HannaSandström
Hej, kan man odla potatis i ebb och flod system?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt hur du menar men i stora krukor borde man kunna använda ebb och flodsystem till potatis. Men jag vet inte hur du tänkt bygga upp detta system, utomhus? eller har du tillgång till växthus för vårproduktion av potatis eller hur har du tänkt?
HannaSandström
Tänkte eventuellt bygga ett system där potatisen växer i perlit/ sten eller något annat medium, som får vatten och näring i intervaller med torka, som ebb och flod system.
Jag läser industridesign och gör ett examensarbete om att odla ätbart hemma (inomhus). Så jag försöker komma på ett system som skulle vara super enkelt (även för de utan gröna fingrar), att odla i. Funderar på potatis eller sockerärter, båda råvarorna tycks vara eftertraktade hos många. Men vill att odlingen skall konkurrera med att gå till Ica och handla...
Piccante
potatis blir ju som bäst när den inte övergödslas, vet inte om den passar som gröda i en hydroodling. Dessutom odlar man potatis på lätta jordar (sandiga mulljordar) som sällan är blöta. Tror inte det blir riktigt bra för knölarna med vätan.
Jag hade nog hellre testat med ärtor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon