fox
CITAT (flaxss @ 07-03-2009, 17:25) *
det finns ju många Gaultheria
http://davesgarden.com/guides/pf/b/Ericace...one/cultivar/0/

kolla länken och se om du hittar någon som liknar din.
mina har jag i halvskugga i sur moränjord. dom sprider sig väldigt mycket. dom vill ha jord med lågt ph och ha näring under tillväxten som inte innehåller kalk. fuktigjord men inte för blöt jord.

blommar med vita/rosa blommor och senare så kommer röda bär.

Jag hittade ingen på bilden där som liknade direkt..och det är kanske svårt att se innan det finns bär eller blommor....googlade lite och tycker att den liknar någon av dessa sorter :
Gaultheria erecta
Gaultheria x wisleyensis
Alexander-VG-zon3
du kan inte skaffa en bild på den?
MariaS
Den gaulteria som övervintrar i sverige är mer lik lingonbladen i storleken. De är inte alls så stora som exempelvis salallen.
Kan det vara en Mahonia du har?
Alexander-VG-zon3
fast dom flesta Gaultheria övervintrar nog åtminstone upp till zon 2-3. andra lite längre norrut.
20th_century_fox
CITAT (MariaS @ 07-03-2009, 18:43) *
Den gaulteria som övervintrar i sverige är mer lik lingonbladen i storleken. De är inte alls så stora som exempelvis salallen.
Kan det vara en Mahonia du har?

Nej, det är det nog inte Mahonia som på bilden. Bladen är inte tandade utan helbräddade eller vad det heter. Det är helt rak bladkant...ska se om jag kan ge mig ut imorgon och fota en liten bild så ni slipper famla i mörkret med idéer biggrin.gif
På din bild ser det ut som det är exakt motsatta bladpar, dessa blad sitter mer strödda på bladskaftet.
MariaS
CITAT (20th_century_fox @ 07-03-2009, 21:53) *
Nej, det är det nog inte Mahonia som på bilden. Bladen är inte tandade utan helbräddade eller vad det heter. Det är helt rak bladkant...ska se om jag kan ge mig ut imorgon och fota en liten bild så ni slipper famla i mörkret med idéer biggrin.gif

Det vore bra. för salal och Gaulteria är ju inte heller å lika varandra...
20th_century_fox
CITAT (MariaS @ 07-03-2009, 22:02) *
Det vore bra. för salal och Gaulteria är ju inte heller å lika varandra...

öhnu är jag inte med...salal heter Gaultheria shallon på latin...tuvvaktelbär heter Gaultheria procumbens om det är den du tänker på? De två är inte lika alls men båda är ju fortfarande Gaultheria väl?
MariaS
Aha. Visste faktiskt inte det vetenskapliga namnet på salalen. Har bara använt, köpt och sålt den i min affär innocent.gif blush.gif Annars var det de vanliga vaktelbären jag tänkte på, och jämförde dem med salalen och.... näe...
Men då förstår jag...
Hmmm, bild blir bra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon