För några år sedan skaffade jag denna. Säkert hade den ett namn då men det har jag glömt. Alldeles säkert så får den nog väl mycket vatten, inte så mycket att den är sjuk men så mycket att den bara växer rätt upp.
Jag laddar för att ge den ny jord. men varje gång jag tittar på den så ger jag upp. Det känns så besvärligt att krångla med denna långa succulent.
..... nu krånglar bilduppladdaren....
Nej, inte fasen lyckades jag.......... så då ber jag om ursäkt ifall jag lurat er att titta....
Ibland så går det att ladda upp men andra gånger är detb helt kört...åbilden var tillräckligt liten, det har jag kollat......
Lady Hamilton
07-03-2009, 16:27
Kollat bredden? (max 1000) pixlarna? (800 pix) Upplösningen?
[attachment=31639:succulent_001.JPG]
[attachment=31638:succulent_002.JPG]
Okej, när de kommit ned till 300k gick det bättre,
Lady Hamilton
07-03-2009, 19:14
vet inte säkert men det ser ut som någon Alovera av något slag
Chamomille
07-03-2009, 19:30
Kan det vara en Aloe barbadensis? Sån hade jag för länge sen. Men va lång (hög) din är. Coolt
Svenskt namn
Platinum
07-03-2009, 19:36
Det där är en aloe, ev. aloe arborecens. Har själv haft gigantiska exemplar av denna och har man stora exemplar blir den praktfull om man binder upp den mot en stödpinne medan små exemplar gör sig fina som ampellväxt.
Vattna den som du vattnar dina sansiverior, vill stå ljust men inte i gassande sol då bränns bladspetsarna.
Chamomille
07-03-2009, 19:36
Kolla den här sidan. Hittade någon som ser ut som din.
http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
Platinum
07-03-2009, 19:46
Så här ser en av mina ungplantor ut.
Platinum,
Visst var det du som gav mej aloe i somras? Den har väldigt mjuka blad. (Vi har lite svårt att komma överens, men för tillfället ser den glad ut.)
Men det här långa skranglet har stenhårda blad. Om den hade namn så var det bara ett, dvs Aloe eller något annat vanligt namn. Jag har bara aldrig lyckats hålla isär namnen på succulenterna.
Tack för förslagen!
Hej Evaisa och Platinum. Det är inte Aloe barbadensis eller Aloe arborescens ni har. Jag tror mer på att det är en Aloe madecassa eller Aloe bellatula.
Veran från denna aloe kan vara starkt allergiframkallande, så var försiktiga!
Jorden föresten, ska bestå av till minst hälften av sand/fint grus och blom-/plantjord.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://...=image&cd=1jag fick ett förslag att det kunde vara aloe concinna. länken visar en sådan. Jag tycker att den ser väldigt taggig ut men det kan ju bero på att den odlats på ett bättre sätt.
Annars så är det väl bra nog att det är aloe!?
Till slut har nu äntligen den långa aloen fått ny jord. Jag trodde att den skulle gå av men den höll. Jag fick också en intressant bekantskap med dess rötter. Ett ormbo av långa pappersnören. Verkligen speciella.
Tyvärr så hade jag ingen sand. Visst kunde jag ha väntat tills jag fixat sand men jag ville passa på när motivationen hade infunnit sig. Jag blandade så å kaktusjorden med..... perlite (det liknar ju sand...) sen hittade jag lite olika sorters grus, marmorkross o småsten från blombutiken. Tja genomsläppligt lär det ju vara.
Jovisst är perlite fuktighetshållande, men om jag inte vattnar förrän jorden är görtorr - jag brukar trycka ned fingret och känna om jorden känns kall. Är den kall har den fukt kvar å då väntar jag någon dag till. Det brukar funka för svärmorstungor - kanske även för Aloe?
Så nu känner jag mej himla duktig. Gollumcrassulan slapp det mesta av torven - jordklumpen var så stenhård att jag fick skära loss torven. Gasterian har också blivit torvbefriad och ser gladare ut. Mitt dåliga succulentsamvete kan andas ut.
Nu förtjänar jag min guldstjärna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.