Peztis
När jag fyllde år fick jag ett växthus i present av mina föräldrar, dvs jag är så bortskämd att jag fick se ut ett och de tog hand om notan!!!

Så idag har vi beställt ett Euro-Serre Maxi 4 på 14,1 kvm, förhöjt och dubbeldörrar! Om två veckor är det leverans... Det är ju så att jag blir riktigt nervös: vad har jag gett mig in i!??! Det är ju en himlans massa jobb för att få det i ordning... Sambon tror inte att vi ska få det färdigt denna säsong (Han har lovat hjälpa mig, kanske jag ska tillägga - men det var innan han såg hur stort det är! Hehe!).

Men det är mycket att fundera över!

Jag har en vinranka i det gamla växthuset, det ska ju flyttas över och planteras i marken.
Jag har tänkt att ha stenläggning inne och utanför växthuset.
Jag ska ha plats för några stolar och ett bord att dricka ett glas vin vid medan jag kontemplerar den prunkande växtligheten(!).

Men sedan är ju frågan det där med odlingsbäddar...

En fundering är att runda av hörnen och ha jord där med plats för t ex vinrankan och kanske ngn kompis till den.
Är inte så förtjust i tanken att ha jordsäckar på marken, då snickarar jag hellre trälådor att odla i. Upphöjda?

Tips-tips-tips, tack!!!!
MariaS
Grattis! Efter att jag och gubben murat grunden (en vecka med torktid) tog det mig ensam tre dagar att sätta ihop växthuset. Gubben hjälpte bara till en halvtimme, när översta takliggaren skulle upp. Det är lättare än det ser ut.

Har också en kompis som satte upp sitt på 26 kvadrat med pappans hjälp på tre dagar. Så hela säsongen ska det väl inte behöva ta.
Peztis
Nä, jag tycker inte heller att det borde ta hur lång tid som helst!

Det är väl grävningen som kan ta tid...
ErikG
Hyr en minigrävare. Den karl är inte född som kan motstå en sådan. Se till att ni har nånstans att göra av fyllnadsmassor, det blir gigantiska högar om man tar bort en halvmeter. Det finns en bra tråd från förra året med många praktiska tips, återuppliva den: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=69867. Räkna med att det kommer att kosta lite med byggandet, tror att vi brände 10.000 på makadam, plattor, sättsand, olika hyror, komplettering av verktyg osv.

Odlar gör man bäst i hinkar. Min fru tillverkade ett antal plattor på hjul för hinkarna av formplyfa och länkhjul under. IKEA:s var billigast. Att skruva ihop det gör man förstås tillsammans. Vi skruvade ihop växthuset på 1,5 dag.

Erik
Lady Hamilton
Vad som absolut är viktigast är förarbetet. Bestäm dig för hur/vad du skall använda växthuset. Odla i marken? Eller i hinkar? både ock? Sitt plats? Vatten? El? därefter tar du beslut om hur mycket plats allt får ta Sedan börjar arbetet med grunden om man är mycket noggrann med den (att det är i våg åt alla håll och kanter) så har du mycket "gratis" när du skall börja med själva växthus byggandet.
Peztis
Jisses vad tiden går fort...

Livar upp min gamla tråd då jag ÄNTLIGEN har börjat monteringen av växthuset!
Förra året hade jag inte en chans, hela livet kom emellan med stora fester, bröllop, borrning av ny brunn mm.

Jag grävde grunden i höstas och gjöt plintar och sockeln på plats. Sedan stod det är och såg så sorgligt ut hela vintern. Men faktum är att jag ändå är glad att jag inte hade mitt glasväxthus uppe så som denna vintern var och man hör ju om alla som fått krossade glas.

Igår snickrade jag "färdigt" odlingslådan (ska på två varv till efter bygget står på plats) och idag har jag ägnat 3,5 h till skruvande och meckande. Så nu ser det ut så här:
[attachment=51271:IMG_3371_1.JPG]

Ska skruva ihop dörrar och fönster imorgon samt skura av allt för det har blivit så jordigt och lövigt efter en vinter under presenning. Därefter är det glasmonteringen, in med en stol, ett glas med bubbel och en bok!

Därefter får jag väl lasera odlingslådorna, fylla med jord, plantera det som står och vill ut från min knökfulla inglasade altan. Och så måste jag fixa till utsidan av grunden, det är inte färdigt där ännu.
Plattor på alla gåytor får jag ta när ekonomin tillåter... eller om jag kommer över det på annat sätt.

Men just nu känner jag mig rätt stolt! Jag har i alla fall börjat!
Ally
Wow! Kul! Det kommer att bli såååå fint!

Hur kopplade du el och vatten? Jag funderar om jag ska göra det enkelt, och bara ha en sån där kraftig svart kabel som ska bara kopplas till el uttaget som är utanför huset, när det behövs (dvs på våren ... eller behöver man ha till en fläkt på sommaren??).... Och inga fast el installation, mest för att jag orkar inte leta efter nån elektriker (och betala giggle.gif )

Samma sak med vatten .... en slang bara ...

Hur tänker du?
Peztis
Jag har ännu bara dragit sådana där gula slangar (syns på bilden).
I en slang ska det gå vatten, ska gräva ned den en bit bort mot garaget där jag har ett vattenuttag.
I en annan ska det gå el som jag kan "ta" från lyktstolpen som står precis på andra sidan syrenhäcken, dvs ca en meter ifrån.
Från kontakten i växthhuset ska jag sedan även ha en sladd i det förberedda röret till poolpumpen, ovanpåpoolen står precis till höger utanför bilden.

Det är alltså inte fixat men förberett och med i ekvationen, så att säga. Ska vädja till min lillebror elektrikern sedan att hjälpa mig med anslutningar osv.

Nu ska jag gå ned och fortsätta montera!!!
Peztis
Idag gick det inte lika fort framåt som igår då jag plockade fram delarna till fönster och dörrar. Fy 17 vad trött jag är på dem nu! Och ont i handen av allt hårt skruvande (gick inte alls med skruvdragare, det fick bli vanlig skruvmejsel).

SUCK!
Digger
Verkligen kul att den här gamla tråden har väckts till liv. Mitt växthus är nu inne på tredje säsongen och i år växer tomaterna mer än någonsin! Man lär sig mer och mer med tiden och kommer på hur man ska göra. Har en sån där julgransslang, en slang med belysning i, längs golvet/väggarna och det blir helmysigt i augustikvällarna när det är lite mörkare ute. När man minns tillbaka på grundarbetet byggnationen så kommer man ihåg allt slit och släp men nu i efterhand kan man lugnt konstatera att det var värt varenda svettdroppe!
Peztis
CITAT (Digger @ 24-06-2010, 19:38) *
... men nu i efterhand kan man lugnt konstatera att det var värt varenda svettdroppe!

Skönt att höra! Har idag inte gjort något allt på växthuset, har dock köpt presenning som ska kanta insidan av odlingsbäddarna. Får se om jag får det ditsatt nu under helgen.

Måste väl ta och fortsätta med de där förb... dörrarna också.
Kullatorpet
Hej å hå vad det går undan här....kul att "höra" hur allt går framåt med nytt växthus. Hur dina lösningar lyder ang el & vatten. Eftersom jag själv står i startgroparna är man ju som en "svamp" Mannen vill dra in vatten ...
jag tycker att slangen är nära & duger.....man kanske kan dra in det vid ett annat tillfälle då huset är igång.
(vilket inte blir förrän nästa år crazy.gif ) lägger strax ut bilder på hur långt vi kommit med förarbetet.
Ser fram emot att höra hur det går med fortsatta planeringen med ditt nya växthus bravo.gif
Peztis
Skrev nu visserligen i din andra tråd men jag råder dig att redan från början förbereda för el och vatten när li gör grunden så slipper ni gräva upp och installera det efteråt. Om ni sedan installerar det på en gång eller ej, det är ju en annan sak...
Förbereder ni med en gul slang för el och en separat för vatten så tar ju det bara någon minut nu - gör ni det i efterhand ska ni gräva upp, lägga dit och sedan täcka igen, ev även lägga tillbaka plattor... närmare en halv dags jobb, alltså.
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 24-06-2010, 20:43) *
.................-har dock köpt presenning som ska kanta insidan av odlingsbäddarna. Får se om jag får det ditsatt nu under helgen.

Grattis till ditt blivande fina och underbara växthus!!! smiley_small_hug.gif
HUR har du kunnat hålla dig från att redan ha det klart? laugh.gif

Har bara en fundering: Hur menar du med den här meningen, som jag citerat...?
Insidan...? Tänker du "fodra" insidan bara på ytterväggen eller runt om hela odlingsbädden?
(Yttervägg+under+insidavägg/bädd)
confused.gif
Peztis
Hur jag har kunnat hålla mig...?

Jo, först var vi sjuka en hel del förra våren, vi hade en massa problem med brunnne och till slut så bestämde vi oss för att borra ny brunn, vi gifte oss med all planering som det innebar (och kostnader), vi åkte på bröllopsresa, en j-a massa tjafs på jobbet (vilket resulterat i att jag nu är arbetslös).... och en hel del annat. Det var ett helt absurt år för hela vår familj med bröllop och skiljsmässor... Inte vi som gifte oss, dock! biggrin.gif
Växthuset blev inte det direkt mest prioriterade tyvärr...

Jo, så här tänker jag göra med mina odlingsbäddar: Jag har byggt odlingsbäddar på ena kortsidan samt ena långsidan. Allt är i furu som jag har grundoljat. Det som vätter mot samkrosset är täckt med markväv och det som ska var inuti odlingsbäddarna, alltså mot jorden, där tänker jag täcka med presenning. De översta varven av odlingsbädden, det som kommer att synas, det kommer jag att lasera med teakfärg. Denna färg planerar jag sedan att ta upp i t ex blomlådor (som jag tänkt snickra ihop) och stolssitsat, kanske även bordets skiva...

Så är det tänkt...

Edit: alla dessa förb... stavfel när man skriver fort!
Anja Danmark
Hej Peztis -

hvorfor vil du lægge presenning mod jorden under bedene? Dine planter ville da have det bedre med at kunne sende rødder længere ned...

mvh
Anja

[attachment=51491:DSC_0319.jpg]
Peztis
Halloj Anja,

jag kommer endast att ha presenning utmed plankorna (mot odlingsbädden och dess jord) för att skydda dessa, i botten kommer det att vara öppen jord så att t ex vinrankan som jag planerar sätta där ska kunna få växa dit den vill.

Är det någon som vet om vinrankor har djupgående eller grunda rötter? Har fått för mig att de är djupågende... Funderar på om jag ska bygga en avgränsning/extra vägg mot den övriga lådan då jag planerar ha vinrankan i ena hörnet. men om det endast r djupgående så är det kanske onödigt?
Vet att de har hemska rotsystem i alla fall...

Och Anja, vilken underbar bild!
Anja Danmark
OK - så forstår jeg, hvad du mener!

Jeg tror, at det vil være en god idé at forsøge at styre vinrankens rødder - de vil helt sikkert komme ind i bedene, hvis du ikke gør det... Så jeg synes helt bestemt, at du skal afgrænse den - den går både dybt og kan brede sig!

Nu kan jeg ikke lige huske, hvordan dit fundament er - men det er en rigtig god idé at føre vinens rødder ud af drivhuset, så den primært vil hente vand uden for. Har du mulighed for det?

Og tak - men der er endnu bedre i virkeligheden! Det hele vokser fantastisk - min højeste tomat er over 2 meter nu, og der er frugter på langt de fleste chili og paprika, så jeg skal snart til at spise frisk salat hver dag...

[attachment=51510:DSC_0316.jpg]

[attachment=51511:DSC_0317.jpg]
Sussie F-Flower
CITAT (Anja Danmark @ 27-06-2010, 20:37) *
Hej Peztis -

hvorfor vil du lægge presenning mod jorden under bedene? Dine planter ville da have det bedre med at kunne sende rødder længere ned...

mvh
Anja

[attachment=51491:DSC_0319.jpg]

Ja, det var så jag också undrade...
Jag tänkte också att det skulle vara bättre att vara utan pressenning UNDER bäddarna, inte bara för att rötterna ska kunna få breda ut sig utan också för att fukten i jorden blir bättre vid torka då den övre jorden kan "suga" via kapillärkraften från den undre jorden. tummenupp.gif

Nu har du ju redan förklarat att du bara skulle ha efter ytterkanterna, mot brädorna.

Vad fint du har det i ditt växthus, Anja! wub.gif
ingalinga994
Jag tycker (första året med växthus) att det är bäst med krukor.
Då kan man ju flytta runt dom som man vill. Har i år använt vanliga spänner med
hål i botten. Funderar själv på pallkragar som plats för planering nästa år - men är osäker.
Det enda jag tycker är att trots gödsling och ny jord att jorden blir väldigt torr.
När jag vattnar så hälls vatten direkt ut till uppsamlingsfat. Vilket inte gör jorden god.
Peztis
Ingalill, då har nog jorden blivit för torr och har då svårt att ta upp vattnet du häller på.
Eftersom du odlat i krukor så kan du ju sänka ned hela krukan i vatten tills det slutat bubbla och låter sedan vattnet rinna undan. Nästa gång du vattnar borde jorden lättare kunna suga upp det nya vattnet (om det inte har torkat upp helt igen).
Anja Danmark
Det kan også være din jord, der ikke er god til at holde på vandet - hvilken jord har du i krukkerne?
ingalinga994
Jag köpte ekologisk grönsaksjord (har tyvärr slängt påsen) men
den hette något sådant. Jag har automatisk vattning vilket verka fungera att mer blöta ner jorden.
Men efter vissa otroligt sommarheta dagar (trots skuggduk) är jag tvungen att vattna mer givetvis.
Vilken jord använder ni och byter ni jord varje säsong? Kan gammal jord användas till annat tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon